• yohanna

Munsår?

Jag har aldrig haft ett enda munsår.
    men i veckan blev högersidan av min överläpp väldigt öm. sen såg det nästan ut som en pormask, precis vid läppkanten. den blev svullen och sådär svart som pormaskar brukar.
    men imorse när jag vaknade hade den blivit till ett mindre sår/spricka.

Läpparna har inte varit torra eller så. så nu undrar jag, kan det vara ett munsår?

• Svar på tråden Munsår?
  • mamma30

Tycker inte att det låter som munsår.
    Jag har det själv,har haft det sedan barn ,men så som du beskriver det har jag aldrig haft.
    Hoppas att det var något annat.

• Fiaflopp

Kan vara herpes...mina utslag brukar vara så tyvärr men testa vectavir

• mamma30

Fiaflopp
    men svart som en pormask,brukar det bli så för dig?

• yohanna

mamma30: det såg inte riktigt ut som en pormask. men svullet och smutsigt.
    hum.. låter äckligare än vad det var.

• mamma30

Okej,svårt att veta.
    Men salvan som Fiaflopp nämnde är jättebra,om det nu är det du fått.
    Om det är det,så behöver du inte få det ofta.En del kan få det väldigt sällan,nästan aldrig.Själv får jag det tyvärr rätt ofta.

• Venus

Har din flickvän munsår???

Vi kan väl alltid hoppas på att det är en underliggande finne, de kan oxå få lite "munsårsliknande" utseende och de växer riktigt fort, men försvinner nästan lika fort...
    Jag fick en sån för ett tag sedan, den blossade upp på nolltid och tog ca 3-4 dagar på sig att gå ner igen, tyckte jag såg ut som om jag fått en stor smäll på läppen...

Annars har jag "herpes-munsår", men har inte haft på några år nu...
    Men jag kan inte påstå att det påminner om det du beskriver... Men det är så olika...

Men oavsett vad det är, pilla inte för mycket på det och pussa inte för mycket på flickvännen, för du smittar om det är munsår...

• yohanna

Venus: tjejen har inte munsår och befinner sig i skåne just nu, tur för henne.

• Venus

Yohanna Sicken tur... Bara undrade, för hon kan ju ha smittat dig tidigare annars...

Har du mycket runt omkring dig just nu??? Mycket stress, mycket jobb, dålig sömn och/eller liknande??? Sånna saker kan få munsår (herpes) att blossa upp, det kan ligga latent i kroppen hela livet utan att man vet om det...

Hoppas det försvinner i tid bara så du slipper ha det när tjejen kommer hem igen

• yohanna

Venus: jag är otroligt stressad.
    så jag tror mycket att det är därför jag fått munsåret om det nu är ett.

• Venus

Yohanna, hihi, ja om det nu är ett Vi får bara hoppas att det försvinner snart för det är så irriterande att ha något på/runt/i munnen som stör...

Försök stressa av lite, vet att det är svårt, men glöm inte av att ta hand om dig själv... Skriv listor på det du måste göra och bocka av en efter en, det brukar hjälpa mig...

• yohanna

Venus: jag är redan värsta listgöraren. haha, men jag tappar alltid bort mina listor.

• Venus

Yohanna *haha* Inte lätt då du... Jag brukar tejpa upp dem antingen på kylskåpet eller på ytterdörren Har till o med tejpat upp en på spegeln på toaletten och en på toadörren vid andra tillfällen...

• yohanna

haha, jag tejpar listorna överallt, men glömmer de alltid hemma.

tror förresten det är ett munsår, för det har kommit upp som små blåsor runt.

• Venus

Jupps, då är det ett munsår... Pilla inte på det nu, låt det bara vara...

• Trynträ

Jag brukar kunna få små små finnar i mungipan. Går bort efter några dagar. Oftast kommer de på båda sidorna samtidigt så lite komiskt är det. Som tur är händer det inte alltför ofta. Det går nog över snart ska du se. För mig brukar det hjälpa med lite cerat i mungipan då för att lindra att det svider.

Svar på tråden Munsår?