• Anonym (Äntli­gen!!)
    Äldre 19 Jan 22:54
    15030 visningar
    110 svar
    110
    15030

    Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!

    Jag har änligen lyckats sluta röka nu!
    Jag har varit rökfri i 9 dagar nu.
    Känns som en del av mig själv har dött.
    Det är jobbigt som FAN emellanåt!
    Är så förbannat trött på alla som säger att det är bara sluta osv. Många av dem har aldrig rökt själva!
    Jag är stolt över att jag slutat nu. Bättre sent än aldrig!
    Är i v 30 nu. Slutade sista dan i v 28.
    Men som sagt. MKT bättre sent än aldrig!
    Om ni moralkärringar ens visste vad jag har lidit för att försöka se ett slut på detta rökande.
    Jag VILL inte ens sluta röka för min skull. Enbart för barnets.
    De ggr jag hållt upp 1-2 dagar har jag haft panik. Gråtit och slagit sönder saker dygnet runt,
    Fått sån panikångest så jag inte kunnat få luft och tom svimmat av, haft dödsångest osv osv.

    Men nu vet jag ej vad som hände. Tror att jag helt enkelt kände mig redo bara.
    Slutade bara...
    men tänkte inte att jag skulle sluta. Tänkte att Imorrn får jag röka. men INTE idag!!!
    Sen lika dant nästa dag osv. Och tänker fortfarande bara att det är ett uppehåll... Inte att jag slutat. Tar dagen som den kommer.

    Ska va ärlig mot er som försöker sluta.
    Till skillnad från alla idioter som försöker intala en massa bullshit som inte stämmer!!!


    1. Röksuget försvinner inte efter 5 min om du dricker vatten eller gör nåt annat. Du är konstant lika röksugen dygnet runt och det finns INGET som kan ersätta en cig.
    INGET!

    2. Det blir INTE bättre dag för dag.
    För mig var dag 1 relativt lätt. Dag 2 och 3 grät jag konstant, skrek och bårkade med alla, hade panik ångest attacker och fick stundtals ej luft. Kändes som nån ströp mig.
    Tyckte inte ens om barnet i min mage. Sa till min sambo att jag ej ville ha barnet osv osv. HATADE när den sparkade osv.
    Dag 4 kändes det skitenkelt!
    Dag 5 sådär halvjobbigt. Lite ångestattacker.
    Dag 6 och 7. Helt kaos. Värre än dag 2 och 3.
    Dag 8 kändes det helt ok.
    Dag 9 (idag) har det varit lite jobbigare men inte så extremt.*
    Imorrn hoppas jag på att det känns bra oxå.

    3. Det hjälper tyvärr inte att trappa ner. jag har försökt hela graviditeten.

    4. Lättaste tiden att sluta är på morgonen när man vaknar. Då har man varit fri flera timmar redan.

    5. För mig var det lättare att veta att man kan få tag i cig om man vill. det lugnar. Men att inte ha en enda cig i närheten ger en panik.

    Sen vill jag bara säga till alla moraltanter här inne. Om ni går in i en tråd där en gravid kvinna röker. Och försöker sluta.
    HÅLL HÄLLRE KÄFTEN ÄN ATT BÖRJA MORALPREDIKA!!!!
    Kan säga dig att varenda gång jag skrev nåt när jag försökte och mådde som sämst. O nån idiot skrev tex, "hur fan kan du röka", "stackars ditt barn" "du är inte värd att vara mamma" osv. VARENDA gång tog jag en cig! Eller 2, 3, 4 i rad.
    Ni gav mig ÄNNU mer ångest!!!!
    Och mer ångest leder till FLER cig.
    Stötta istället.
    Ett "vad duktig du är som försöker" räcker. Det fick mig att AVSTÅ ciggen jag tänkte ta istället.
    Så TÄNK PÅ DET!!!!

