• pusselbitar

Barnomsorg i haninge?

Hej, vi har inte fått vårt barn än men jag är redan lite nervös över det här med barnomsorgen. Är det någon som vet om det är svårt att få förskoleplats här? Finns det några dagbarnvårdare här? Vilka förskolor är att rekomendera? Tusen frågor.

Nedräkning: 38 dagar kvar!
  • Svar på tråden Barnomsorg i haninge?
  • Noti

Har en kompis som är dagmamma i Haninge o hon brukar säga att många vill ha dagbarnvårdare istället för förskola eftersom det är så stora barngrupper på förskolorna i Haninge kommun.

• Maria med 3

Det finns dagbarnvårdare i alla kommundelar. När du fått ditt barn och personnumret så kan du gå in på hemsidan och ansöka om plats. Du har 5 valmöjligheter.

Vill du överhuvudtaget överväga dagbarnvårdare så sätt det som alternativ ett annars blir du aldrig aktuell för en plats hos en dagmamma. Bara de som verkligen står på sig och är ihärdiga lyckas på plats.

De kommer på placeringkontoret antagligen säga att det inte finns någon plats hon nån dagbarnvårdare. Strunta i det. Du ska stå i kö till dagbarnvårdare iaf. Förskola kommer du hur som helst bli erbjuden oavsett om du valt dbv eller inte.

På Dalarö och i Vendelsö/brandbergen finns numera privata dagmammor. De har egen kö.

• Maria med 3

Om du ahr fler specifika frågor så får du gärna messa mig. Jag jobbar som dagmamma. *L*

• pusselbitar
    Maria med 3 skrev 2007-01-18 18:56:27 följande:
    Om du ahr fler specifika frågor så får du gärna messa mig. Jag jobbar som dagmamma. *L*
    Åh
    Här i haninge???
  • Morbid Mistress

Haninge sägs vara den enda kommunen i Sthlm som kan hålla platsgarantin dvs man får plats fyra månader efter man sökt. Jag vet inte hur det är nu men för ett år sedan stämde det. Kan dock inte svara på hur det ser ut om man vill ha dagbarnvårdare istället.

Vi har vårt barn på förskola här och är supernöjda, det fungerar enormt bra på vår fsk men jag kan inte svara för hur det ser ut på andra ställen. På hennes avdelning är dom 16 barn på 3 pedagoger men jag har ingen aning om huruvida det är många eller inte. Jag går efter hur hon verkar må och trivas helt enkelt.

På hennes fsk arbetar man mycket med språk genom att man har dagliga läsgrupper samt att man uppmuntrar barnen att prata vid samlingarna etc. Man har även aktiviteter i form av utelekar, gymnastik, rita och skapa m.m. Det är även ganska ofta som man bjuder in oss föräldrar till olika aktiviteter.

En fördel som jag ser det är att man är väldigt flexibla med tider eftersom att Haninge inte har någon 15 timamrsregel eller liknande. Det innebär att om du vill kan du ha barnet från 0630-1730 även om du är föräldraledig. För oss underlättar detta då de bara vill veta om hon kommer eller inte den dagen. jag är nämligen timanställd och vet därför inte alltid från dag till dag hur jag jobbar. Vet inte om det är unikt för vår avdelning eller om det är samma flexibilitet i hela Haninge.

• Noti
    Helmic skrev 2007-01-18 20:04:38 följande:
    Haninge sägs vara den enda kommunen i Sthlm som kan hålla platsgarantin dvs man får plats fyra månader efter man sökt. Jag vet inte hur det är nu men för ett år sedan stämde det. Kan dock inte svara på hur det ser ut om man vill ha dagbarnvårdare istället.Vi har vårt barn på förskola här och är supernöjda, det fungerar enormt bra på vår fsk men jag kan inte svara för hur det ser ut på andra ställen. På hennes avdelning är dom 16 barn på 3 pedagoger men jag har ingen aning om huruvida det är många eller inte.
    Tycker inte 16 barn på 3 pedagoger låter speciellt mycket. På dotterns förskola i Huddinge är det 19 barn på avdelningarna (3 pedagoger)  Det intrycket jag fått från min väninna var att det ofta var över 20 barn i barngrupperna i Haninge o att det var därför de höll platsgarantin, dvs de bara fyllde på med barn på avdelningarna tills alla fått plats. Men den informationen kanske har nåt år på nacken så de kanske har bättrat sig!
  • Morbid Mistress

Noti

Jag hörde något om att för ett år sedan då de införde obegränsad tid när man fått plats, att det under en period var så men att det sedan rätade till sig. Sen vet jag ju inte hur det ser ut på andra ställen kommunen.

• pusselbitar
    Helmic: Det låter ju bra =) får jag fråga vilken fsk ni har?

Har annars hört att haninge tyvärr ligger i botten vad gäller skola, men det kanske inte alls gäller fsk då?
  • Maria med 3

Puzzelbitar, ja i Haninge kommun jobbar jag. Jag trivs jättebra och har alltid haft mina egna barn hos dagmamma.

Det är väldigt olika på olika förskolor och avdelningar hur det ser ut här, men det är nog mer vanligt att de är 3 pedagoger på runt 19 barn än 3 på 16. Sen behöver det ju inte vara 3 fulla tjänster för att vara 3 pedagoger under dagen. Beroende på om de jobbar hel eller deltid.

• Snutte och Snuttan

på min sons fsk är dem också bara 16 barn och 3 pedagoger

tyvärr så slutar två av dem nu. Så det är brist om just pedagoger o barnskötare eftersom man inte ens vet vilka två nya som kommer.

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
Svar på tråden Barnomsorg i haninge?