• Fru Majsan

Törs man äta getost?

Försöker att inte gå till överdrift när det gäller vad man bör undvika under graviditeten, men vissa ostar har jag förstått att man ändå ska passa sig för. Men hur är det med getost? Hittar inte information om det någonstans och undrar om det är någon annan som vet. Själv har jag inten aning om huruvida getost är gjord på opastöriserad getmjölk eller inte? Och hur är det med messmör gjort på getmjölk?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Törs man äta getost?
  • Fru Majsan

Var nyss i affären och på getosten stod detfaktiskt "gjord på pastöriserad getmjölk", så jag antar att det är ok. Å andra sidan ska man ju tydligen inte äta brie, men på den stod det "gjord på högpastöriserad mjölk" eller liknande. Högpastöriserad borde väl betyda pastöriserad? Eller är jag ute och snurrar? Och vad tror ni om getosten egentligen?

• Baronessan

Som jag förstått det så är det fritt fram om osten (vilken det än må vara) - mjölken som osten är gjord av - är pastöriserad. MEN vågar inte rekommendera att du äter NÅN ost utan att fråga nån som VERKLIGEN vet! :)

// Sanna - ÄLSKAR fetaost, men har inte vågat äta det.

• Baronessan

Med fetaost menade jag traditionell (feta)ost som är gjord på get- eller fårmjölk. Annars anser inte JAG att det är fetaost! *s*

• Mums

Sen är det tydligen så att även om osten/mjölken är pastöriserad så kan den vara slarvigt hanterad, i en miljö där det finns risk för farliga bakterier.

• Baronessan

Mums - Du har helt rätt, och det är därför som jag undvikit fetaost. Även om det på utländsk ost står att den är pastöriserad så vågar jag inte åta det - nojjig som jag är.

Den svenska fetososten ska väl vara okej att äta tror jag (?), men den är ju gjord på komjölk.

• Majsan

I en broschyr som jag har beställt från Livsmedelsverket står följande om ost:
    Ät så ofta du vill: Färskost t.ex. Cantadou, Philadelphia, Hårdost, Smältost, Upphettad ost ex. gratinerad.
    Aldrig när du är gravid: Opastöriserad mjölk, Ost av opastöriserad mjölk (Fetaost av pastöriserad mjölk går bra att äta. Mozzarella som används i matlagning och upphettas ordenligt är säker), Mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar som mögel- och kittostar t.ex. Brie, Camembert, Gorgonzola, Vacherol, Reblochon.
    Tillhör inte getost kategorin "Mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar?
    Jag håller själv mig borta från getost.

• Teskedsmamman

Min BM sa att så länge mjölken är pastöriserad så är det ok... det är pastöriseringen som är nyckeln...

• Lena

Mmm - men många getostar har väl mögel på utsidan?! Och det vill man ju undvika...

• Fru Majsan

Kollade paketet igen. Det är getmese tillverkad av vassle gjord av getmjölk. Så det är alltså inte gjort på någon ost över huvud taget. Men jag antar att jag fortfarande behöver veta om mjölken är pastöriserad eller inte. Längtar så efter att få smaka!!

Svar på tråden Törs man äta getost?