    Här är en tråd jag skrev tidigare i graviditeten förresten...
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m13729888.html

    Från en mkt stolt blivande mamma!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-09 19:39:39:
    En liten uppdatering!
    Jag är FORTFARANDE rökfri!
    Det är fortfarande SKITJOBBIGT vissa dagar.
    men jag KLARAR det iaf!
    Men blir lite krokodiltårar och ångest emellanåt. Men visst är jag röksugen. VARJE DAG!
    Så det är ju rent BULLSHIT att röksuget försvinner efter några veckor.
    Såhär 2 mån efter jag slutat är jag fortfarande GRYMT röksugen MINST 3-4 ggr/dag. (Om 2 dagar är det 2 mån sen).
    Men visst: det är väl bättre och jag ÖVERLEVER utan cig. Men är bra sugen på o börja igen
    Det är 26 dagar kvar till vår bebis kommer och jag längtar ihjäl mig!
    Hoppas att den kommer födas frisk och välmående och att jag får en riktigt fin belöning nu
    Tack alla ni som stöttat mig och jag hoppas min tråd kan va till nytta för andra.
  • Svar på tråden Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!
  • Kalina
    Äldre 19 Jan 22:56
    #1

    Jag tycker du är skit duktig!
    Lycka till med allt!
    Ditt nya barn och allt vad framtiden har för dig!
    Jag är själv rökare som vet hur skit svårt det är att sluta.


    Lilla Bus...mammas kärlek.
  • knasma­ija
    Äldre 19 Jan 22:59
    #2

    GRATTIS!!!!

    Kan säga att jag är väldigt stolt över dig!!! Har själv försökt men ej lyckats, ska nog prova på din teknik "att imorgon får jag röka osv"

    Önskar dig lycka till i framtiden med bebisen
    GRATTIS igen...

    Bamsekram

  • Anonym (Äntli­gen!!) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 22:59
    #3

    Kalina: Tack så mkt
    Snällt av dig. Lycka till med allt du med.

  • Anonym
    Äldre 19 Jan 23:00
    #4

    Du är duktig om du kan sluta. Men läste precis att Anna Whalgren var storrökare i alla hennes 9 graviditeter. Själv rökte jag när jag väntade alla mina 3 barn. De har varit ovanligt stora vid födseln och min äldsta dotter är i dag läkare. Så jag vet inte... Säger inte att det är bra att röka men om det skadar fostret är jag inte säker på. Men för ditt samvete så är det ju bra om du kan sluta. Lycka till!

  • Anonym (rökar­e)
    Äldre 19 Jan 23:01
    #5

    Fan va duktig du är!

    Är själv i vecka trettioett, har slutat till och från hela grviditeten men började röka på heltid igen på julafton efter att en som stog mig nära dog.

    Denna ständiga ångest och alla dessa jävla moralpredikningar från alla runt en är så jäkla jobbigt.

    Lycka till i fortsättningen

  • Anonym (Äntli­gen!!) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 23:03
    #6
    knasmaija: Tack så mkt
    Testa. Det kan ju funka på dig med.
    Värt ett försök iaf.
    är du oxå gravid?
    Jag hade nog aldrig slutat om det ej var för barnet. Längtar som fan tills bebis är ute o jag slutat amma så jag får röka igen. Men däremot så kanske jag inte ens VILL röka då. O då börjar jag ju såklart inte.
    Det som hjälpte mig mest var nog att de på sluta röka linjen var ärliga mot mig. De sa att det är ren o skär bullshit att det känns bättre redan efter nån dag. och att röksuget försvinner efter 5 min. Det gör inte det.
    De sa att första 2-3 veckorna är värst. Och inget ersätter en cig för en vanerökare.är man medveten om detta och accepterar det så blir det lättare. Man ska inte tro på att det är så smidigt som alla "icke rökare" påstår. För det är osanning.
    Lycka till nu. Och tack för kramen.
    Kram tbx!
  • knasma­ija
    Äldre 19 Jan 23:12
    #7

    TS. Nä jag väntar inte barn nu men när jag vänta min dotter så röka jag under hela graviditeten (hon vägde "normalt" och än så länge har hon inte fått några "defetkter" (ta i trä) )

    Vad har sluta röka linjen för nr??? Man ska kanske ta och ringa dom och prata, nu kan jag säga att jag inte har tillräckligt med motivation men när den dagen kommer så SKA jag sluta

    Tror du verkligen att du vill börja röka igen efter ett så långt uppehåll??

