Vita fläckar på naglarna!
Hur var det med de där vita fläckarna på naglarna? Har man brist på något om man fått sådana?
Hur var det med de där vita fläckarna på naglarna? Har man brist på något om man fått sådana?
Blä jag har alltid det, tror dert kan vara brist på vitamin B men även att man slår/stöter i naglarna mkt.
Kommer ihåg att jag alltid hade det som barn. Men nu har de dykt upp igen!!!
Har du trista naglar?
Sköra naglar Naglar som ofta delar på sig och bryts lätt är ofta för torra. Undvik vatten, använd diskhandskar. Doppa naglarna i olivolja och gnugga in oljan vid nagelbanden med mjuka cirkulerande rörelser. Man kan stärka naglarna genom att lacka dem med ett lager lack. Kom ihåg att aceton torkar ut naglarna. Välj ett genomskinligt nagelack.
Torra nagelband som ovan badda in olja vid nagelroten, dagligen.
Räfflade naglar Naglar blir snabbt räfflade och det betyder att de är uttorkade. Åter olja olja lolja
Gula naglar ja det får man om man gnuggar bort nagelacket med aceton. Låt naglarna vila en månad utan nagelack och smörj dem med olja
Vita fläckar på naglarna Betyder antagligen att nageln är skadad. Man har inte kalciumbrist som en del säger
Vårda hela handen. Gnugga nagelroten på varje finger med olja och Smörj in båda händerna med olivolja. Tag på dig 2 bommulsvantar och vila händerna i 3 timmar eller över natten.
Randiga Naglar på tvären
Är det flertalet naglar kan det vara efter ett trauma eller hormonrubbningar, även medicinintag kan vara orsaken. Är det bara på tummarna kan det vara så kallat Habit-Tic -det är när man upprepat pillar på nagel och nagelband (kanske utan att man själv tänker på det) Men man kan aldrig helt bortse från att det kan vara genetiskt (ärftligt), undersök om någon släkting kanske har samma problem.
Just: precis så där har jag...randiga naglar på tvären...som ett vitt streck som börjar växa vid roten, och sedan växer bort med nageln. Har det på ett par fingrar och med jämna mellanrum. Hormonrubbningar och medicinintag? Ja, det skulle ju stämma in på mig...usch.
Mina fläckar ser ut som små moln, har inte haft på länge men nu har jag *hjälp*
B Vitamin brist
Jag har fått lära mig av en dietist att de vita fläckarna kan bero på Kalciumbrist. Ät mera Kalcium men var noga med andra vitaminer också, då tas kalciumet upp bättre i kroppen. Om man äter tillskott av järn kan det vara svårare för kroppen att ta upp kalcium, de två "slår ut" varandra litegrann.
Lycka till.