• oxen

mjukt brosk i halsen

Min lilla plutt har sedan han föddes "pipit" när han andas (under sömnen)
    Vi har varit inne på sjukan flera ggr pga detta för att det låter så otäckt, nästan som han inte får luft.

Detta beror på att han har en omognad i broskdelarna i halsen.

HAr inte hört talas omdetta förut.
    Är det ngn mer som har eller har haft loikadant?

Hur sover era bäst för att slippa denna andning??

Vågar jag lägga honom på magen?
    HAn är 3½mån nu.

Tacksam för svar

• Svar på tråden mjukt brosk i halsen
  • Vitsippa

Jag tror inte att det är farligt att låta så. Men jag tycker ändå inte att du ska lägga honom på magen, eftersom råden att små barn ska ligga på rygg är entydiga.

• oxen

Nej, jag tänkte det.. Det är bara när han sover på mig som han ligger på magen och då besvärar inte andningen.

Någon annan??

• marremask

Min dotter hade detta när hon var mindre. Det kallas med ett annat ord för trakumalasi ( hmm, stavar så det uttalas ). Vi har oxå varit på många kontroller och bla kollat med en kamera i halsen på henne. Hon lät när hon andades jämt, vad hon än gjorde och hur hon än låg. Nu blir hon snart 11 månader och det är nästintill borta. Hörs bara ibland då hon busar som allra mest.

Om du bara har han på magen hos dig då du har uppsikt så är de inga problem. Jag vet att det låter jättehemskt och att man oroar sig i massor, vet inte hur många gånger jag varit påväg akut in till sjukan. Vi hade dessutom problem med att hon inte gick upp i vikt pågrund av att hon fick kämpa så med andningen.

• Rinjina

Det låter lite som vår lillkille, och du må tro vi varit oroliga. För i motsats till er andra fick jag inget svar från läkaren, hon sa bara att hon inte visste vad det kunde vara, men att vi skulle komma tillbaka om det blev värre. Suck! Som vanligt fick man ta saken i egna händer för att få veta nåt mer, så jag skrev och frågade till infomedica.se, och då fick jag ett mycket uttömmande svar. Tyvärr vet jag inte var jag lagt pappret nu som jag printade ut, men det var just det att brosket i halsen var mjukt och outvecklat, så det skapas typ ett undertryck då de andas in, och luftrören pressas mot varann, vilket gör att det piper (tror det var så han skrev). Alltså inget farligt och det växer bort vartefter de blir äldre.

Vår lillkille pipade inte när han sov, men om han grät, då han åt, då han rapade och liknande. Han blir snart 6 månader, och det hörs knappt mera. Nästan så man glömt bort det, när man inte tänker på hur det var.

Angående sovställning kan jag inte skriva annat än att vi alltid haft vår att sova antingen på rygg eller sida. För det sägs ju numera att de inte ska sova på mage.

Det kommer säkert att ordna upp sig. Vips är han så stor och det är borta utan att ni ens märkt det.

• Vitsippa

Att sova på magen på en förälder ska vara ok säger de. Det har vi också låtit vår son göra. Mysigt är det också!

• oxen

tack för era svar!!
    Skönt att höra attdet finns fler som låtit och att det går över, för usch vad otäckt det är.

*kram*

• oxen

tack för era svar!!
    Skönt att höra attdet finns fler som låtit och att det går över, för usch vad otäckt det är.

*kram*

Svar på tråden mjukt brosk i halsen