• Anonym

Går fordonsskatten inte att delbetala.....?

Blä.
    Jag VISSTE VERKLIGEN INTE att fordonsskatten inte gick att delbetala.
    Köpte ny bil i december och skatten på den är 3000 om året, men naiv som jag är så tänker jag såklart när räkningen kommer att "äsch det går säkert att delbetala, typ att man kan betala 4 månader i taget eller nåt".
    Men när jag ringde Vägverket sa tanten att det inte gick!!! Att man måste betala allt på en gång!

Är det verkligen sant????
    Det brukar ju gå att delbetala ALLT nu för tiden!!!!!!!!!!
    Nån som har varit med om att delbetala fordonsskatten snälla säg mig, för då måste jag ringa och tjata!!!!!!

JAG HAR INTE RÅD!!!!!!!

(och snälla trampa inte på mig nu genom att säga att det va klumpigt och dumt av mig att köpa ny bil utan att ta reda på fakta först. JAG VET DET REDAN.)

• Svar på tråden Går fordonsskatten inte att delbetala.....?
  • baby2006

Nä det går inte att delbetala den skatten, utan tyvärr får du försöka lösa det på nått annat sätt...

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06,
  • mjukisvicki

vad är det för bil som har 3000 i skatt? en disel? nej bilskatten går inte att delbetala

• AnneSophie
    Anonym skrev 2007-01-18 14:47:21 följande:
    Är det verkligen sant????
    Ja, det är sant.
    Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • Anonym (bilen)

Vilken månad ska skatten betalas? Det är den som ägde bilen i början på den månaden som ska betala skatten. Vad är bilen slutsiffra? Är det en 8:a ska skatten betalas i januari och då har du valt ett olyckligt tillfälle att köpa den. Kolla isåfall att du verkligen ägde bilen den 1:a januari.
    Annars får du nog skrapa ihop pengarna och betala in allt på en gång...
    Läs mer på www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatfordonsskatt/privatbetalningfaq/20050418vilkenbetalningsmanadgallerformittfordon.5.1f4b0dc10351b8449e800022.html

(huga, vilken länk)

• tjenixen

Ja, det är sant. Det går inte att delbetala skatten utan allt ska ut på en gång. Jag har en skatt på nästan 2600 kr så det är bara att se glad ut och betala:( Men bil måste jag ju ha och det är inte många som är billigare i den storlek vi måste ha, tyvärr.
    Hoppas det ordnar sig för dig.

• Anonym (bilen)

En sak till jag kom att tänka på...Du har väl trafikförsäkrat bilen? Det blir svindyrt om det finns en lucka i trafikförsäkringen!

• Mrs Me

Tyvärr är det så.....

Tycker att de åtminstone kunde skicka ut fakturan 1 månad tidigare så har man ju 2 månader på sig att betala.. Men det är bara vad jag tycker..

• xxSilvaxx

Precis som sagts tidigare... kola på slutsiffran och lägg undan de pengarna som blir det ju som en delbetalning... fast i förväg...

Om man ska låta lite sarkastisk så kan du säkert hitta de pengarna, eftersom det uppenbarligen är en ganska rejäl bil om bara skatten är på 3000:- och du överhuvudtaget har en bil ju med alla sina fasta koastnader varje år...

Ska inte låta elak, men lite så är det ju att den kostar en hel del även om du inte skulle rulla en km.

• Anonym (bilen)

Ja, bil kostar pengar. De har också den ovanan att gå sönder när det är som mest olägligt och då måste man försöka ha ekonomisk buffert nog att kunna laga den. Egen bil och eget hus kräver en helt annan ekonomisk buffert än kollektivtrafik och hyreslägenhet...

• Grabbo

Vänta nu alla!

Jag betalar varje månad! Det är lite meck men det går.

Svar på tråden Går fordonsskatten inte att delbetala.....?