• Sara 1981

valp promenad, hur länge?

har snart en golden valp hemma...

har haft schäfer tidigare.

hur länge kan man vara ute åt gången? var så länge sen jag hade valp..är det 15 min eller?

• Svar på tråden valp promenad, hur länge?
  • Winnertaco

Ja du, i den där frågan tviste de lärde kan jag säga! Jag vet inte hur många olika bud vi fick när Jaxon var valp. Vi gjorde i alla fall så att vi gick kanske 15 minuter, och om han inte verkade så trött så hände det att vi gick lite längre. Det viktigaste för en valp är ju lek!

• Tigertofflan

Nu minns jag inte, men det är ju inga långa stunder/promenader de bör ha.

Mamma till Leo -02♥Tim -04♥Sam -05
  • Birgitta2

Ju större raser desto mindre motion i valpåldern. En valp behöver bara traska runt i friska luften och leka, gärna på mindre yta. Inga regelrätta promenader utom för fostrans skull. De måste ju lära sig gå i koppel. Golden är ju en ras som växer fort, och därför bör du ta det försiktigt med motionen första 4-6 månaderna.

• enlitenbitkaka

ALDRIG regelrätta promenader med en så stor valp. Koppelträning kan man fixa ändå inomhus och på någon gräsplätt. Men det är vktigt att man inte går på promenader med valpen (promenad = relativt samma takt på samma underlag)...åk hellre till någon skog eller släpp honom på en gräsmatta så han får busa och leka i sin egen takt.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Gnista

Inga promenader alls med en valp av storvuxen ras. Bara bus och kiss/bajs en kort bit från hemmet. Valpen motionerar själv när den springer runt. Vid ca 12 v kan man röra sig i en minipomenad sakta i ca tio minuter. Sen kan denna tid öka med tio minuter per månad valpen blir äldre. Alltså 20 min vid 16 v, 30 min vid 20 v osv.

• enlitenbitkaka

Att riktigt motionera hunden bör man förövrigt inte göra förän den är röntgad vid 18månader.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
Svar på tråden valp promenad, hur länge?