• Ellieott

efterrätt utan laktos och ägg! HJÄLP

Min pojkvän fyller år och jag ska baka en tårta till honom. Men hans bästa kompis är glutenintoerant och tål inte ägg. Jag tänkte bara dels en vanlig tårta och sen något mer som han också kan äta, alltså inte bara till honom utan ngt som alla vill ha, men jag vill inte välja bort tårtan eftersom jag tycker min pojkvän ska få en på sin födelsedag...

Någon som har något bra recept? Helst ska det vara en tårta men ngt annat går också bra.

Juste! Han tål inte nötter heller...

• Svar på tråden efterrätt utan laktos och ägg! HJÄLP
  • ChicaDora

Hm.. länken funkade inte!

gå in på www.tasteline.se

under SÖK finns "avancerat receptsök" och där kan du rulla ner lite så ser du alternativen du kan kryssa i.

• Kajee

Sorbetbomb
    Ta en kakform. Bygg upp lager efter lager med olika sorbeter så får du en snygg sorbettårta.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lyxmorsan

Ska det vara utan laktos och ägg eller utan gluten och ägg? eller utan något av dessa tre?

Ska det vara utan laktos o ägg så kan jag rekommendera en mammagrynskaka gjort på mjölkfri mjölk (ricedream, solhavre mm) och smörfritt margarin.
    Kakan är dryg, god och lite läskande.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • TessaLisa
    Varm fruktsallad med mörk choklad

Hacka samman kiwi, mango, jordgubbar, plommon eller andra frukter som är goda ihop. Lägg allt i ugnssäker form.
    Hacka mörk kvalitétschoklad (som oftast är mjölkfri, men läs innehållsförteckningen!) och strö den hackade chokladen över fruktsalladen.

Sätt ugnen på lämpligt gradantal (225 grader kanske..) och ställ in formen tills chokladen har smält och frukten blivit varm.

Servera med mjölkfri glass, eller mjölk och glutenfri vaniljsås (vissa glutenintoleranta tål havre. Oatly har en god mjölkfri havrebaserad vaniljsås som även går att vispa)
    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • Lyxmorsan

1 l mjölk (mjölkfritt alternativ)
    120 gr mannagryn
    80 gr socker (evtl mindre)
    40 gr smör (mjölkfritt alternativ)
    50 gr rivna mandlar (evtl kokosrasp)
    50 gr russin (tar man mer blir det godare)
    1-2 droppar bittermandelarom (kan uteslutas)

Häll grynen i kokande mjölk,  koka under vispande i ca 20 minuter (brukar räcka med 10-15 för lagom konsistens). Rör smör, socker, russin, arom, maandlar i massan, häll upp i (pudding)form och stjälp upp när kakan har kallnat. Servera med fruktsaft/saftsås eller kompott.

• Lyxmorsan

Jag brukar ha i orangeat och sukkat också men det är ju inte alla som gillar.

• blackangel

Äppelpaj är alltid gott!

Det har vi haft ett par gånger på sonens födelsedag med oatly vaniljsås till. Mums!

Det blir ju annars ett gott tillägg till tårtan för de andra.

• TessaLisa

Den klassiska efterrätten med "After eight-päron" fungerar också eftersom att after eight är mjölkfritt.

Konserverade päronhalvor i ugnsform och så en bit "after eight" ovanpå varje päronhalva. In i ugnen tills plattorna smält och päronhalvorna är lite varma.

Serveras med glass (mjölkfri) eller grädde för de som tål det.

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
Svar på tråden efterrätt utan laktos och ägg! HJÄLP