• Mint

Var går gränsen mellan att vara snål/dum och ekonomisk/smart?

Apropå den här tråden:
    familjeliv.se/Forum-5-154/m16282260.html

Så undrar jag lite mer om vad som kan upplevas som snålt.

Baka bröd?
    Göra storkok och ha i frysen?
    Spara rester och äta nästa dag?
    Laga/sy om kläder i stället för att slänga?
    Köpa brukbara och fräscha saker begagnade i stället för på loppmarknad?
    Spara ihop och betala kontant i stället för att köpa på avbetalning?

Jag förstår själv inte riktigt det snåla i att använda en sak som jag köpt (t ex en plastpåse) mer än en gång.

• Svar på tråden Var går gränsen mellan att vara snål/dum och ekonomisk/smart?
  • Fidelis ad urnam

Jag tycker man är ekonomisk/smart om man:
    Gör storkok
    Gör matlådor
    Bakar bröd
    Sparar ihop och betalar kontant hellre än att betala på kredit

Snål/dum:
    Om man köper kläder på loppis *ryser av äckelkänslor*
    Syr och lappar kläder ist för att köpa nya

• Birgitta2

Snål/dum är när man inte klarar av att slänga mat i kylskåpet som är alldeles för gammal utan lagar till den med vetskapen att familjen KAN bli dålig om de äter den.

• uniMog

Tycker inget av det behöver klassas som snål men KAN klassas som snålt

Förutsatt att man inte behöver göra det pga ekonomin tycker jag det är snålt:
    *om man vägrar köpa bröd ute även om man tycker ens egna smakar sämre
    *om man lagar storkok som man tycker är halvgoda bara för att grytbitarna var 10kr billigare än steken man eg. ville ha
    *om man sparar rester som man eg tyckte var äckliga
    *lagar kläder som är urtvättade, tappat formen el. dyl och som inte blir bra ens efter att blivit omsydda
    *om man hellre köper trasiga eller fula möbler än de snygga fräscha som kostar 100kr mer

Nullus Anxietus
  • Miss Lau

Jag tycker man är snål/dum om man är så sparsam att man själv eller andra blir lidande av det. Tex äta gammal mat eller att ha för kalla kläder. Att spara in pengar på att ta med kassar till affären, köpa grejer begagnat, baka bröd, göra storkok osv tycker jag är smart.

• Samach

Inget av ovanstående tycker jag år snålhet, det är ekonomiskt! Och resurssparande inte minst, något vi bara blir sämre på i allmänhet.
    Snålhet, det är när man tex köper en ful present för att man tycker 20 kr för en finare är för dyrt...eller fått superbra service på restaurang och inte ger ett öre i dricks, eller hellre sitter i solen hela dagen (fast man egentligen inte vill) istället för att hyra parasoll...

• Dramaonline

Snål och girig tycker jag att man är när det är nåt man inte riktigt har rätt till eller om det är på andras bekostnad.

Att vara snål mot sig själv, det är ju bara en preferens. Pengar eller tid, ofta.

Visst kan man bli dumsnål så att man tar så mycket åtgärder så att man inte tjänar nåt på det i slutändan...

men hur vanligt är det....

• Samach

Mitt inlägg gäller TS exempel, dvs. Inte allt i ovanstående inlägg...

• Mint

Ja, det är ju en bra definition - att det är snålt om jag eller någon annan blir lidande av det.

Alltså är det inte snålt att t ex panta flaskor men snålt att typ ge bort hemlagad saft som present i en pepsi-flaska i stället för att skaffa en fin glasflaska.

Ja, detta med att panta flaskor tänkte jag ha med i trådstarten men glömde bort. Gör folk det egentligen? Jag brukar själv panta, men de man ser vid pantautomaterna är främst tanter och alkoholister, ungefär, vilket gör att det känns en smula olustigt.

• Dramaonline

Vi pantar flaskor ibland, men inte så ofta, vi skjuter alltid upp det tills det är mycket på en gång av ren slöhet, och vi dricker inte sååååå mycket som kommer i pantflaskor....

• chillie

Jag ger alla pantflaskor till dottern som får behålla pengarna om hon pantar dem. Brukar ha en hel hög samlad så det brukar bli en hundring iallafall.

• marina81

Inget i TS är snålt..snålt är om man inte visar andra generositet då de besöker en eller liknande.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Vintervit

Jag tycker inga av dina exempel tyder på snålhet utan snarare smarthet...

Jag tycker generositet inte sitter i antalet kronor man spenderar. Man kan leva billigt men ändå vara generös. I bröllopspresent fick jag och min man en vacker hemmagjord present som nog inte kostade givarna många kronor, men det låg mycket tid och omsorg bakom, det är generöst tycker jag!

Man kan vara generös med små medel, t.ex. bjuda på en enkel och billig middag. Om man gör det med hjärtat är det generöst!

Svar på tråden Var går gränsen mellan att vara snål/dum och ekonomisk/smart?