• Filippa77

Skillnad ma och mf?

På viket sätt märker man skillnad på ett mf och ett ma? Om man får ma så finns väl fostret kvar i magen och man märker inget, märker man inget förrän vid UL då eller blir det blödningar efter några veckor som vid mf?

• Svar på tråden Skillnad ma och mf?
  • jenny73

mf= missfall.
    ma= (missed abotion) kroppen har behållit missfallet utan att stöta ut det. Eller så är det en ofosterlig grav där kroppen inte märkt att det fattas ett foster och fortsätter att producera fostervatten, moderkaka mm.
    Mitt ma upptäcktes v9 på vul, v11 skrapades jag för då hade kroppen fortfarande inte stött ut det.

Märkte stor skillnad på grav sen när jag blev gravid igen - fler och tydligare grav-symptom.

• Filippa77

Jag är lite nojjig för det där med ma. Märkte du skillnad även tidigt i graviditeten? Jag har mått illa som sjutton fram till vecka 13 och sen försvann alla symtom med en gång och så känner man sig helt plötsligt inte gravid...Vet att man inte ska oroa sig, men det är det enda man tänker på. Är i vecka 16 nu och tycker man borde känna bäbisen snart. Ska inte på UL förrän om 3 veckor och min stora skräck är att dte då skulle visa sig vara ett ma.

• jenny73

Men att sluta må illa vid den tidpunkten är ju det allra vanligaste. Sedan inträder "läskiga perioden" tills man börjar få små meddelanden från magen. Att upptäcka ett ma först vid rutinulet är ju väldigt ovanligt. Om du haft grav-symptom och magen verkar växa lite så ska du INTE oroa dig. Det är säkert jättebra med den lill* bara det att h*n måste växa på sig lite till innan du kan få känna på bebismorse..Lycka till!!

• Filippa77

tack, skönt att höra. Fattar inte varför man ska vara så nojjig hela tiden...Knäppt, men man nästan önskar att man mådde lite illa så man fick en liten bekräftelse...

• Inana

Filippa77: Du behöver nog inte oroa dej över att du inte känt bebisen än. Min barnmorska sa att det brukar komma runt vecka 20. Är själv i vecka 19 och har INTE känt av bebisen. Men jag känner igen nojjan. Man känner ingen bebis, magen är för liten, alla går upp i vikt utom en själv etc etc. Det är nog väldigt vanligt

Svar på tråden Skillnad ma och mf?