Vad kostar det att koppla ur airbag??
Hejsan!
Jag undrar lite över hur mycket det kostar att koppla ur en airbag? Är det olika på olika bilar? Vi har en Skoda Fabia -06.
Tack på förhand!
Hejsan!
Jag undrar lite över hur mycket det kostar att koppla ur en airbag? Är det olika på olika bilar? Vi har en Skoda Fabia -06.
Tack på förhand!
1800 kr kostade det för oss, har en saab 9-5.
Har inte er Skoda en nyckel man kan vrida om för att koppla ur - har sett det på andra skodor?
Hörde av en kollega att de skulle betala 6000 kronor, vet dock inte vilken bil. Ruskigt dyrt, men man har inget val om barnet ska sitta fram.
Hera - har läst i trådar här på fl att det inte är 100% säkert att göra det själv med ev. nyckel.
Oj vilka priser.. =/
Med skillnad också.. 1800 och 6000 är ju viss skillnad..
Nej det godkänns inte att koppla ur med nyckel/strömbrytare, enligt NTF ska det göras av biltillvärkaren eller importören..
Ring till en bilverkstad och fråga, är JÄTTE olika beroende på vad man har för bil.
Jag har en chrysler vouager LE, och på den skulle det kosta 8000kr att koppla ur airbagen, så jag skiter i att koppla ur airbagen och kommer att sätta mitt kommande barn bak i bilen. Chryslerfirmorna rekomenderade en väl inte heller direkt att man skulle koppla ur dem...är ju ändock en säkerhet att ha dem och barnet sitter ju oftast säkrare bak i bilen oxå sägs det ju....
På min Toyota Corolla -06:a skulle det kosta 1000:- men hade jag kopplat ur den innan bilen var 3 månader så hade det varit gratis.
Vi betalade också 1800 för en Saab 9-5 (i Gbg).
Skorpan081: Det är visst säkert att koppla ur airbagen själv med nyckel. Kolla hellre fakta på Vägverket (Claes Tingvall) och Maria Krafft (trafikforskare Folksam) än trådar på familjeliv när det gäller så viktiga saker...
anna68: möjligt, jag skrev bara vad jag läst, sen får man ta reda på fakta om det känns aktuellt.
Men jag har läst detta;
En krockkudde som löser ut kan innebära livsfara för ett barn. Därför har VTI, Folksam
forskning och NTF antagit en gemensam policy gällande främre passagerarkrockkudde
och barn.
? För att passagerare under 140 centimeter ska kunna sitta i främre passagerarsätet
krävs att krockkudden är urkopplad. Ansvaret för urkoppling måste ligga
helt hos biltillverkaren eller bilimportören, säger Carolina Samuelson, projektassistent
på NTF.
? Vi accepterar därför inte urkoppling via nyckel eller annan form av strömbrytare,
som aktiveras av en icke auktoriserad person.
Tyvärr ger många biltillverkare den felaktiga rekommendationen att placera barn
i baksätet med hänvisning till risker med krockkudden på passagerarsidan, visar en
färsk undersökning från försäkringsbolaget Folksam. ●
För oss kostade det 500 kr att koppla ur den, har en Mazda. Bra pris verkar det som
På vår bil Renault Megane går det inte att koppla ur den. Sa de när vi köpte den i alla fall, har fattat det som att det gäller på alla nyare Renault. Konstigt...
valmar - Ja det lät ju mer humant i mina öron.. Får hoppas på nåt sånt..
sander o loves mamma - Aha, va skumt.. Hoppas det inte är så på vår..