• Cindy 07

Kan man se redan i vecka 8 om man väntar tvillingar?

Jag ska på mitt första besök till mödravårdcentralen den 23/1.
    Och jag är i vecka 8 nu,någon som vet vad dom kommer att göra där första gången?
    Min fråga är om man redan då kan få se om vi väntar tvillingar?

Har en konstig känsla att vi väntar tvillingar,delvis för jag redan ser att jag har fått en mage,och det ligger i släkten också =)
    Men själva så spelar det inte oss någon roll om där ligger 1 eller 2 *ler*

Mvh Cindy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-23 23:31:28:
    Har nu varit hos Barnmorskan i dag 23/1.

Eftersom jag har haft sådan magsmärta,och kommit röd,bruna flytningar i mellan åt,så har jag fått en tid den 1/2 för att undersöka min livmoder,nu är man bara så orolig att det ska vara något fe,l tex bilivt missfall =(

Någon som har varit med om något liknande???

• Svar på tråden Kan man se redan i vecka 8 om man väntar tvillingar?
  • vagabond77

ja det är jag rätt säker på.
    vi gjorde vanligt ultraljud i vecka nio och såg klart och tydligt ett 3 cm långt embryo. Borde vara möjligt att se om det är två stycken, en vecka tidigare.
    Var 85:e graviditet är visst tvillingar så det är nog vanligare än vad man kan tro.

• Cindy 07

Trode inte man redan gjorde ultraljud så tidigt i graviditeten,men vad skönt att man redan kan göra det.

Jo tvillingar är ju vanligare än man tror, håller med dig *ler*

• Beckah82

Ja visst kan man se det! Med ultraljud alltså, annars går det inte såklart

Ovanligt att man missar tvillingar på ultraljud men det häner.
    är du säker på att du ska få göra UL då?

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Cindy 07

Fick bara den tiden när jag ringde mödravårdcentralen,dom sa inget om vad dom skulle göra då.

Men är det för tidigt att göra ett ultraljud redan i vecka 8? hoppas inte det,men vad jag har för mig så gör man det nog i vecka 12 men jag kan ha fel?

Skulle bara vara skönt att veta om där ligger 1 eller 2 =)

• sunflowerUSA

Gjorde ultraljud redan i vecka sex för att utesluta utomkvedshavandeskap. Redan då var det tydligt att där bara fanns ett foster. Att göra ett ultraljud i vecka 8 bara för att se hur många bebbar där finns verkar dock lite konstigt om du inte har särskilda skäl. Sug istället på karamellen och vänta tills du kan se mer på ultraljudet. I v. 8 ser du knappt att det är en människa. Ska du ta KUB eller NUPP-test får du ultraljud i v. 12. Här i USA får jag hur många ultraljud jag vill i stort sett... men det kostar. Av olika skäl har jag dock nu i v.26 redan gjort sammanlagt fyra och varje gång är lika underbart... och oroligt.

• vagabond77

Det mest troliga är att det inte blir något ultraljud, men väl så får du nog lyssna på hjärtljudet. Vi är i mexico och gör ultraljud när vi vill också, men det kostar ja. ca 200 sek per gång här. Men det är kul att se den lille :)

• Charlott29

Ja det tror jag. När jag var i v 9 så fick jag göra ett VUL och det första läkaren sa till mig var "det är bara en i vart fall" så det borde man ju kunna göra

• Charlott29

Glömde ju gratulera: GRATTIS!!

Svar på tråden Kan man se redan i vecka 8 om man väntar tvillingar?