• Dunsan

När började ni ge era små vatten?

Ja som överskriften lyder, när började ni ge era småttingar vatten?
    Och ger ni det i flaska som de kan hålla själva då eller? Jag vet att man inte behöver ge dem vatten alls de första månaderna, men det skulle va kul o se hur andra gör/gjort?

• Svar på tråden När började ni ge era små vatten?
  • Trollis

Sa lange bebisen helammas sa behovs inget vatten, men sa fort du borjar med ersattning eller annat sa ska du erbjuda vatten. Annars kan de latt bli forstoppade eller uttorkade.

Sa gor de har i Usa och jag har foljt det radet. Gett vatten i en nappflaska till att borja med sedan i en kopp med sug pip eller vad det nu heter.. :)

• Dunsan

Jaså, jag ammar inte alls längre, men på bvc sa de att det inte behövs nåt vatten än, fast det är inte fel att erbjuda det...
    Min knatte är 3,5 mån, och har gått på ersättning helt i en månad ungefär nu, så då kanske jag ska prova o se vad han tycker om vatten...

• Snuttan83

Jag började ge vatten i samband med smakportionerna...Tycker själv om jag äter mat el gröt så vill jag ha något att skölja ner med! Ger han ur vanlig nappflaska.

• mor06

Så då skulle alltså min lille Vara jätte uttorkad.. han har fått ersättning från v 2 och inget vatten alls nu e han snart fyra månader... Konstigt att BVC inget sagt om det i så fall.. HMM

• kifr

Ludde är snart 5 månader och jag började med "smakisar" för ett par veckor sedan. I samband med det började jag också introducera vatten i flaska vilket han gillar skarpt. Gjorde likadant med min dotter för 14 år sedan och hon är superduktig på att dricka vatten i dag. 

• 2006ängel

när vi började med smakisar vid 6 månaders ålder.

• Billa

Jag har börjat ge min lilla vatten till smakportionerna som hon får (hon är 4 månader). Jag ammar henne upptill så jag vet inte om hon behöver vattnet. Hon får inget tillägg eller ersättning. Så som sagt jag vet inte om hon behöver vattnet, men lite vatten kan väl inte skada. Dessutom tycker hon om det....

• Sofia Sde

Min började få vatten runt 6,5 månad innan var han inte intresserad han äter mat och dricker välling ingen amning eller ersättning sedan 5 månaders ålder. Ingen fara sa de på bvc det är så mycket vätska i maten och vällingen.

• Zayna

Hej!
    Jag är från annan kultur så där ger man vatten från födseln. Min dotter är snart 4 månader och har fått vatten på nappflaska sen födseln. Jag ammade i 6 veckor men gav vatten då också. Det enda är att man ska koka vattnet innan. Kranvatten kan innehålla både det ena och det andra som inte är bra för bebisens mage.

• hammarby

Jag ger bara smakportioner än, efter det får sonen alltid ersättning så att han blir mätt. Alltså får han i sig vätska. När jag är uppe i ett helt mål med mat/gröt då tänker jag ge honom vatten. Det kan ju inte behövas innan om barnet får bröstmjölk/ersättning..lr??

• mandarin1

hej,ja hel ammar,men ja började ge lite vatten redan när han var 2 månader å de har funkat hittills ,ja lyssnar inte på allt vad dom på bvc säger....

• Isalel

På vårt BVC sa dom att man kunde börja ge vatten när man introducerar mat.
    Så det gjorde vi när Isak var 4 månader!

• linami

Jag har bara gett min vatten nu när hon var förkyld första gången (15 v gammal).

• Mamman med två pojkar

Min son som är 5 månader får vatten till maten, men jag kokar vattnet och låter det kylas av.Jag började med vatten när han blev fyra månader.
    Utöver sin gröt och puréer så får han NAN2.

• Delfinan

Man behöver då inte ge vatten för att man ger ersättning. Min lilla kille har fått ersättning från början. Det är först nu när han börjat med smakisar som han även fått smaka på lite vatten i nappflaska.

Svar på tråden När började ni ge era små vatten?