• Cotton Candy

Hus skydda kindar mot kyla?

Man får ju inte tvätta barnets kindar på morgonen om det är frost ute - men hur gör man om man, som jag, har en nästan 7 mdrs kille som inte kan äta utan att ha halva burken/gröten på kindarna? Jag har förökt torka bort med papper men han har liksom kvar en del torkad mat på huden som inte går bort utan vatten. Va gör ni - låter ni det sitta kvar tills på kvällen?

• Svar på tråden Hus skydda kindar mot kyla?
  • kalmar brud

Nej det är bara att tvätta...
    Vi fick tips att smörja på Nivea creme på kinderna innan vi gick ut så sonen är kanon fin om kinderna nu hela dagarna...

• Cotton Candy

Kalmar brud: Den lilla blåa burken med Nivea creme?

• Cantina

Som Kalmar Brud - kräm borde skydda. Helst då fet kräm.

• Nalle Puh73

Vad du än gör smörj inte. Vattnet i dom flesta krämer och salvor kan frysa och ge frysskador på kinderna. Måste man smörja torra kinder så smörj på kvällen, ej på morgonen. Tvätte bara bort det värst smutsen och låt ansiktet torka ordentligt innan du går ur med gossen.

• madlo

Det bord eju inte göra något att du torkar honom.. För han kan ju inte ha fryst gröt i fejjan heller nej men bara du torkar ordentlig är dte ju lungt.. så de inte är blött fortfarande när ni går ut

• annika5064

Man kan smörja en halvtimme innan man går ut, för då har vattnet i krämen hunnit dunsta...Locobase rekommenderades på apoteket.

• Jullan84

Har också hört att man absolut inte får smörja in!

På Bvc sa hon att när hon var liten skulle man alltid smörja in med just nivea creme när man skulle ut.
    Men att man nu visst bättre.

• aster

Jag har idag fått en bra idé, och det är att smörja kinderna innan maten. Då kan man torka av kinderna lättare och behöver inte uttorkande tvål.

Jag brukar smörja skinkorna (på sonen alltså!) om jag vet att det är dagar med klibbigt bajs, det funkar jättebra.

Om man smörjer med badolja borde man ite riskera den fryseffekten som Nalle Phu varnar för.

• augustilejon

kanske smörja med vaselin? den kan det ju knappt finnas vatten i? eller?

• Kenzie

På mitt bvc säger dom att man aldrig ska smörja på morgonen. Men tidigare var det så att man skulle smörja men aldrig med en vattenbaserad salva. Nivea har tydligen nån, men jag tror inte att det är den vanliga burken.

• Lina78

Mitt tips är att smörja med Decubal eller Bephanten. Smörj kinderna kvällstid.
    Provade Miniderm, men Max tyckte det sved :(

• kalmar brud

Vi smörjer här ca en halvtimme innan vi ska ut och han är kanon fin om kinderna...

• Dalkulla74

Jag har en kille med eksem och måste alltid ha smörjd hud på honom. När det är kallt ute så använder jag enbart Locobase (INTE repair) på kinderna. På den förpackningen är det en liten snöflinga som visar att den är OK att ha då det är kallt ute. Jag smörjer honom innan gröten så slipper huden riskera att vara fuktig av gröt och vatten. Ibland även fett cerat precis runt och på munnen. Tvätta ansiktet gör vi inte på morgonen på vinterhalvåret utan bara på kvällen. Men om ditt barn inte har besvär med huden på kinderna så råder jag dig till att smörja så lite som möjligt.

• funbun

Inte bara det. Man ska inte smörja innan man går ut för då dunstar fukten från ansiktet inte av utan fryser på ansiktet, så står d i min bok som jag fick från bvc iaf..

• anja1661

hmm...har en 17månaders och en 4månader och jag har aldigt smörjt mina barn! undrar just nu om dem kanske inte e i behov eller om jag klassas som dålig mamma för detta!??....

• Kajak

Jag smörjade med Idomin på flickan på kvällen innan hon lägger sig så vi får se hur kinden blir imorgon.

Den var torrt o skrovlig igår o idag...

• Joona

Hur kallt pratar vi om?

plus 4grader

minus 4grader

eller

minus 24 grader?

Sen blir de ju kallare om de blåser och sen spelar de ju roll om barnet ligger i ligg eller sittvagn!

Har en 5 mån i liggvagn och idag var det minus 4 grader och blåsigt men jag hade faktiskt inte en tanke på att smörja!

• Ragnar

Efter att min son blev så stor så att han började leka utomhus har jag smörjt kinderna med lanolinkräm (ullfett) om det är minusgrader och blåser. Krämen är egentligen för såriga bröstvårtor och innehåller inget vatten. Om jag inte gör det så ser det nästan ut som han har köldskador på kinderna. Smörjer även mina egna kinder med samma kräm om det är riktigt kallt och blåsigt.

• Älskade vovvsing

Till mig sa dom på allergimott, barn, att det absolut bästa var vanligt vaselin... men eftersom att det blir så jättekladdigt så rekommenderade de just Locobase Repaire! Min lille har känslig hud och är väldigt torr just på kinderna. Skumt att de säger så olika.. Däremot så sa de åxå att man inte skulle smörja alls om det var FÖR kallt, som Jonnaa skriver minus 24 typ.. å det blir det knappast här där JAG bor iaf! *fniss*

Snusar bebis!
Svar på tråden Hus skydda kindar mot kyla?