• Gnista

Jag ska på smokingmiddag. Funkar min klänning?

Jag och min man ska på smokingmiddag. Jag har en hellång, svart axelbandlös klänning som är i "siden". Den har ett vitt diskret blom-mönster längst ner och är av "sjöjungfrumodell", alltså tight upptill och ganska utsvängd nedtill. Den är köpt i en bröllopsbutik och väldigt proper och festlig. Kan jag ha denna vid en smokingmiddag? Läste någonstans att klänningen till en smokingmiddag ska vara kort och ha axelband eller täckta axlar, och ytterligare någon annanstans att den skulle vara lång. Vad gäller? Hjälp, festen är imorgon!

• Svar på tråden Jag ska på smokingmiddag. Funkar min klänning?
  • kiron

Tycker du kan ha den klänningen! Även om det står annat! Huvudsaken är ju att du kommer i finklänning tycker jag!

• mammas gumsegos

ta med sjal el likn. om någon påpekar att den e bar i axlarna.

• Monstermamman

Smoking [redigera]

En mans smoking är svart eller mörkblå. Den består av jacka med sidenslag,byxor med sidenrevärer samt vit skjorta och svart fluga. Till detta bärs svarta strumpor och svarta tunna skor.

Damer bär lång klänning, som dock inte skall golvlång eller lika tjusig och påkostad som till högtidsdräkt. Damer kan också ha kortare klänning, knäkort, men inte lårkort. Klänningen får gärna vara festfin och eventuellt glittrig. Vid klädkod smoking används inte handskar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod

Tänk om dom rika skulle veta hur bra vi fattiga har det..
  • Honungsbi

Nej, är det smoking så tycker jag inte att du kan ha klänningen. Det ska, som du har läst, vara knälång klänning.

• Honungsbi

...fast nu läste jag ju på wikipedia att man kan ha kort! My mistake!

• Manjari

Kopierat från Magdalena Ribbing/DN/Etikett:

Högtidsdräkt
    Här är det full gala som gäller.

Han: Frack eller militär uniform. Hembygdsdräkt går också bra men rätteligen varken smoking eller mörk kostym.

Hon: Golvlång klänning - den ska vara riktigt festfin. Färg och mönster är valfritt, snittet tillsammans med materialet avgör finhetsgraden. Det går bra med tvådelat, det går bra med rak kjol även om den är mindre praktisk när man dansar, och det går bra att ha svart klänning även på bal, liksom vit - dessa två färger är däremot inte rätt för bröllopsgäster. Handskar kan man också bära, men glöm inte att ta av dem när det blir dags att äta. Även kvinnor kan bära hembygdsdräkt till frack, det blir allt vanligare och är både korrekt och vackert.

Smoking
    Nummer två i festklädselns rangordning.

Han: Smoking - svart eller mörkblå. Jackan har sidenslag, byxorna sidenrevärer. Vit skjorta, svart rosett, svarta strumpor och svarta tunna skor. INTE frack eller mörk kostym.

Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!

Mörk kostym
    Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

------------------------------------------------------

Jag tog med alla klädkoder så man kan jämföra och det är inte helt klasklart med skillnaden mellan högtidsdräkt och smoking, förutom handskar och att man kan ha kort kjol på smoking så jag röstar för att du kan ha din klänning som lät verkligen lät jättefin!

• Maria70

Enligt Magdalena Ribbing kan du mycket väl ha en lång klänning till smoking, men den ska "inte vara så urringad och utstuderad att den skulle passa till frack, utan ha lägre finhetsgrad." Dvs en lång klänning med ärm. Men , enligt Ribbing, passar urringad, ärmlös lång klänning till ett stort smokingtillfälle med dans.

• Gnista

Oj, tack för alla svar! Det är middag med ca 200 gäster, mycket fint folk (tex Wallenberg och Bernadotte). Jag anser inte min klänning som urringad. den är ju liksom helt rak över bysten. Sen är det svårt att veta vad en "ej lika tjusig som högtidsdräkt" är. Min klänning är verkligen väldigt tjusig. Jag är rädd för att vara mer uppklädd än nedklädd. Det kanske man inte ska vara rädd för? Eller?

• Maria70

På en sån stor smokingmiddag passar nog din klänning perfekt! Kan ju, om du vill, ta med en schal att ha över axlarna, för enligt Ribbing, är det väl möjligtvis det som kan göra den "för fin" enligt etikett. Men egentligen ska man ju ta det med ro, det behöver man inte följa slaviskt som tjej. Etikettsreglerna är ju tydligare och hårdare för män vad gäller klädsel. Tror din klänning passar perfekt!

Svar på tråden Jag ska på smokingmiddag. Funkar min klänning?