Kanske inte direkt nyttigt men lite smalare i alla fall;
MOROTSKAKA – 12 bitar 3 points0,5 kg morot4 ägg2,5dl Hermesetas Lättströ80 gr hasselnötter2,5 dl vetemjöl2 tsk bakpulver½ tsk nejlika, malen1 krm salt1 citron, rivet skal och saftSätt ugnen på 175 grader.
Skala och riv morötterna fint. Vispa ägg och Hermesetas Lättströ vitt och pösigt. Mal nötterna. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver, kryddor och salt. Rör i nötter, citronskal, saft och rivna morötter.
Häll smeten i en smord och bröad form, ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 50 minuter. Låt kakan svalna och stjälp upp den.
PEPPARKAKASMUFFINS - 25 stycken 1 point/st1½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk kanel
½ tsk stött kardemumma
1 krm malda nejlikor
1 tsk bikarbonat
2 dl vv. youghurt naturell
2 msk smält lättmargarin
2 msk apelsin marmeladBakas ihop som vanliga muffins, gräddas i 200 grader ca 10-12 min. Börja med att blanda alla torrvaror och kryddor först för att slippa jobbiga klumpar, rör sedan i resterande ingredienser. I en av satserna använde jag pepparkakskrydda i stället för kanel, kardemumma och nejlikor. Klicka ut smeten i STADIGA muffinsformar.
KLADDKAKA MED HALLONSÅS – 8 portioner 3 points/portion
1/2 msk lättmargarin
2 dl socker
1 ägg
1 1/2 dl lättmjölk
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl kakao av bästa kvalitet, typ Valrhona
Till servering:
florsocker
färska bär och bärsås
Rör margarin, socker och ägg vitt och pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt hälften av mjölken. Vispa. Blanda de torra ingredienserna för sig. Vispa samman med äggblandningen. Häll i resten av mjölken och rör tills smeten är jämn. Häll smeten i en teflonform med löstagbar botten som ej behöver smörjas. Grädda kakan i 30–40 min i 150°. Låt svalna och sikta lite florsocker över kakan före servering. Dekorera med nyskördade bär, t ex krusbär, och en mixad silad sås av färska hallon.
MOROTSKAKA/MUFFINS – 15 muffins 2,5 points/st2 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl flytande margarin (el. 50 g smält)
1.25 dl lättfil/mild lättyoghurt
3 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 dl finriven morot
kanel efter smakSätt ugnen på 225 grader C. Vispa samman ägg och socker. Tillsätt margarin och fil. Blanda samman mjöl, kanel och bakpulver som sedan vänds ner i smeten. Blanda i moroten. Häll smeten i muffinsformar och grädda i ca 10 min. (Vill man ha en enda stor rund kaka kan man lägga smeten i en form och grädda på lägre temperatur men ha kakan i ugnen en längre stund.) Pudra över lite kanel och florsocker när muffinsen svalnat.
KLADDKAKA UR FAMILJEKOKBOKEN 1 –
8 bitar 3 /1,5 points per bit/ muffin0,5 msk lättmargarin
2 dl socker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 tsk vanlijsocker
0,5 dl kakao
1,5 dl lättmjölkRör margarinet och sockret vitt och pösigt. Rör ner ägget. Blanda de torra ingredienserna väl. Rör ner hälften av mjölken och mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt resten av mjölken och rör om till en jämn smet. Häll helst smeten i en teflonform med löstagbar botten som inte kräver smörjning. Ställ in den i ugnen på nedersta falsen. Grädda kakan i 30-40 min i 150 grader C. Observera att den ska vara kladdig. Dekorera gärna med någon frukt eller bär. Skikta lite florsocker över. Man kan göra en snabbvariant av detta och då hälla smeten i muffinsformar istället, 16 muffins ger 1,5 points/muffins. Grädda dem på 225 grader C mitt i ugnen i ca 10 min. Känn efter med en tandpetare under tiden så att muffinsen fortfarande är kladdig.
SMALA KANELBULLAR – 24 bullar 2 points/bulleDeg: 25 g jäst
2,5 dl minimjölk
0,25 dl flytande margarin
0,5 dl Kesella mager kvarg
1 dl socker
0,7 l vetemjöl
1 tsk kardemumma, malen
Fyllning: 100 g mandelmassa
2 msk kanel, malen
1 tsk flytande margarin
1 st ägg till pensling
1 dl pärlsocker
Sätt ugnen på 225-250 grader. Värm mjölk och margarin fingervarmt och blanda i kesella. Smula i jästen och rör tills den löst sig i degvätskan. Tillsätt socker och sedan mjöl, lite i taget. Arbeta degen tills den känns smidig och släpper kanterna. Jäs degen under bakduk i ca 30 minuter. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till en avlång kaka. Pensla kakan med ca 1 tsk flytande margarin. Riv mandelmassan grovt över kakan och pudra över kanel. Rulla ihop kakan och dela den i ca 24 st delar. Lägg dem i bullformar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5-8 minuter.