Reklamation av resa - vad tycker ni är rimligt att begära?
Var på resa i december, bodde på ett nybyggt hotell som skulle varit öppet i 1 månad när vi kom ner, men som öppnade precis när vi kom (pga försening i bygget). Vad tycker ni är rimligt att begära för kompensation för nedanstående?
· Vi hade bokat och förbetalt en barnsäng till vår 11-månaders dotter. När vi kom till hotellet på kvällen fanns det ingen säng på rummet. Ett antal samtal med receptionen, och vi utlovades att någon snarast skulle leverera sängen till vårt rum. Ingen kom. Det slutade med att vi, efter att ha varit på resande fot de senaste 24 timmarna, fick sova i skift av rädsla för att dottern skulle ramla från vår säng ner i stengolvet. Först nästa kväll fick vi, efter ytterligare många samtal med receptionen, sängen till vårt rum. Vi får den då utan madrass, täcke och kudde. Jag vet inte hur många gånger vi ber om detta, men inget händer. Vi lägger då ner ett av våra sängtäcken som en madrass till dottern och använder egen filt vi haft med hemifrån som täcke. Det innebär då att vi vuxna får dela på ett täcke. I nästan två veckor försöker vi få ett extra täcke till vårt rum, men det kommer inte något. Först två dagar innan hemresan, då svensk personal anlänt till hotellet, får vi ett täcke till vår säng så att vi slipper dela, men fortfarande inget till dotterns säng.
· Frukost på hotellet? en evig väntan då det mesta tog slut ? hela tiden. Tallrikar, glas, skålar, frukt, bacon, juice, smör, marmelad, bröd?mycket tid tillbringades med att vänta på att personalen skulle få fram mer. Detta att få fram mer av det som saknades skedde inte heller på personalens initiativ, utan vi gäster fick hela tiden berätta för dem att detta eller detta är slut, och kanske kunde de vara snälla och fylla på?. Brödet var sällan färskt. Yoghurten förvarades inte på is, utan stod på en skiva helt utan kyla i 33 graders värme. Personalens engelsk-kunskaper var ytterst bristfällig. Enligt restaurangchefen (svensk) behövdes det rekryteras ca 10-12 ytterligare personal för att få flyt i verksamheten.
· De första tre dagarna saknades det varmvatten i lägenheten. Först då kom det någon och rättade till problemet, om vi förstod det rätt var det felkopplat vid installationen.
· Kraftig avloppslukt i lägenheten under ett flertal timmar varje dag. Ibland gick det inte att överhuvudtaget vara där trots öppna dörrar och fönster. Problemet åtgärdades inte, då ingen visste vad det berodde på. Det var tydligen ett allmänt problem.
· Duschen i det ena badrummet fungerade överhuvudtaget inte de första tre dagarna. Därefter lagades den, men det läckte ur duschkabinen så att det blev en stor pöl på golvet som inte gick att få bort då det var motlut mot golvbrunnen. Det luktade inte fräscht när det stått så några dagar. House keeping brydde sig inte om problemet.
· Det saknades räcken att ta sig i och ur poolerna. Kaklet som fanns runtom poolen var halt som såpa när man skulle försöka komma upp.
· Det saknades också parasoller. Det fanns det ca 15 parasoller totalt i poolområdet, och enligt personalen väntade man på leverans av ytterligare 250. Ganska plågsamt att vistas i hettan utan möjlighet till skugga, särskilt för oss som har småbarn som måste skyddas från solen.
· ?Du kan lugnt somna om, på hotellet finns det solstolar och parasoller åt alla? står det i informationen på webben?. ? senast 07.15 var ALLA solstolar och parasoller bokade, både de som fanns i poolområdet och de som fanns på stranden i anslutning till hotellet.
· Gratis poolhanddukar som kunde bytas vid poolen varje dag mellan 9-19 utlovades. Den första veckan var det upp till en timmes väntan varje dag på att få handdukar. Personalen fanns inte på plats under utlovad tid, eller så fanns det inga rena handdukar. Ingen hade någon aning om när handdukarna skulle komma, så det var bara att ? vänta?
· Istället för havsbrus och palmsus fick vi under många timmar både dagtid och nattetid lyssna till oljudet från kakelskärare, vinkelslipar och hammare mm. Många lägenheter var inte klara, och enligt uppgift skulle hotellet vara fullbokat från den 18/12 vilket innebar att de fick arbeta dag och natt för att hinna med. En thailändsk manager vi pratade med var bekymrad över att hotellets gäster skulle behöva stå ut med detta, och tyckte att hotellet bokat in gäster alldeles för tidigt. Vi kunde inte annat än att hålla med. Två nätter vaknade vi vid fyratiden av att vinkelslipen drogs igång på området. Helt oacceptabelt! Vid samtal till reseföretagets kundtjänst före avresan försäkrades det att det överhuvudtaget inte var en byggarbetsplats vi skulle resa ner till.
· Hotellets restaurang ? som tidigare nämnts var personalens engelsk-kunskaper överlag mycket bristfälliga. Det innebar att när man beställde mat fick ofta inte in det man beställt, utan istället något man inte beställt. Nästan varje gång missades en av beställningarna helt, så att någon i sällskapet fick sitta och titta på när de andra åt och därefter långt om länge äta när alla andra var klara. Vid ett tillfälle beställde vi in hamburgare där köttet både luktade och smakade väldigt illa. Vi bad personalen ta ut maten och förklarade att vi inte ville betala för skämt kött, men då de inte förstod vad vi sa var det bara att ge upp och betala för mat vi inte ätit. Överlag var priserna i hotellets restaurang orimligt höga jämfört med restaurangerna i närheten, ofta dubbelt så dyrt, ibland ännu högre.
Ja, vad tycker ni?