• Anonym (Blåsfisken)

    Herpes i näsan?

    Ja, det låter kanske som ett skämt, men jag undrar om man kan få herpesblåsor i näsan. Jag har kanske en gång var tredje månad blåsbildning i ena näsborren. Först kliar näsan som sjutton och nästa dag är det jättesvullet (på insidan) och känner man efter lite försiktigt är det en del små blåsor. Sedan torkar de och det blir sårskorpor. Tycker själv att det låter väldigt mycket som munsår/munherpes, men kan man verkligen få det i näsan??? Är det någon annan som har något liknande?

  • Svar på tråden Herpes i näsan?
  • Anonym

    Japp, du kan få herpes överallt men det där tyder på att du har extremt dåligt immunförsvar så du måste verkligen kolla upp det.

    Men för att svara på din fråga så ja, du kan få det i armåhlorna, i öronen m.m.

  • Anonym (jag med)

    jag har också det och just nu faktiskt det är inte roligt!

  • Anonym

    får själv blåsor i näsans slemhinna när jag får utbrott, det gör skitont!
    har även påverkan på hornhinna (misstänker man det MÅSTE man söka läkare för man MÅSTE få ögondroppar för att förhindra skador, tex om hornhinnan bubblar sej och ser tjock ut bitvis i samband med övrigt herpesutbrott)

    har inte nedsatt immunförsvar

  • Anonym (jag med)

    kan man smörja med vanlig herpes salva i näsan?

  • Anonym

    om du har ont av det så bör du uppsöka läkare och få medicin för det, ev förebyggande tabletter
    jag vet faktiskt inte om det är samma salva för en selmhinna som vanlig hud

    sjukvårdsrådgivningen??

  • Anonym (Tips)

    Smorde med en tops med Vectavir i nasan och det hjalpte mig.

    Lycka till.

  • Anonym (Blåsfisken)

    Tack alla för att ni brydde er om att svara på min konstiga fråga...

    Ska kanske investera i lite v
    Vectavir då. Är visserligen nästan helt läkt nu, men det kommer ju igen, det vet jag.

  • Anonym

    Brukade ha det regelbundet jag med, men nu är det fler år sedan sist så det finns hopp!

  • Anonym

    Jag får herpessår både på läpparna, i näsan o ibland i ögonvrån också. Ibland mellan näsa o mun med. Tycker de i näsan är bäst, för de syns ju iaf inte. Man kan få i alla slemhinnor. Men sen jag började använda anti så får jag nästan aldrig några längre. Kanske för att jag vet att det funkar och så blir jag inte lika rädd för att få munsår, o då får jag också mindre ofta. Om du fattar?!

  • Anonym

    Ja, herpes kan man få överallt. har en kompis som brukar få det på ett finger.

  • Anonym (nnn)

    Jag har med problem herpes utslag i näsan, under näsan och på hakan. Får nästan aldrig på munnen. Använder vanlig munssårssalva...

  • Anonym (123)

    Jag hade ocksa herpesutslag i nasan, dock inte lika ofta som pa munnen. Det har bara hant tva ganger och da i samband med rejala infektioner (typ influensa).

    Kan ocksa saga att jag efter att ha fatt upprepade utbrott, borjade anvanda tabletter istallet for bara kramen vectavir. Tyckte inte att kramen hjalpte mig sa mycket mer an att bedova. Tabletterna hjalpte sa mycket!!! Fran att ha haft ca 10-12 utbrott pa ett ar, har jag kanske känning av utbrott 1 gang per år numera, och det bryter inte ens ut.

  • Anonym

    123 - vad är det för tabletter? De där SNORDYRA? El finns några andra? Tipsa gärna isåfall.

  • Anonym (123)

    Ja...tyvärr är de väldigt dyra! Men jag fick de lite billigare eftersom jag bor utomlands, men trots priset var det definitivt värt pengarna.

Svar på tråden Herpes i näsan?