• Iamia

Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)

Ser att tre månader gått sen höst/vinter-tråden startade, so here we go, välkomnar våren (?!) med ny tråd...

Välkommen förbi med frågor och funderingar även om du inte bor i Frankrike - om har bott här och längtar tillbaka, funderar på att flytta hit, om du är frankrofil i största allmänhet, eller bara är nyfiken.

• Svar på tråden Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)
  • Iamia

Ok, lite i överkant kanske att kalla det vår...men det känns ju faktiskt så! Håller med Enji, det är skumt vädret, mycket skumt.

• Pistou

Hej! Skönt med en vårtråd. Härligt med de milda temperaturerna, men jag saknar ändå lite solsken (det är inte lite man begär )...

Iamia, Enji och MinPluttis och ev. andra som tänkte fika idag:

Tyvärr måste jag lämna återbud. Elliot har strulat något enormt med sömnen de senaste nätterna. Han vaknar vid 3-4-tiden och kan inte somna om (dessutom sover maken som en stock och snarkar t.o.m. ibland, så det blir jag som får ligga sömnlös). Jag känner mig helt slutkörd och tanken på att ge mig ner i metron med vagnen i eftermiddag avskräcker lite...

Hoppas att det blir trevligt ändå och att jag inte har ställt till det genom att först få er att ändra tisdagsfikan till fredagsfika och sedan ändå inte komma. Generad Det är så svårt att förutse hur dagarna ska bli med en liten strulpelle här hemma.

Trevlig helg allihopa!

• mimi72

Hej! Nu börjar det likna vinter Aj , aj vad kallt det var idag! Fick inhandla mössa!!
    Har ett litet tips till alla som bor lite mer söderut! Tydligen finns det ett làgpris bolag i Sverige som heter Fly me. Dom ska öppna Beauvais -Göteborg i mars!! Jätte bra för mej , det är ändà en bit till Skavsta. I natt släpper dom massor biljetter för en krona! Sà är ni uppe klockan tolv o är ressugna...

Nu inser jag vad jag skrev , bor lite mer söderut...ja , jag menar som ska àka till Sverige o ska söderöver...jag bor visst fortfarande i sverige...Jag säger alltid àka hem till Sverige!
    o jag som snart bott i Frankrike i elva àr!!! Undrar hur länge den kÄnslan hàller i sej?
    Ha det bra , o jag skickar en liten tanke till alla uteliggare i Paris , som spenderar denna iskalla natten utan tak över huvudet!

• Pistou

Ah Mini72 - intressant - tack för tipset! Det går åt rätt håll... Hoppas att de börjar flyga Paris-Malmö snart!

Jag satt här och funderade på om det skulle vara värt att beställa flygbiljetter till Göteborg för vår del, men det är nog inte om man tänker på resorna till och från flygplatserna, och sen tillkommer ju tåg ner till Skåne (SJ tar förmodligen mer än 1 krona).

Nej, vi får fortsätta flyga till CPH och oftast kan man hitta rimliga priser om man beställer i god tid. Men det är ju jättebra att det händer saker!

• Laurentia

mimi72,
    FlyMe flyger sedan något år tillbaka Beauvais-Landvetter. Problemet är att de (åtminstone under vinterhalvåret) bara flyger onsdag, fredag och söndag. Man kan flyga till Göteborg onsdagar eller fredagar med ankomst 18.50 och tillbaka söndagar 10.05. Det ger inte så långa helger, men skall man vara borta en vecka så funkar det ju.

Pistou,
    FlyMe är baserade i Göteborg, så de kommer nog inte satsa på Malmö. Dessutom är väl konkurrensen hård från Sterling?

• Enji

Blev lite förvånad att tråden varit så tyst, så är det en ny tråd skapad!! Där ser man..hehe

Ja, fy sicket väder! Elias fick premiärprova sin overall igår minsann. Så himla bra på lekplatsen. Det blir ju riktigt kallt om man är ute en stund.

Jag tycker Paris-CPH har himla bra priser.. så det funkar jättebra för oss. Ser dock ut som om att vi kommer lämna Paris snart mot Malmö och arbete, dagis osv. Vi har inte riktigt bestämt när, men innan sommaren blir det helt klart.

• Iamia

Enji: Så ni flyttar också hem? Hur känns det? Själv går jag som på nålar och vill bara härifrån - är sjukt uttråkad.
    Idag är jag på extra dåligt humör (haha va ovanligt) efter att ha varit hos läkaren (sista gången - tack gud!) och fått reda på att jag blivit för fet och med en äckligt bekymrad min fått veta att jag borde tänka på vikten...HA! Som om jag inte gör det varje dag...faan jag har gått upp 6 kilo ungefär...det är väl inte onormalt ändå i v 26?? Jag var ju inte fet innan, vet att jag inte borde fundera så mycket på Dr Helt-utan-takts kommentarer egentligen, men det är jobbigt nog att gå upp i vikt utan att behöva höra sånt.
    Grrrr! ;)

Jag tror jag fick tillbaka för att jag hade mage nog att kalla detta för en vår-tråd...vilket väder va kallt!

Hoppas ni mår bra
    //I

• Pistou

Iamia: Läkarna är inte kloka här! Helst ska man bara ha en liten söt minimage och inte alls gå upp under graviditeten! Jag som normalt har 38 i kläder fick köpa 42 i mammakläder (och då tror jag inte att jag var onaturligt stor - det är bara fel på de franska storlekarna )

Jag fick också bannor av min förlossningsläkare för min viktuppgång. I v.25 hade jag gått upp 10 kg och det är ju betydligt mer än vad du har gått upp. Jag blev satt på en strikt salt- och ostfri diet. Helt sjukt! Samtidigt som man irriterar sig är man ju ständigt orolig och vill vara sin läkare till lags. Nåväl, jag kan trösta dig med att du med största säkerhet inte kommer att få några problem att gå ner i vikt efter förlossningen (även om det måste få ta sin tid). Du är ju naturligt smal. Amningen tror jag hjälpte mig mycket. Nu idag när sonen är 15 månader väger jag 57 kg (är 1m70 lång), vilket är den lägsta vikt jag haft på åratal!

• Enji

Ja jisses. Fattar inte heller vad det är för fel på läkarna här. Verkar helt fixerade vid vikten. Vet ni hur mycket de tycker man ska gå upp under en graviditet? Vad de anser vara rimligt? För det verkar vara ganska långt efter de svenska normerna.

• Iamia

Tror dom tycker man ska ligga runt 10 kg total viktuppgång, absolut max 12 - då har man gått upp mycket. Det är dom buden jag fått...
    Ja skit samma - jag har bestämt mig för att ignorera den lille magra fransosen som antagligen inte haft så många bebisar i magen själv och bara må bra för att bebis mår bra!

Ha det bra!

Svar på tråden Mammor i Frankrike! (VÅR-tråden)