Hur gör ni varm choklad med kakao??
Japp, hur gör ni? Använder alltid O´boy, men vill göra på kakao, den vanliga...
Japp, hur gör ni? Använder alltid O´boy, men vill göra på kakao, den vanliga...
En svätt grädde, lite socker och lite kakao, blanda samman, häll på varm mjölk och rör ut klumpen.
Blandar 2 tsk kakao en gnutta vaniljsocker med liiite varmt vatten från kranen så det löser sig. Fyller på med mjölk o 2 sockerbitar och in i micron.
det blir mycket godare med vanlig kakao än oboy tycker jag!
Funkar bra att värma mjölken direkt i koppen i micron om man vill. Vet inte om det kanske e lättare att blanda i kakaon sedan mjölken är varm men det borde väl va så...
Har inte gjort det på länge, men 1 tsk kakao, 1-2 tsk socker beroende på smak och så varm mjölk fungerar fint!
Rör ut kakao-sockerröran i litet mjölk innan resten av vätskan hälls på så blir det inte klumpar.
Jag värmer mjölk med nån matsked kakao, lite socker samt en nypa salt (behövs tycker jag!).
Tackar MYCKET godare med kakao
Jag gör så här:
1 tsk kakao och 1 tsk socker per 1 1/2 dl mjölk (teskederna får gärna vara med lite topp). (Alltså om du tar tex 3 dl mjölk ska du ha 2 tsk socker och 2 tsk kakao).
Socker, kakao och mjölk blandas i en kastrull. Det är lättare att lösa upp det om man börjar med bara lite mjölk, och sen häller i resten när man har rört ut eventuella klumper. Sen värmas det på spisen, det ska inte koka men nästan (det ska vara rykande varmt).
Såhär gör jag:
Häller i en kopp mjölk i en kastrull
Två teskedar socker
En tesked kakao
Vispar tills det är varmt.
Smarrigt
står inte receptet på kakao-förpackningen?
Megalomania:: Kan hända men nu ska du inte vara smart, jag måste ju får krångla & vara jobbigt
Ojojoj, 1 tsk hit och en tsk dit. Nej rejäla matskedar ska det vara. Och så ska kakao och socker röras med grädde till en god smet som man måste äta upp minst hälften av innan man häller på varm mjölk. Och så ska man äta frallor med smör och ost till och doppa.
mmmmmm
Måste åka till mormor snart, det är där man får denna delikatess
Ingen annan som använder en liten nypa salt i?
Jag tycker det är absolut nödvändigt för att bryta av en aning mot det söta.
2 tsk kakao
4 tsk socker
lite grädde eller mjölk att röra om med
het mjölk,eller hellre hett vatten
Mums!
Jag brukar göra denna chokladen från Leilas recept..
Jag brukar göra min enligt följande recept (för en person):
Aleksandras varma choklad
1 dl visp- eller mellangrädde
2 dl mjölk (helst den röda)
1 tsk kakao
50 gram riktigt fin mörk choklad
1-2 tsk mörkt muscovadosocker
Blanda alla ingredienser, låt det koka upp och sjuda i någon minut. Häll upp i en stor mugg/glas och klicka eventuellt i lite vispad grädde.
Låt det väl smaka!
Gott
2 rågade tsk kakao
2 rågade tsk socker
en skvätt mjölk att blanda med
rör till en röra
Koka mjölk och häll i, det blir bäst med standardmjölk
Ännu godare
2 rågade tsk kakao
2 rgade tsk brunfarin (den i mjuk påse)
vanilla äkta vanlijsocker (lite)
blanda med lite mjölk