• Danbala

Vilket slags djur är en knorrhane?

Jorås'att...

Jag fortsätter med mina udda-ord-trådar.

Knorrhane har jag stött på många gånger, (men bara) i korsord, så jag har varit så illa tvungen att luska ut vad det är. (Jag var inne på helt fel spår första gången, kan jag tillägga.)

Så, jag undrar hur allmänt spritt ordet är! Ni som vet vad det är får gärna förklara i tråden hur/varför ni lärde er det.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-18 14:12:16:
    För rätt svar och mer info: sv.wikipedia.org/wiki/Knorrhane
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket slags djur är en knorrhane?
  • Redbit

Aaah, jag hade fel! Blev nog förvirrad av brus-varianten.

• Danbala

Redbit:
    "brusvarianten"? *ser vilsen ut*

• Mymlann

Oj vad fel jag hade
    Måsta googla efter det rätta svaret. Skoj, nu har jag lärt mej nått nytt idag.

• Danbala

Fågel var det jag trodde första gången jag stötte på det i korsord också.

Undrar varför man tror det?

• M i l l a n

Det är en hane med knorr alltså borde det vara en galt!! eller...Men då borde det vara enklare att säga galt än att krångla till det med knorrhane.

• Danbala

Knorrhane kallas dessutom "knot" eller "gnoding". Också bra att veta i korsord. Jäkla hobby, det där... ;-P

• Mymlann

Jag gissade också på fågel..

• M i l l a n

Ser man på... Sökte på Google och fick fram att det är en fisk. Man lär sig något nytt varje dag! Så här stod det om den:
    Knoten är en utpräglad bottenfisk och lever på mjuk -och blandbottnar. Där livnär den sig på småkrabbor, räkor och mindre fiskar. Längd upp till 45 cm med en vikt på cirka 1,2 kilo. Den tillhör en mycket stor familj med ett 50-tal arter. De flesta återfinns i tropiska farvatten. Tillfälliga andra knotarter som kan fångas runt våra kuster är fenknot och i extrema slumpfall rödknot. Knoten har ett säreget utseende som är svårt att förväxla med andra arter. Den är vanligt förekommande i Skagerack och Kattegatt, men finns även i Öresund och i sparsamma mängder runt blekingekusten. Kännetecken är taggiga knölar längst sidolinjen, det bepansrade huvudet samt den spetsigt avsmalnande kroppen.

Färgen på ryggen kan vara starkt varierande från rödbrunt till blågrönt med ljusa fläckar. Sidorna är silvergrå, nästan pärlemoskimrande. Buken är silvervit. Bröstfenornas tre lägre strålar är åtskilda och rörliga samt utrustade med smak och känselorgan som används för förflyttning på botten samt för att gräva med för att finna föda. Namnet knorrhane har den fått för sin förmåga att med hjälp utstöta ett knorrande ljud när den fångats. Knoten är även en mycket delikat matfisk.

Svar på tråden Vilket slags djur är en knorrhane?