• Jennie Brunflo

Gör det ont att laga en framtand? (karies alltså)

Jag ska till tandläkaren snart och jag är supernervig.

Jag var på kontroll i våras och då upptäcktes ett litet hål på en framtand. Tandläkaren ville inte laga då eftersom jag ammade, så nu är det alltså dags.

Förra, och enda, gången jag lagade en framtand gjorde det grymt ont att sätta bedövningen.

Nu säger min sambo att det inte gör ont. Han har tydligen gjort det för inte så länge sedan och det gjorde inte ont alls.

Så:
    Gör det ont eller inte att sätta bedövning i en framtand?

• Svar på tråden Gör det ont att laga en framtand? (karies alltså)
  • Tin o Trolls mamma

Bedövningen kan väl vara lite värre eftersom man inte har så mycket tandkött fram. Fast jag har för mig att de sticker högre upp.. Men be att få en bedövningssalva innan så känns inte sticket så mycket. Jag brukar få salva, sen en spruta. Efter en stund får jag en spruta till. Ju mer man kan slappna av desto fortare blir man bedövad.

Lycka till! Kram, Ekorren.

• Dramaonline

Jag tycker inte det gör så ont att sätta bedövning. Mer att det är obehagligt att vara svullen i munnen.

Om du vill undvika smärtan så kan tandläkaren lägga en bedövande gel innan han sticker dig. Det görs ofta på barn och tandvårdsrädda.

• Jennie Brunflo

Att ta bedövning tycker jag inte alls är läskigt. Jag tar det alltid utan salva och sprutor är inget jag är rädd för.

Men när jag fick bedövning förra gången i framtanden så gjorde det så grymt ont när de stack in sprutan. Alltså ont inne i....ja....inne i tandköttet alltså. Så ont har det ALDRIG gjort någon gång!
    Tandsköterskan och tandläkaren betedde sig som att det var normalt när man sätter bedövning i framtänder.

Därför är jag grymt nervös att det ska göra så ONT den här gången också.

• Dramaonline

Då är det nog bäst att du rådgör med själva tandläkaren, tror jag.
    Så ont ska det väl inte göra..... helt i onödan.

Lycka till.

• Skogsrået

Jag har hört att det gör ondare om tandläkaren sprutar in all bedövning på en gång, då blir det som en "sprängeffekt" och det gör ont.
    Så har det alltid varit för mig innan, men förra gången så sprutade tandläkaren in lite bedövning i taget och då gjorde det inte alls så ont!

• Dramaonline

Ja, min tandläkare sprutade också in bara lite i taget, faktiskt.

• Allegra

Jag har lagat ett litet hål utan bedövning på en framtand det var helt ok
    Ibland gör sprutan mer ont än själva borrningen därför skippade jag den inte så mkt att sticka i där framme *ryser*

• Jennie Brunflo

Jag kan nu meddela att det inte blev något tandläkarbesök. Sigrid fick feber och blev snuvig så jag fick stanna hemma.

Så spännande....då har jag ett tandläkarbesök att se fram emot.

• penapöna

Visst gör det ont att sätta bedövningen, men jag tycker det gör mer ont att laga utan bedövning.

Glöm inte bort att se till att få en ny tid snart, borringen tar bara längre tid ju större hålet blir. Konstigt att man borrar bort ett hål

• Trynträ

Hellre att det gör ont en kort stund av bedövningen än att man ska ligga och spänna sig utifall det kommer att göra ont. Dessutom kan man ju rycka till om man inte har bedövning om de skulle råka komma åt en nerv.

• Jennie Brunflo

Hehehe....jani....glöm din dröm att jag gör något utan bedövning.
    Det var bara det att själva bedövningen gjorde så grymt ont förra gången.

Suck!

Nu får jag nog vänta till januari på en ny tid....och detta hål upptäcktes i maj.
    Spännande.

• elvatolv

Bedövningen gjorde rätt ont, men som sagt, jag tror det hade gjort ondare att laga utan bedövning.

Svar på tråden Gör det ont att laga en framtand? (karies alltså)