• Fiffib

Växelvist boende

Hejsan,

Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande och vi har nu en gemensam son.
    Barnen är varannan vecka hos oss och varannan vecka hos mamman. Vi byter idag på fredagarna och tycker det funkar hur bra som helst men nu vill mamman byta på söndagarna istället. Jag motsätter mig detta då barnen snabbt kommer in i vardagslunken och den där mysiga fredagen och helgen som vi idag har framför oss finns inte längre.

Jag skulle behöva lite tips och råd på hur ni gör? Vad rekomenderas etc.

Tack!

• Svar på tråden Växelvist boende
  • Tjofsen

Jag tycker som du. Det är skönt att de kan komma hem till en helg. Söndagar fattar jag inte varför hon vill ha.

• Tessa606

Tycker du har rätt, det är mycket mysigare när de kommer på fredagar så man får mysa över helgen, inte behöva tjata om läxor och annat på en gång..
    Nu vet ju inte jag hur gamla "era" barn är men vi har löst det så att barnen kommer direkt efter skolan på fredagar och då slipper man det jobbiga när barnen får dåligt samvete vid lämningen, den andre föräldern säger hej då på morgonen och vi hämtar vid skolan, detta går ju inte vid lämning på söndag.

• nenne40

Vi har alltid bytt på måndagarna. Dvs den som har barnen i veckan lämnar måndagen efter på dagen/skola och den andra föräldern hämtar på kvällen. Det har varit enklast för oss att planera helt veckovis, dvs alla jämna veckor är jag "barnfri" och alla ojämna veckor är barnen med mig...

Men det är en smaksak och så olika hur man vill ha det.

• Tezz72

Vi byter på måndagarna, det passor oss bäst! 

• mamma mupp

Har haft växelvis boende sen fyra år och barnen har kommit på sönadagen...
    Det har passat oss bra...istället för att börja med mys har vi avslutat med lediga dagar,..
    Beror nog lite på hur stora barnen är våra var 9 och 12... man får pröva sig fram
    Och hur som hur tror jag det här med växelvis boende är en sak som skapats av oss vuxna...man vill ha sina barn båda två, men innerst inne tror jag det bästa för barnen är att ha en fast punkt....
    Idag bor den äldsta hos mig på heltid (har bott även hos sin far )för hon orkade inte med detta flyttande hit o dit....
    Var sak har sin tid !!!!

• vårmåne

Vi byter på måndagar. Tycker det passar bäst. Barnen går till skolan på morgonen o sen hem till den andre föräldern efter skolan. Vi har haft måndag som "bytesdag" sedan barnen var 4 och 6. Skulle vi byta på söndag försvinner ju den lediga dagen med barnen, de brukar vara lite röriga när de ska till mamma o vice versa. Är de röriga på måndag morgon gör inte det så mkt, för vem är inte det.

• lena ekman

Vi byter på fredagarna. Det innebär för oss att barnen får helgen på sig att komma i rätt form, vi får en hel helg tillsammans, söndagen används inte till att vänta.
    Men jag vet andra som byter på söndag och för dem fungerar det.

• Yohanna85

Vi byter alltid på måndagar, mamman lämnar sonen på dagis och min sambo hämtar sin son! men det funkar alldeles utmärkt för oss. Vi brukade lämna på söndagar, men sonen kom in i en period där han vart så ledsen när man skildes åt, när mamma o pappa stod i varsin ände! så därför byttes det till månadagar. För då slapp han "skiljas" åt mellan sin mamma o pappa!

Och det funka jättebra, så vi har fortsatt med det, men ibland hönder det att vi bara lämnar som vanligt, inga problem idag heller för han har blivit så stor nu så han förstår att mamma eller pappa försvinner inte för gott!

Men man ska nog inte bara ändra tider bara sådär! vad säger barnen om det? så inte bara mamman tänker på vad som är bäst för henne själv, om det nu passar mycket bättre för barnen med fredagar!

• LillaLobelia

Smaken är som baken....
    Det viktiga är ju att alla inblandade är överens, och att det känns bra för dem! Jag håller med flera tidigare talare - vad tycker barnen? Vad har mamman för skäl att vilja ändra? Trots allt så är det ju barnens bästa som ska tillgodoses, sen får vi vuxna anpassa oss tycker jag.

• Linda357

mina barn är varranan vecka hos mig å varranan vecka hos sin pappa.
    vi byter på fredagar, då får man börja med att vara lediga å ta igen tiden man tappat under veckan, att byta måndag har vi prövat men känns som att man kastas in i all strss å rutiner, kvalitetsmyset försvann.
    lycka till.

• Coppola

min sambo hade bytet på söndagar tidigare och det är öken...skitdåligt.... Varje söndag blir "förstörd", ska ni bort, måste ní alltid tänka på att ta er hem för att antingen hämta eller lämna barn.

• Dolphin

Vi har en gång provat med att byta på söndagar, det rekomenderar jag inte.
    För det första så hinner barnen "landa" på helgen innan de ska möta vardagen på måndag, sen som du säger så missar man fredags/helgmys.
    Vi byter numera på fredagar, å jag ångrar inte att vi gjorde det. Barnen mår mycket bättre av det.

• malle66

Vi byter alltid på måndagar, på det viset blir inte helgen "avhuggen". Det blir också en smidigare övergång; jag för barnen till skolan på måndag morgon och sen går dom hem till pappa på eftermiddagen. Rekommenderar varmt! :o)

• Sissi82

vi byter fredagar numera... förut var det måndagar ... märker ingen skillnad faktiskt...

• JoWiAn

Vi hade söndagar innan men bytte till fredagar. Bättre tyker vi då barnen gärna vill vara uppe en stund och umgås när det kommer. Inte så lätt en söndag när de ska upp dagen efter.

• Vimsigavera

vi hade torsdagar förr..men det tyckte jag inte var så lyckat för pojken..utan det blev fredagar som han kom och åkte då fick han koppla av innan en ny vecka kom.

• TinyToon

vi byter på söndagar vid 16.00-17.00 och det funngerar bra,då har man lite tid tillsammans på kvällen innan det är läggdags.

Även fast att ni byter en annan dag så kan ni behålla era mysiga stunder på helgerna... det som förändras är att istället för att börja med myspys så avslutar ni med det på veckan :)

• ika75

Vi byter på söndagar vid 18.00. Den föräldern som skall ha barnen nästa vecka hämtar barnen. Att bli lämnad är mycket svårare än att bli hämtad, har vi erfarit.

Svar på tråden Växelvist boende