barnbidrag vid separation?
Stämmer det att barnbidraget tillfaller mamman om inte föräldrarna är överens? Kan inte hitta info från fk. tacksam för svar..
Stämmer det att barnbidraget tillfaller mamman om inte föräldrarna är överens? Kan inte hitta info från fk. tacksam för svar..
Nu är lagen ändrad i år...Nu tillfaller barn bidraget den barnet bor hos..Eller bor den halva tiden var hos föräldrarna,så delas barnbidraget...Kram
Oj, hann inte ens skriva något!
Nej det stämmer inte helt. Försäkringskassan säger att det oftast är mamman som har sämre lön mm. därför ger de hela barnbidraget till henne om man har barnet lika mycket.
jag har mycket sämre lön än min fd, men han vill att vi ska dela. Men inte jag. vad ska man gå på?
Båda måste vara överens om en delning ska ske
Vart kommer barnen vara skrivna
och kommer dom vara mer hos dig eller hos honom eller
har ni barnen lika mycket
Hoppas att det löser sig för er
Jag var på möte på försökringskassan..Dom säger såhär..Bbidraget går till mamman i FÖRSTA HAND..Men om barnet bor varannan vecka så går hälften till mamman och hälften till pappan.Pappan får hela om barnet är skrivet där,och bor där....
Jag vet ..Jag har själv tre barn som jag har halva bidraget för..
Ring till fk och hör..
Han kan inte dela det om du inte vill...
Och har du sämre inkomst tror jag inte det är lämpat att ni delar på det.
Om han nu inte är villig att köpa in allt de som du kunde köpt för den halvan han tar..
Har han barnet lika mycket som dig ?
Men som sagt .. bäst svar får du från fk.. kram
Man om dina barn bor hos dig,och bara varannan helg hos pappan,så är barnbidraget ditt...Jag skulle gå ner o prata med dom,dom brukar vara bra på försökringskassan..Kram
Lycka till
Vi har barnen varannan vecka. Läste nånstans i nån tidning att mamman får barnbidraget om inte föräldrarna är överens. har även hört det från nån arb.kompis..
Det riktigt som ts säger. Man kan inte dela barnbidraget utan att föräldrarna är överens. Motsätter sig modern delning blir det inget.
Den 1/7-06 ändrades reglerna så att delning av bb kunde bli möjligt om bägge föräldrarna var överens om det. Innan dess kunde fk inte dela bb även om föräldrarna var överens. Då fick föräldrarna sköta detta själva.
önskaaaaaaaaan: Nej, det sker inte automatiskt. Mamman får skriva över barnbidraget på pappan.
Från FK:s sida:
"Har ni barnet ungefär halva tiden var kan barnbidraget delas. Om barnet bor varaktigt hos endast en av er kan barnbidraget efter anmälan till Försäkringskassan betalas till den föräldern."
Notera "KAN delas" och "efter anmälan". Inget som sker automatiskt som sagt.
TS
Tänkte bara om du inte visste att har man låg inkomst kan man söka underhåll vid vxlvis boende hos försäkringskassan. Som mest kan man få ett halft underhåll var och det gäller båda föräldrarna men det är inkomstbeprövat.
Enligt samtal med FK så går barnbidraget till mamman i första hand, oavsett hur vårdnadssituationen ser ut. I vårt fall har pappan EV, men mamman har fortfarande kvar hela barnbidraget och vägrar dela (hennes umgänge är 10 dagar/månad). Pappan har bollats runt bland olika handläggare utan att det hänt ngt. Så hur FK arbetar och vad som står på deras hemsida verkar inte stämma överens..
NEJ, spelar ingen roll om barnet bor halva tiden hos den ena föräldern för i vårt fall så får mamman hela barnbidraget ändå eftersom hon vägrar att skriva på papprena till delat barnbidrag. Tycker hela jävla systemet är helt jävla sjukt.