• Issal

Behöver beskärningsråd

Här kommer jag med lite beskärningsfrågor igen. Tycker att jag sökt på nätet, men inte hittat några klara svar.

Har bla satt en liten hängsälg i höstas.... hur klipper jag den. Hade en när jag bodde på ett annat ställe som jag klippte av alla grenarna på och lämnade ca 10 cm på. Nu är jag osäker om det var rätt att göra så? Kom inte heller ihåg om det var på våren jag klippte eller hösten.

Hur klipper jag en nysatt doftsschersmin buske????

Kommer säkert med fler såna här frågor i framtiden. Hoppas nån har ork och lust att svara!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver beskärningsråd
  • ALJO

Ingen av dom behöver beskärning, när schersminen blir större gallrar du, samma med sälgen alt kapar alla grenar på våren.

• Issal

Ohh, det låter bekvämt. Tack för råden ALJO!

• veera

Kom ihåg att ta bort skott som kommer ut från stammen(under ympstället) på hängsälgen. Åndra året efter att jag hade planterat mina hängsälgar  så hittade jag plötsligt en gren som var en meter lång och växte rakt upp!

• Gullan30

Jag har haft min hängsälj i 6-7 år men den klipper inte jag,
    den ska endast klippas om en gren börjar att växa uppåt.

Jag klipper även de grenar som växer efter marken
    så de inte ska bilda rötter å slå rot där.

Doftschamin har jag haft i 10 år nu och den har jag aldrig klippt heller,
    den växer sakta men blommar enormt! Min kompis å jag köpte var sin. 

Hon har planterat sin i en häck som utfyllnad å klippt sin och den verkar inte tycka om det, blommar lite å den klippta delen av kvisten dör ett par centimeter varje gång den klipps!

Lycka till!

Svar på tråden Behöver beskärningsråd