• SGN

Olika bemött beroende smal/överviktig?

Undrar, blir man olika bemött beroende på hur mycket man väger?
    Tycker själv att jag märkt skillnad bl.a. i butiker, vid disskussioner o.s.v.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-19 12:33:07:
    Ge gärna exempel!

• Svar på tråden Olika bemött beroende smal/överviktig?
  • xylitol

Ja det blir man nog, det är förmodligen ganska naturligt med. samma som en lång eller kort får något annorlunda bemötande, om man ser glad eller ledsen ut o.s.v.

• Danbala

Japp.

Nu vet jag inte om det finns någon vetenskaplig undersökning, men det var ju någon tjej som gjorde ett undersökande reportage om det (på TV3, kanske?) för ett par år sedan - sökte jobb i en och samma butik två gånger, andra gången "förklädd till tjockis" och fick helt olika svar, kommentarer och bemötanden.

Jo, fördomar om allt möjligt finns det gott om.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • xylitol

Danbala:

att söka jobb är väl iofs lite annorlunda jämfört med vanlig kontakt.

• uniMog

Absolut. Har själv varit allt från ganska smal till ordentligt tjock och det märks en stor skillnad. Vad i detta som beror på min egen självkänsla och vad som beror på omgivningens syn på mig är svårt att säga eftersom jag blir en helt annan människa när jag trivs med mig själv

Nullus Anxietus
  • Danbala
    xylitol skrev 2007-01-19 12:24:50 följande:
    Danbala:att söka jobb är väl iofs lite annorlunda jämfört med vanlig kontakt.
    Eeeh. Ja, men det var en väldigt tydlig skillnad som finns dokumenterad, så jag tyckte det var ett relevant exempel.

Exempelfritt, helt hörsägenbaserat, så blir svaret bara: Ja, det blir man.
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Fastidious

Ja det tror jag. Jag tror också att "allmänt attraktiva människor" blir mer väl bemötta än andra. I många lägen.

Ler man så blir man ofta väl bemött!

• SGN

Hihi. Själv är jag både lång och tjock! Fick diabetes för några år sedan och gick ner i vikt bl.a pg av sjukdommen och min arbetsgivare tyckte att det var väl skönt att gå ner i vikt. Jag kontrade med att jag hellre hade varit frisk, men det kunde hon inte förstå. Jag trivs ganska bra i min kropp, men det verkar som om vissa tror att man automatiskt ska vara missnöjd för att man är överviktig, märkligt...

• NoAngel

Jag, som är ganska smal, får ofta hjälp med att bära saker som förefaller tunga. Kanske något man ska vara glad åt, MEN bara för att jag är en tjej på 50 kg så går jag inte sönder om jag får bära tungt någon gång!
    Jag är ganska säker på att jag är starkare fysiskt än min betydligt kraftigare väninna som ibland muttrar över att hon minsan aldrig får hjälp med att bära saker..

• azofia

Ja det är stor skillnad. Jag har gått från ca 100 kg till 65.. som tjock så blir man ofta behandlad som om man är dum i huvudet, som om man var ett barn.

Som smal så får man en helt annan respekt.

• Dramaonline

Jo, det verkar så.
    Tycker det verkar som om överviktig, kort eller kvinna, eller flera av dem, ibland gör att man blir ignorerad eller får mindre tilltro, och i vissa fall till och med blir behandlad som om man vore dum i huvudet både som kund och som patient.

Inte jämt. Men ändå.

• JeckaH

Jodå, när jag var modellsmal och hade ätstörningar så blev jag väldigt positivt mött av andra människor, särskilt det motsatta könet.

Tråkigt att man inte får samma uppskattning idag 20 kg senare när man mår bra innuti.

Men jag föredrar dock att se ut som jag gör idag, trivs otroligt bra med mig själv. Och har upptäckt att det är det man kommer längst med. Vad främmande människor tycker om mig det bryr jag mig inte ett svatt om, det gjorde jag förrut som smal.

Men jag blir aldrig dåligt bemött, men märker ändå en viss skillnad.

• Squeezetoy

Ooh ja... Man blir helt klart annorlunda bemött. Har själv upplevt skillnaden.

Tycker väl som JeckaH, att man blir iofs inte dåligt bemött när man är överviktig, eller i alla fall inte så länge man inte är väldigt överviktig, det har jag inte upplevt och kan inte uttala mig om. Men det är skillnad på smal och överviktig.

Svar på tråden Olika bemött beroende smal/överviktig?