• Lavendel

Sjukskriven till BF, men om barnet kommer tidigare?

Jag är sjukskriven fram till BF (hotande förtidsbörd). Efter det kommer jag att ta ut föräldrarpenning. Men, om barnet kommer tidigare, vad händer då med sjukskrivningen? Jag antar att man inte kan vara sjukskriven när väl barnet har kommit.
    Ska jag ringa till FK och meddela att jag avslutar sjukskrivningen i förskott?

Tacksam för hjälp att klara ut detta!

• Svar på tråden Sjukskriven till BF, men om barnet kommer tidigare?
  • BeccaGrodan

lavendel: jag va oxo sjukskriven fram till bf och i papprena stod då inget datum utan just tom bf.. när barnet föddes meddelade jag försäkrningskassan vilket datum han föddes o då avslutades sjukskrivningen och FP tog vid... så gör bara så att du ringer o meddelar dem när ditt barn är fött :)

Jippie Yeay, 23/4 fick vi plus ;)
  • mamma marre

kolla med f.k

dom kanske vet
  • Jasusu

Då byter du väl till föräldrarpenning antar jag.

• Miss Upsey Daisey

jag var sjukskriven till den 27:e december då ellen var beräknad.

Men eftersom hon valde att titta ut tidigare lade jag bara in föräldraledigt från den dagen. En sjukskrivning är en rekommendation inte något man MÅSTE följa till punkt och pricka.
    Du kan ju även gå och jobba fast att sjukskrivningen inte tagit slut..

• Lillskruttan

Du behöver inte ringa till FK och avsluta sjukskrivningen om barnets föds för tidigt men däremot får du anmäla föräldrardagar.  Om barnet föds så mycket för tidigt att h*n behöver ligga på neo kan du ta tillfällig föräldrarpenning men om det blir som för oss (våra föddes v.36) så tar du vanlig föräldrarpenning.

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • vindy

Hade havandeskapspenning och fick tre veckor för tidigt. Ringde till FK och automatiskt då så går man över till FP. Det gäller samma med sjukskrivningen. Så fort barnet är fött får man FP

• Lavendel

Mamma marre: Fk borde veta och kontoret dit jag hör är bra att prata med, bara det att jag drar mig för att ringa dit ändå...

Nobless: Jo, då byter jag till föräldrarpenning. Jag hade tänkt skicka in papper om det, men jag vet ju inte när jag ska börja ta ut den ledigheten. Dagens projekt blir att skaffa e-legitimation!

• Jasusu

Ja e-leditimation är toppen

• Sussannek

Jag var sjukskriven pga av havandeskapsförgiftning och var det fram till BF.
    Jag blev dock igångsatt iförtid och Kasper kom en vecka tidigare.
    Min läkare ansåg att jag var så pass dålig efter mitt akutsnitt att han tyckte jag skulle vara sjukskriver de sista dagarna med.
    Försäkringskassan ville itne gå med på detta men min läkare pratade med dem och fick igenom att jag var sjukskriven fram till vad som var det beräknade BF datumet.
    Sedan började jag ta ut FP

• Lavendel

Tack för era svar, det är intressant att läsa om hur andra har gjort.

Sussannek: Jag hoppas att jag slipper snitt och konplikationer efter det!

• Sussannek

Lavendel...Ja jag hoppas oxå att du slipper det...
    Nu var jag bara glad efter 3 dygns påfrestningar att få kroppen att förstå att den skulle föda och jag ångrar inget av det alls.

Men skulle det vara så att du mår dåligt efter så kolla med läkarna, om de anser att du ska vara sjukskriven tiden ut så ska det gå att få igenom det.

Lycka till

• chillie

Jag var också sjukskriven fram till Bf. När flickan föddes 6 veckor för tidigt bröts sjukskrivningen och det övergick till tillfällig föräldrapenning under de dagar vi var på neo för att sen bli föräldrapenning. Kuratorn som är kopplad till neo hjälper mer än gärna till med såna praktiska saker som att kontakta fk och liknande.

Svar på tråden Sjukskriven till BF, men om barnet kommer tidigare?