• Anonym (kroninskt)

Nån som lever ihop med en man med sjukdomen prostatit?

Min man har ett tag nu upplevt all symtom som kommer med kronisk prostat inflammation, även påbörjat en kur som ska ätas i ca två veckor.

Vad vi har förstått är detta något han kommer att få leva med hela sitt liv.

Han mår riktigt dåligt nu, fysiskt och psykiskt.

Så därför undrar jag o vill gärna höra av andra kvinnor som har män ( männen får sjlvklrt oxå skriva ) som lever med denna sjukdomen hur det är, och hur jobbigt det är eller inte är.

Orolig för min sambo, så hemskt att se hur detta påverkar han så mycket.

Tacksam för alla inlägg!

• Svar på tråden Nån som lever ihop med en man med sjukdomen prostatit?
  • Anonym (sambo har.)

viktigt är väl vad jag förstår att han inte blir kall, tex. sitter på kalla bilsäten. Om det är vinter o kallt ska han helst ha en jacka som går ned över rumpan etc..

Sen tror jag att äter man de där kurerna så kan det ju bli bättre men samtidigt om man blir kall igen så kan det bryta ut igen..

Jag tror en del som har prostatit får som kramp i nedre delen av ländryggen (nära ryggraden) och att det kan vara skönt för dem att få lite massage på kvällarna så att det släpper...

Men som sagt. Annars är det bara att äta de där kurerna och hoppas att det hjälper? Även om det är kroniskt behöver man inte lida så mkt av det tror jag... det är väl bara när det är som värst inflammerat som det gör ont tror jag.. det som gör ont borde kunna gå över så småningom..

Bland de mindre traditionella behandlingarna så finns väl "prostatamassage" alltså "ett finger i rumpan så att säga mjukt stimulera mannens prostata" och kryddan gurkmeja sägs ha bra påverkan som naturläkemedel så det kan man ju alltid blanda i maten..

• lavendella

Hej!

Min sambo hade samma sak. När inte läkemedlen hjälpte som han fick på vårdcentralen provade han naturläkemedel istället. Han började ta Cernitol (finns receptfritt på Apotek, hälsobutiker). Även läkare kan skriva ut denna medicin på recept tydligen. Samtliga symtom gav med sig redan inom 24 timmar. Personalen på hälsobutiken gav även tipset att dricka tranbärsjuice samt Echinaforce. Hans mamma tipsade om Äppelcidervinäger. Denna cocktail gjorde åtminstone att hans besvär försvann och han mår idag hur bra som helst! Jag har även hört att andra blivit snabbt hjälpta av Cernitol, men även av andra där det inte haft någon effekt. Men man kan ju alltid prova. Inga av ovanstående tips är heller särskilt dyra att köpa! Stort lycka till!

• Anonym (kroninskt)

Tack för era svar!! Känner mig lite bättre till mods nu, måste ju hålla humöret uppe för min sambo me. För han har det riktigt jobbigt nu.

Tar gärna emot mer erfarenheter och råd.

Ska åka till hälsobutiken i morron och kolla - - jätte tack!

• Anonym (kroninskt)

puffar!!

• Anonym

Hur har det gått, hjälpte det med tranbärsjuicen i fortsättningen också eller har besvären kommit tillbaka?

Svar på tråden Nån som lever ihop med en man med sjukdomen prostatit?