  • Anonym (Äntli­gen!!) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 23:12
    #8
    Anonym skrev 2007-01-19 23:00:10 följande:
    Du är duktig om du kan sluta. Men läste precis att Anna Whalgren var storrökare i alla hennes 9 graviditeter. Själv rökte jag när jag väntade alla mina 3 barn. De har varit ovanligt stora vid födseln och min äldsta dotter är i dag läkare. Så jag vet inte... Säger inte att det är bra att röka men om det skadar fostret är jag inte säker på. Men för ditt samvete så är det ju bra om du kan sluta. Lycka till!
    Tack
    Jo nu har jag bestämt mig. Så länge bebisen är i magen är det färdigröt. Det blir inte en cig till förrens tidigast när bebis kommit ut. Då har jag iaf gjort det jag kunnat.
    tror inte heller att rökningen påverkar storleken på barnet osv. och jag skulle aldrig få för mig att kalla en person dålig mamma för att hon rökt under graviditeten.
    Däremot supa o knarka,,.. DET är lite väl mkt för attjag ska acceptera det. men håller då såklart hellre käft än att påpeka det.
    Och skulle de försöka sluta stöttar jag gärna.
    Grattis till dina 3 friska barn förreste. och tack. Kram
    Anonym (rökare) skrev 2007-01-19 23:01:59 följande:
    Fan va duktig du är!Är själv i vecka trettioett, har slutat till och från hela grviditeten men började röka på heltid igen på julafton efter att en som stog mig nära dog. Denna ständiga ångest och alla dessa jävla moralpredikningar från alla runt en är så jäkla jobbigt.Lycka till i fortsättningen
    Tack så mkt. Usch då. Va hemskt. beklagar verkligen
    Förstår att det är jättejobbigt att sluta röka nu. Och hoppas ingen klandrar dig.
    Men gnäller dem på dig så säg som jag gjorde i slutet innan jag slutade.
    Tack. Där gav du mig ÄNNU mer ångest och din moralpredikning gjorde precis så jag tände en cig!
    Tack så jävla mkt. Stötta gärna om du vill hjälpa mig. Annars håll din käft!
    Det fick tyst på en del iaf.
    Kan förresten rekommendera en bok som hjälpt mig delvis tror jag. Äntligen icke rökare för kvinnor av allen carr. Finns för under 100 lappen på flera sidor. Googla eller sök på pricerunner. Jättebra bok.
    Tack. Önskar dig lycka till oxå.
    Massa kramar!
  • Anonym (Äntli­gen!!) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 23:15
    #9
    knasmaija skrev 2007-01-19 23:12:32 följande:
    TS. Nä jag väntar inte barn nu men när jag vänta min dotter så röka jag under hela graviditeten (hon vägde "normalt" och än så länge har hon inte fått några "defetkter" (ta i trä) )Vad har sluta röka linjen för nr??? Man ska kanske ta och ringa dom och prata, nu kan jag säga att jag inte har tillräckligt med motivation men när den dagen kommer så SKA jag sluta Tror du verkligen att du vill börja röka igen efter ett så långt uppehåll??
    Ah ok. Skönt att din dotter föddes "normal" eller hur man ska säga.
    De har 020-840000
    www.sluta-roka-linjen.org/
    Ja du.. Som det känns nu så vill jag det. men som sagt. då vet man ju aldrig. men vill jag börja då så tänker jag göra det UTAN dåligt samvete
  • knasma­ija
    Äldre 19 Jan 23:18
    #10

    TS jag det tycker jag verkligen att du kan göra. Tycker det är strongt gjort av dig...

Svar på tråden Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!