• imp

löpande tik

har en löpande tik här hemma plus en 7 månaders hanvalp nu så undrar jag varför juckar tiken på hanen han vet mycket väl vad han ska göra men visst det blir fel när han tar det i ansiktet dock så ska de inte paras så de är under uppsikt och avskilda

• Svar på tråden löpande tik
  • clinan

vår hund gör likadant när hon löper fast på katten. Vet inte varför, hormoner kanske

• Hallonsaft

Förstår tyvärr inte vad du menar. Är det tiken som juckar på hanen? Gör hon det så handlar det bara om att hon löper och hon gör det av rent sexuella skäl.

Eller är det hanen som juckar på tiken, fast han gör det mot tikens huvud? Varför har Du dem då tillsammans när tiken löper. Hanen är redan könsmogen och de lyckas de få till det blir det valpar. Vilket inte är så lämpligt!

• imp

ja tiken juckar på hanen  ja det är frågan varför hon gör så.
    ja hanenjuckar var han kommer till både försöker fram ifrån och på rätt håll. jag har inte dem tillsammans utan hon är instängd men det är så att både de två kan öpnna dörrar och det händer att de kommer ut så hanen åker med varit vi kör eller går.

jag vet om att det går fort om de får till det men än så länge har det inte hänt något
    varför är det olämpligt om det blir valpar?

• eisa

Sådär gör tikar. Det är för att visa hanen hur han ska göra eftersom han aldrig verkar komma till skott någon gång

• Hallonsaft

Löptikar rider gärna på andra av rent sexuella skäl.

Det är olämpligt att det blir valpar för att det är olika raser, hanen är bara 7 månader vilket innebär att Du inte har en aning om ifall han är frisk.

Att hundarna umgås överhuvudtaget, verkar ju som om Du vill att det ska bli valpar, eller? Du tillåter de ju i alla fall att rida på varann så att Du hinner ta foton, av vilken anledning man nu vill ha foto på sånt.

• imp

hallonsaft nej jag vill inte ha valpar på dem och gör allt för att det inte ska bli några heller   sen om om jag ändrar mig sen är det upp till mig jag har inget emot blandraser.

att hundarna träffas är för att hon måste väl ut och kissa mm och måste passera där han är  men har alltid de under uppsikt

• ja88

Om hundarna träffas och får tillfälle att rida på varandra så gör ni knappast allt för att det inte ska ske någon parning. Kastrera någon av hundarna istället, en säker och permanent lösning.

Och, "upp till dig för du har inget emot blandraser"? Blandrasfrågan åsido, man parar inte valpar! En sjumånadershane må vara könsmogen och förmögen att göra tiken dräktig, men han är fortfarande inte mer än valp mentalt och inte färdigväxt. Hur många SERIÖSA valpköpare tror du skulle vilja köpa valp ur en blandraskull är pappan dessutom är så ung och ett helt oskrivet blad vad avser hälsa och mentalitet?

• imp

zupermia jag ska inte para dem inte nu kanske aldrig  han är för ung det är jag väl medveten om 

• imp

zupermia sen vill vi kanske inte kastrera någon av dem  av olika anledningar  att de träffas är väl en naturlig sak när de bor under samma tak och måste gå om varandra av någon anledning

• ja88

Du har ju bilder utlagda på när de rider på varandra, ser ut som mer än att de "går om" varandra... tiken ser dessutom inte precis ovillig ut och du säger ju själv att du vet att det kan gå fort om det vill sig så...

• imp

zupermia ja jag vet att jag har bilder på det men de är inte tagna idag utan den dagen som hon visade att hon var villig och det är snart en vecka sedan sen dess har de inte fått rida på varandra

de möts här hemma ja men han i koppel eller någon av oss håller han när hon passerar för att gå ut

så ingen ska säga att vi inte gör vad vi kan för att förhindra att det sker.

• U topia

Att tiken rider på hanen handlar om dominans, hon ska visa att det är hon som bestämmer, det är fullt naturligt!!! Kan även ske när hon inte löper och är då ett väldigt tydligt tecken på att det är hon som bestämmer. Att han juckar på henne är ju inte så konstigt, han tycker ju hon luktar väldigt gott just nu... Kan tänka mej att tiken ryter till på honom ibland, när hon tycker det blir för mycke....

Och tiken tillåter inte att hanen parar sej med henne under hela löpperioden utan bara under höglöpet vilket är ca 1 vecka av dom ca 3 hon löper.... Du kan ganska lätt kolla när hon är i höglöp genom att ta lite med ena fingret precis vid svansroten vid sidan, om hon viker undan svansen är det kanske inte så lämpligt att ha dom tillsammans, åtminstone inte lösa, även under uppsikt, det kan gå fort och dom kan även fastna i varann... Tror dock att han forfarande är lite för ung även om han börjat bli könsmogen....

Är ingen expert men har endel erfarenhet i alla fall....

• Hallonsaft

U topia: Juckande från hundar kan betyda en massa olika saker, dominans, lekinvit, under/överstimulering, sex, omriktat beteende m.m så det är lite svårare än att säga att allt handlar om dominans när en hund rider på en annan. Så enkelt är det inte.

Sen är det väldigt osäkert att säga att en tik höglöper bara för att hon viker undan svansen när man petar vid svansroten. Det gör mina tikar under höglöp likaväl som de gör det när de inte löper alls. Har inte heller något med villighet att göra under höglöp.

• U topia

Att en tik juckar på en hane har med största sannolikhet att göra med dominans... har dock inte sagt att det absolut inte kan vara något annat.. att dom viker undan med svansen under höglöp beror ofta på att dom visar att nu är det dax, det är under höglöpet dom "släpper till" Jag säger inte att alla hundar är lika men det är ofta så i alla fall. du känner väl dina hundar bäst... som sagt är ingen expert men har erfarenhet av hundar..

Svar på tråden löpande tik