• Vågen

Kunde man "göra" en madrass till vagga själv?

Någon gång har jag läst här att ngn gick till en affär och köpte en bit skumgummi för att göra madrass till vaggan. Nu hittar jag inte det längre. Var det okej att göra så eller ska man köpa en annan resårmadrass? Var kan man hitta skumgummi som säls per meter i så fall? I vanliga tygaffärer?

• Svar på tråden Kunde man "göra" en madrass till vagga själv?
  • Rut

Jag var i Kungsängens butik i Stockholm och tittade runt för ett tag sedan och då kom det inte en man och köpte en bit skumgummi till vagga efter egna mått. Man kunde välja på ett par olika tjocklekar på skumgummin (det är samma som de har i sina sängar).

• Mia W

Vi ska ha vår lill* i en gammal fin korg de första månaderna och mamma har lovat att hjälpa mig att klä den. Enligt henne ska det gå lika bra att ta vanlig skumgummimadrass och klippa till bara den är lagom tunn/tjock. Skumgummi finns på metervara bl a på Ohlssons tyger, på Åhléns, på Ikea och andra ställen som säljer tyg. Visst finns det speciella antiellergiska dyra madrasser och t o m tagelmadrasser (som jag hört inte alls ska vara bra för bebisar, vad än Hästens säger!), men jag antar att det ska fungera med skumgummimadrasser av vanlig sort också för själv överlevde man i alla fall utan några som helst problem!

Sedan finns det också plastad frotté att köpa på metervara på tygaffärerna vilket verkar klokt att införskaffa för att skydda madrassen mot kiss och spyor.

• Zizzla

Jag har sytt en madrass själv till babykorgen, och även klätt med tyg. Jag hade en gammal bäddmadrass till min säng som skulle slängas så den klippte jag till och sydde nytt överdrag till. Det blev superbra om jag får säga det själv! ;)

• nile

Min mormor och morfar ska göra både madrassen till vaggan och sängen, och sedan ska det ligga en bäddmadrass på oxå. Det fixar dem, en mindre kostnad !

Elin V.33

Svar på tråden Kunde man "göra" en madrass till vagga själv?