• annhan

Vilket golv är bäst i kök?

Vi står inför en omfattande renovering av köket. Nu är vi lite kluvna till vilket slags golv vi ska välja.. Helst vill vi ha ett trägolv av något slag, men hur pass slitstarkt och hållbart är det? Tål det att ett barn kastar ner hårda föremål? Lättskött?

Vilket golv har ni i ert kök och vilket skulle ni välja om ni skulle byta IDAG?
    Tacksam för svar & synpunkter!

• Svar på tråden Vilket golv är bäst i kök?
  • Linah

vi har precis renoverat vårat kök
    det var ett lackat furugolv innan!
    som vi först ville slipa och olja, men tillslut valde vi att slipa, vitbetsa och lacka! det blir märken om man slänger saker i golvet, men samtidigt gör ju det golvetlite mer levande!

jag tycker ju trägolv är snyggast, men det är inte det mest praktiska när man har barn!

mamma till Hannah 040320 & Hilma 060528
  • Kajsans

Vi valde att lägga ett laminat klickgolv (som ser ut som ett ekgolv, folk tror att det är trä)just på grund av hållbarheten. Ett trägolv blir det ju märken i direkt. Jag har absolut ingen prestige där, ett fejkträgolv är helt ok för mig. Vi valde Pergo Natural touch. I en ganska mörk ekkulör. Skitsnyggt till vårt vita högblanka kök!

• Terre79

Vi har laminatgolv nu ivårat kök och hade även det i vårat förra hus. När vi väl ska renovera vårat kök så kommer det INTE in ett laminatgolv igen. I förra huset hade vi sånt som man limmar och nu ett click-golv. Men aldrig mer helt värdelöst. Kommer det vatten på eller om man sölar nåt på golvet så reser det sig efter ett tag.

Även ånga från diskmaskinen gjorde att golvet reste sig, inte med en gång utan efter ett tag, och det förstörde även våran laminatbänkskiva.
    Så det som även försäkringsbolag rrekommenderar är plastmatta (inte så roligt kanske) och klinkergolv. Så vi kommer nog att ha klinkergolv i själva köksdelen och parkett vid matdelen.

• appius81

Vi har ett ekparkettgolv faktiskt. Det är snyggt men visst blir det märken o så men det är inte så farligt ändå. Vi har en bebis på väg så kan inte svara på hur det kommer bli sen. Nackdelen med klinkergolv är att det blir kallt utan värme i och tappar du något så går det i tusen bitar. Här har jag tappat glas o det händer ingenting.

• LINAåHUGO

vi har lackat furugolv..de höll sig snyggt ett par månader men nu e där redan MASSSSOR med märken o så fort man tappar ngt så syns de..men visst de kan ju vara charmigt på sitt sätt
    Men ja skulle inte lagt de igen..

V.15 ¨`*:·.♥.·:*¨`*:·.¨`*:·.*¨`*:·.♥.·:*`¨¨`*:·.
  • Terre79

På tal om hårda golv så har min son lyckats pajja ett antal glas på laminatgolv. Det är oxå ett hårt golv. Så ska man se mest praktiskt så är det nog en hederlig plastmatta, inte kall, den är mjuk och det är ingen fara om den får massa vatten på sig. Men som sagt inte så kul.
    Vi får se vad det blir för golv hos oss i slutändan när man väl börjar med köksrenoveringen.

• Cluedo

Jag skulle def. lägga in klinker med värmegolv om jag fick välja...
    När vi gjorde om just golven i hall, tv-rum och hallen ner så hade vi helst lagt klinker, men det visade sig att bara underarbete, exkl värmegolv och klinker hade gått på ca 30.000 så då valde vi ett laminatgolv som ser utbsom 30x30 cm klinker.
    Jag har tidigare varit skeptiskt till just sådana golv, men nu ser det faktiskt jäkligt snyggt ut och det ser verkligen ut som ett vriktigt klinkergolv. Det är också väldigt praktiskt då vi har 4 barn....
    Eftersom vi hae ekluckor i köket passade ett ekgolv inte riktigt in...

• Cluedo

Jag skulle def. lägga in klinker med värmegolv om jag fick välja...
    När vi gjorde om just golven i hall, tv-rum och hallen ner så hade vi helst lagt klinker, men det visade sig att bara underarbete, exkl värmegolv och klinker hade gått på ca 30.000 så då valde vi ett laminatgolv som ser utbsom 30x30 cm klinker.
    Jag har tidigare varit skeptiskt till just sådana golv, men nu ser det faktiskt jäkligt snyggt ut och det ser verkligen ut som ett vriktigt klinkergolv. Det är också väldigt praktiskt då vi har 4 barn....
    Eftersom vi hae ekluckor i köket passade ett ekgolv inte riktigt in...

• jockesfru

vi ska lägga linoleum klickgolv. Rutigt.

Ludvigs mamma
  • annhan

Tack för era svar.
    Dessvärre blev jag inte sååå mycket klokare.. Vi får fundera ett par varv till..

• Dundermamman

Kika gärna in hos mig Glad, vi har ett ekparkett från tarkett. Det är mattlackat men ser oljat ut! Vi är helnöjda!

Och...Cluedo, vi tycker det är mycket snyggt med ekparkett till ett ek-kök, vi har även ekbord/stolar till Flört.

Svar på tråden Vilket golv är bäst i kök?