• SKRUVOLIVIA

3 månaders som alltid vill sitta upp... är det farligt för ryggen??

som frågan lyder... min tjej vill aldrig ligga ner när hon är vaken, är det skadligt för ryggen hennes?? När kan man börja med gåstol??

• Svar på tråden 3 månaders som alltid vill sitta upp... är det farligt för ryggen??
  • listo

Nej, det är inte skadligt. Se bara till att hon själv få bestämma hur mycket hon orkar.

Vi började med gåstol ungefär vid 5 månaders ålder.

• SKRUVOLIVIA

ok... för min pappa bland annat tjatar hela tiden om att hon måste ligga ner, men hon vill ju inte, hon vill ju va med. Hon har varit jättestark i nacken ända sedan födseln... så det är ju ingen fara... men han är nog lite gammalmodig av sig

• sep mamma

Min son va likadan. Han ville inte ligga. Älskar när man håller honom så han få stå.
    Jag började med gå stol när han va runt 3 mån. Han älskar den . NU är han 4 och han åker runt här som en vilde. Det går inte att lägga honom på en filt på golvet det gillar han inte. Har försökt för man har ju hört att de måste träna ryggen och nacken men min kille är stark ändå..

• Skuttarn

Känner igen min son i era beskrivningar av aktiva små bebisar! Han är 15 veckor. Han har suttit i babybjörn från 2:a veckan. Han har suttit i hoppgunga fån 11 veckors ålder - med tillsyn så klart - och han älskar det! Han sitter själv med lite stöd och har fått en barnstol så att han kan sitta vid bordet. Jag har även hört om Bumbostolar som de små kan sitta i - kolla på babyland.se

www.babyland.se/frameset.aspx

Jag tror inte det är någon fara om ditt barn sitter upp, så länge det är glatt och nöjt! Så fort h*n börjar visa missnöje bör du ta upp honom, är mitt råd.

• CCA

Min dotter är likadan, man blir förvånad de få gånger hon ens kan tänka sig att luta sig bakåt.

• Kixi

huvudsaken är ju att de är stadiga i nacke och rygg och det är ju många barn som är det tidigt. Gåstol får man vara lite försiktig med när det gäller höfterna, så tänk på att inte ha de för länge i gåstolen eller hoppgungan bara. Sitta i knä och sånt måste de ju få göra tycker jag, min lilla tjej vill inte heller ligga ner utan vill helst sitta.

• Norrland77

Min dotter var likadan. Hon fick en Bumbo före 3 månader och satt mkt i den, och även med kuddar runt sig på golvet. Nu när hon är 7 sitter hon helt själv på golvet långa stunder och leker. Det finns inget behov av att hålla ett öga på henne, eller lägga ut kuddar, ifall hon skulle ramla längre, det gör hon inte.

Tuvärr tror jag ju att detta har resulterat i att hon inte kryper eller ålar, hon är ju så nöjd bara hon får sitta och leka.

Svar på tråden 3 månaders som alltid vill sitta upp... är det farligt för ryggen??