Haninge sägs vara den enda kommunen i Sthlm som kan hålla platsgarantin dvs man får plats fyra månader efter man sökt. Jag vet inte hur det är nu men för ett år sedan stämde det. Kan dock inte svara på hur det ser ut om man vill ha dagbarnvårdare istället.
Vi har vårt barn på förskola här och är supernöjda, det fungerar enormt bra på vår fsk men jag kan inte svara för hur det ser ut på andra ställen. På hennes avdelning är dom 16 barn på 3 pedagoger men jag har ingen aning om huruvida det är många eller inte. Jag går efter hur hon verkar må och trivas helt enkelt.
På hennes fsk arbetar man mycket med språk genom att man har dagliga läsgrupper samt att man uppmuntrar barnen att prata vid samlingarna etc. Man har även aktiviteter i form av utelekar, gymnastik, rita och skapa m.m. Det är även ganska ofta som man bjuder in oss föräldrar till olika aktiviteter.
En fördel som jag ser det är att man är väldigt flexibla med tider eftersom att Haninge inte har någon 15 timamrsregel eller liknande. Det innebär att om du vill kan du ha barnet från 0630-1730 även om du är föräldraledig. För oss underlättar detta då de bara vill veta om hon kommer eller inte den dagen. jag är nämligen timanställd och vet därför inte alltid från dag till dag hur jag jobbar. Vet inte om det är unikt för vår avdelning eller om det är samma flexibilitet i hela Haninge.