• Dundermamman

Hur gör ni rent er termos??

Jag undrar om ni har något bra tips att få termosen skinande blank igen?

Jag har en ståltermos som jag har prövet det mesta jag kan komma på...bla hett vatten och hushållspapper, vim och hett vatten,svinto på en flaskborste men det är beläggningar kvar ändå!

Hur gör ni rent er termos?

• Svar på tråden Hur gör ni rent er termos??
  • Silverkatten06

Maskindiskmedel och rykande hett vatten, låt det stå över natten och diska den som vanligt nästa morgon, det brukar funka!

• Thèresé  1982

Jag kör med varmvatten och bakpulver även när jag bränt något i en kastrull och det brukar funka bra.

• Muckarn

rengöra??
    varför! smaken sitter juh i mer om man skiter i att diska den =P

• Kålrot

Häll i lite maskindiskmedel, fyll på med varmt vatten och låt stå ett tag, t.ex. över natten.
    Superbra, biter på det mesta!

• Dundermamman

Ska genast prova medmaskindiskmedel och hett vatten!

Funkar inte det tar jag till bakpulvret Flört...

Tack för alla tipsen!

• M i l l a n

Jag brukar ha i varmt vatten och sedan ca 1 dl ättika. Sedan låter jag det stå över natten. Nästa dag diskar jag ur den som vanligt med flaskborste och diskmedel.

Hade en kompis som gjorde som jag förutom att hon la i en näve riskorn också och skakade runt ätiikslösningen i termosen ett par gånger innan hon sköljde ur.

Har också hört att det ska fungera med maskindiskmedel som man låter stå i termosen över natten eller ett par timmar. Glöm inte att skölja noggrannt med hett vatten.

hittat på internet:
    Stoppa i 3 rutor hushållspapper & häll i ca 2-3 dl varmt vatten.
    Skaka termosen i 20 sekunder i olika riktningar.
    Som ny inuti!

• Dundermamman

Testade med maskindiskmedel och det blev faktiskt bra!

• Little Ms Chatterbox

Med maskindismedel behövs det inte stå över natten, räcker med varmt vatten och några korn medel, sätt på korken och skaka av bara den några sekunder, skölj ur ordentligt och sen klart.
    Kalket i kaffebryggaren går lätt bort med ättika, en del bryggare kan lösa ut en säkring, ättikan höjer temperaturen men inte alla bryggare som har egen säkring.
    *oviktigt vetande*

• Dundermamman
    M i l l a n skrev 2007-01-18 19:42:44 följande:
    Jag brukar ha i varmt vatten och sedan ca 1 dl ättika. Sedan låter jag det stå över natten. Nästa dag diskar jag ur den som vanligt med flaskborste och diskmedel.Hade en kompis som gjorde som jag förutom att hon la i en näve riskorn också och skakade runt ätiikslösningen i termosen ett par gånger innan hon sköljde ur. Har också hört att det ska fungera med maskindiskmedel som man låter stå i termosen över natten eller ett par timmar. Glöm inte att skölja noggrannt med hett vatten. hittat på internet:Stoppa i 3 rutor hushållspapper & häll i ca 2-3 dl varmt vatten.Skaka termosen i 20 sekunder i olika riktningar.Som ny inuti!
    Jag har provat med hushållspapper och hett vatten flera gånger, men det fungerar tyvärr inte hos mig! Kanske jag har fel papper? Funkar kanske bara med lite strävare papper?

Tack för alla tips!
  • Silverstream

Riktigt varmt vatten och salt som får stå en stund löser de flesta beläggningar. Lycka till

• olpansfamilj

jag lägger min in i diskmaskinen längst ner där jag har tallrikarna, fungerar superbra..... snabbt enkelt och fräscht!! DEn bör ju tåla hettan!!!

• BROCCOLLI

Svärmor har lärt mig att man ska lägga i en maskindiskmedelstablett och hett vatten, och det funkar verkligen! Varning bara för att det står och pyser och har det stått för länge "exploderar" det som en champagnekork Hände mig en kväll och jag fick värsta paniken och trodde först nån skjutit en raket in i huset eller nåt

• Zenobia

BROCCOLLI

Hehe, det hände med min pappa också. Fast han hade satt på korken också på termosen =)

• Jan H

maskindiskmedel o hett vatten är utmärkt, men sätt aldrig på korken, den exploderar

• BROCCOLLI
    Zenobia skrev 2007-01-20 00:02:47 följande:
    BROCCOLLI Hehe, det hände med min pappa också. Fast han hade satt på korken också på termosen =)
    Haha, han också Korken satt något fastskruvad men ej helt, gud vilket tryck det blev då korken for upp i taket Höll på att skita på mig, hehe...
  • Zenobia

BROCCOLLI

Hehe pappa han vart rädd han med. Tror korken gick sönder också.
    Sen några dagar tidigare hade vin tunnan exploderat. Så undra vad grannarna trodde *ler*

• Dundermamman
    Tack för varningen ang. korken!
    Tur att inget hände här då ... jag satte naturligtvis på korken Hemlis...över natten!!!
    Men termosen är nu ren och korken är hel Skrattande och jag kan njuta av gott  från min termos igen, tack vare er alla .
Svar på tråden Hur gör ni rent er termos??