• Pluttis68

HJÄLP, sprängvärk i bihålorna vid flygning!!!

Hej på er!

Jag flög för första gången under min graviditet i helgen och jag upplevde nått helvetiskt som jag aldrig upplevt förut!!!

Stigningen gick bra, men när vi började vår nerfärd igen så började det sprängvärka i den ena bihålan ovanför ögat. Jag har haft bihåleinflammation förr i de bihålorna under ögonen, men den här smärtan var den värsta jag varit med om hittills i mitt liv!
    Kändes precis som att en kniv stacks in och hela pannan och ögat skulle explodera.

Jag är inte förkyld, men är ofta täppt i näsan på nätterna och jag nyser jämt och ständigt sen jag blev gravid. Jag vet att slemhinnor kan bli mer svullna under en graviditet så jag antar att det är det som spökar.

Bara jag får veta att det inte är nått farligt så får jag hantera smärtan. Testade med nässpray på hemresan och det blev lite bättre men fler tips tas gärna emot!
    Jag har 6 såna här nedstigningar framför mig i januari då jag ska till Thailand och då vill jag inte sitta där med en sprängd bihåla

Tack och hej!

• Svar på tråden HJÄLP, sprängvärk i bihålorna vid flygning!!!
  • Fostermamman

Usch,det låter inte kul. Jag flög väldigt tidigt i min graviditet och kände inget då men det kanske ändrar sig framöver. Ska flyga flera gånger nu i december och igen i januari. Jag rapporterar om jag känner nåt liknande!
    Thailand låter annars helt ok!!!

• Just

Tryckutjämna!!! Håll för näsan och blås

• P A

Hej

Om man är lite snuvig så kan det vara bra att ta nässpray någon gång om dagen i en vacka innan flygning, det hjälper mig.. Har också upplevt den smärtan, var helt säker på att jag skulle dö..

Lycka till!

• ebben

När jag var i v 17 flög vi.Jag fick jätteont och grinade faktiskt när vi landade!? Kände mig inte förkyld alls,men blev det ett par dar senare,så det var väl det som fanns i mig redan vid flygningen. Fick en fruktansvärd snuva + bihåleinflammation.Satt och grät på nätterna. Fick rinexin,men det hjälpte inte.Åt då nån penicillinkur och då till slut gick det över.Sista tabletten jag tog började det lätta i huvet/näsan.

Be en läkare kolla hur det ser ut i näsan....Du kanske kan få nåt som hjälper!

• gumma

Du kan använda, renexin (jag tror det stavas så) om du använder det vettigt, för det är ofarligt för bebisen, men du måste få detta utskrivet av en läkare. Jag skulle nog ta med ett sådant paket, behövs det så behövs det annars låt bli, vanligt slatlösning, finns på apoteket funkar också ibland, kan du inte tryckutjämna på det gamla valiga viset, testa med att skuta käken från höger till vänster och sen fram. Även att öppna munnen, gapa, svälj och sen jäspa.

• Pluttis68

Tack för tipsen!!

Det är ju aldrig kul att höra att andra också har ont, men det är skönt att veta att man inte är ensam om att tro att man ska dö!

Att tryckutjämna funkade inte alls, men jag tror minsann att jag har Rinexin hemma i medicinskåpet sen förra bihåleinflammationen. Alla medel ska testas inför nästa flygresa, för aldrig mer att jag vill ha så ont i bihålorna!

Tjingeling!

• gumma

Problemet är ofta att man börjar när det är försent, gjort den klassikern ett ex antal gånger själv, först känner man inget, sen så slår det till och då är det försent, så börja både vid upp och nergång innan du känner det och drick vatten det gör underverk.

Svar på tråden HJÄLP, sprängvärk i bihålorna vid flygning!!!