• Anonym (psykos)

Vad händer med en när man får psykos?

Det jag undrar vad händer med en person som får psykos?

Är det att man ser saker eller hör saker?

Befaller dom en att göra massa saker?

Ni som har fått det kan väl berätta lite om det?

Varför får man en psykos?

• Svar på tråden Vad händer med en när man får psykos?
  • bellanbus
    Det finns olika typer av psykoser det finns något som heter reaktiv psykos, ett exempel på en sådan är förlossningspsykos, en reaktiv psykos kan utlösas av olika saker beroende på personen ifråga.  Det är väldigt individuellt med andra ord. Sedan finns det psykoser som kan utlösas i samband med att man använder droger och det finns andra psykossjukdomar men de debuterar ofta tidigare än i vuxen ålder och bak det ligger oftast annan psykisk sjukdom. Bak en reaktiv psykos behöver det inte ligga ngn psykisk sjukdom utan det kan vara exempelvis att du föder ett barn och dina förväntningar på föräldraskapet blev inte sådana som du hoppats, eller du föder ett barn som kanske inte överlever och då kan inte dina "försvar" hantera situationen.

Alla har vi ju försvar i oss som träder in i jobbiga situationer, man kan ju ibland fråga sig hur man orkar med vissa jobbiga situationer, men det är just våra försvarsmekanismer som träder in. Dessa försvar är olika för alla människor och man påverkas väldigt olika av det.
    När en psykos utlöses så är det pågrund av att "hotet"(det jobbiga) blir för stort och individen kan inte längre "försvara" sig, då går denne in i en psykos.
    Psykoser kan oxå i sig te sig lite olika från person till person, men man lever i sin "bubbla" dit man flytt och där kan man se/höra/göra saker som omvärlden inte uppfattar.

De flesta psykoser går att medicinera och bryta/mildra och många kan bli näst intill helt återställda. Det finns många mediciner och mycket behandling att få när man har eller har haft en psykos. Men det händer att människor kan fungera ganska så normalt trots att de har en psykos, men oftast så upptäcker anhöriga då att något inte stämmer...

Det är svårt att förklara så här, men maila min inbox om du undrar ngt, så kanske jag kan förklara det lite bättre...
  • Anonym (psykos)

Tack för era svar!

Någon som haft psykos och vill berätta om hur det var?

• Anonym

Jag har aldrig haft en psykos men har en nära vän till mig som har borderline som får psykoser då och då. Ibland tror hon att hon är med i ett spel,och hon måste svara på frågor och rösterna förnedrar henne o.s.v. en gång trodde hon seriöst att hon hade en alien i magen,en annan gång såg hon en man som satt vid hennes säng med en pistol. Nu får hon psykoser relativt ofta så de tror att hon kan lida av schizofreni men hon orkar inte göra en utredning just nu då hon gjort så många. Hon äter antipsykotisk medicin.

• Anonym (psykos)

*puff*

• Anonym

Happ där ser man, mitt inlägg betydde nada.

• Anonym (psykos)

Anonym

Jo det gjorde det visst!

Men som sagt jag vill höra det från en person som själv har varit med om en psykos.

ying yang

Tack för länkarna!

• ying yang

Känner du någon som fått en psykos eller? *nyfiken*

• Anonym (psykos)

ying yang

Ja misstänker det. Men det vore intressant att få höra från någon som haft det och kan berätta på vilket sät eller vis denna har blivit bättre.

• Anonym (psykos)

Anonym

Hur är det med din vän idag? Har hon haft fler psykoser?

Hur gjorde dom för att hjälpa henne komma ur det?

• diz

Jag fick en väldigt jobbig amningsspykos efter första barnet. Jag kände mig förföljd så fort jag gick ut, trodde att alla ville skada mitt barn, jag hade vaneföreställningar - jag såg alltså saker framför mig som inte hände, självmordstankar...
    Jag var väldigt bra på att dölja hur jag mådde, ingen i min närhet såg att jag inte mådde bra. Som tur var fick jag pratat med min förlösande barnmorska om detta. Hon satte ord på vad jag kände och så småningom blev det bättre. Om jag inte fått prata om det vet jag inte vad som kunnat hända...

• Anonym

Ts, min vän får pyskoser då och då,dock oftast inga långvariga utan de håller på ett par dagar eller så. Hon äter somsagt antipsykotisk medicin. När det vart som värst var hon inlagd,men vad jag vet lägger de ofta inte in personer så vida de inte kan bli en skada för sig själva eller andra. Eftersom min vän lider av borderline och gärna skadar sig själv kan hennes röster säga åt henne att göra detta,och för henne är det ju verklighet. Hon tror ju på allt hon ser och hör,hon tror det är verkligheten. Det är ju så med psykoser,de som är sjuka vet oftast inte om att de är det.

• Anonym (psykos)

diz

Var du medveten om att du hade en psykos?

Varför kan man få amningspsykos?

Hoppas att du mår bättre i dag!

Kram!

• Anonym (psykos)

Anonym

Tack för ditt svar.

Min kompis kan säga konstiga saker, och så kan hon säga ser du honom han förföljer mig etc. Men jag ser ingen person.Ibland kan jag märka att hon sitter och pratar för sig själv och kan då fråga vem hon pratar med. Då kan hon säga att det är kalle och han är dum. Kan det vara så att hon fått en psykos eller att hon är psykotisk?

Hur beteet sig din vän när du är med henne?

• Anonym

Låter som hon har psykotiska symtom ja. Ja du, jag träffar henne tyvärr inte så ofta längre då vi inte bor i samma stad. Men hon drar sig undan folk när hon mår dåligt och ibland kan hon sitta och skriva totalt obegripliga saker på internet. Förra veckan höll hon nog på att få en psykos för hon skrev nått om nått land hon var i,om änglarna och jävularna o.s.v. Texten var inte sammanhängande alls.

• diz

TS: Jag var inte medveten om att jag var så sjuk som jag var. Nu när jag mår bättre blir jag mörkrädd när jag tänker på hur djup depressionen egentligen var.
    Varför man får en amningsspykos är svårt att svara på, det är också väldigt ovanligt. Några förklaringar kan vara hormonella rubbningar, trötthet och att förväntningarna är höga.

Svar på tråden Vad händer med en när man får psykos?