• Linny

Gravidmat på nyårsafton, tips??!

Jaha, snart är det nyårsafton o i år kan man inte äta den blodiga oxfilén o dricka skumpan Både jag o min bästa väninna är gravida, o nu ska vi hitta på nåt gott att äta.... Vi är ännu inte några veteraner (jag i v. 6 o hon i v. 9) så vi har inte så många ideer.

Kanske ni kan hjälpa??
    Helst förslag på både förrätt o huvudrätt

• Svar på tråden Gravidmat på nyårsafton, tips??!
  • Lilla my 2

Tycker ni om kycklingfilé??

Själv ska jag ha nyår i år och menyn ser ut såhär...

Förrätt: Räkmacka med ägg, salladsblad, majonäs, citronskiva och dillkvist. (räkor är ok eftersom dom är kokta)

Huvudrätt: Kycklingfilé i ugn med vitlök och osttäcke.
    Lägg fileérna råa i en ugnsfast form. Strö över ett par grönsaksbuljongtärningar. Blanda i en form naturell cremefraiche och blanda i pressad vitlök, lite salt och lite vitpeppar.
    Bred detta över fileérna. Strö över riven ost.
    Gratinera i ugn ca 40-45 minuter och 200 grader.
    Till detta har vi kokt ris och sallad på isberg, tomat, gurka.

Efterrätt: Blir ingen utan jag ska ha chokladkaka med vispgrädde på till kaffet istället.

Ett litet tips!

• Jessicapersika

Skaldjur funkar ju alltid. Hummer, kräftor, räkor å sånt. Man kan ju ha någon sorts skaldjursförrätt. Sen finns det ju massor med goda fiskar som man faktiskt får äta. Så någon god fisk till huvudrätt är ju inte fel. Lax tex gjord i ugn med någon lite annorlunda sås och potatistorn kanske. Tja det finns massor att välja mellan. Men julafton tycker jag blir desto svårare... det finns ju så mycket man inte får äta på julbordet

• villverkligen

Jessicapersika: Vilka saker förutom laxen och mögelosten är det som man inte får äta på julbordet? Nyfiken...

• Linny

Julafton gör mig inte så mycket. Har aldrig gillat julbord och är inte uppvuxen med det. Mina föräldrar är danska, så vi har alltid ätit ANKA *slurp* Men i år ska vi vara hos svärmor, så då blir det julbord

Skaldjur låter gott, speciellt hummer. Skulle kunna göra hummersoppa, bara vinet o konjaken kokar bort ordentligt.
    Huvudrätten är ju lite knivigare. Visserligen skulle man kunna göra fisk, men det kanske är lite tråkigt om man har skaldjur till förrätt.
    Allt rött kött är ju tråkigt när det måste vara genomstekt. Gillar annars blodiga bitar av rådjursfile, hjortfile, oxfile *mums*

Tar gärna emot fler förslag!!!!

• Fostermamman

Vi satt faktiskt och diskuterade meny i lördags och jag blev jättesugen på toast Skagen. Det är ju en gammal klassiker som kan verka trist men åh så god. Vill man variera kan man i stället för toasten ta en tunnbrödskorg och lägga röran i. Smarrigt. Oxfilé diskuterade vi också, det funkar ju så länge den inte dryper av blod.

• Tess76

Så här planerar jag för nyår (är också gravid):

Förrätt: Gratinerad hummer
    4 personer

2 kokta humrar
    100g färska champinjoner
    2 msk konjak el. sherry
    1 dl riven ost

sås:
    1 msk smör
    1 msk mjöl
    3 dl grädde
    2 äggulor
    1/2 dl riven ost
    1/2 krm vitpeppar
    1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 275 grader. Dela humrarna på mitten och ta ut köttet - även ur klorna. Hacka i mindre bitar. Dela champinjonerna i små bitar och fräs i en kastrull, häll på konjaken och låt puttra en liten stund. Lägg i hummerköttet mot slutet.
    Gör såsen med smör, mjöl och grädde. Tag kastrullen från plattan och blanda i äggulor och osten, salta och peppra.
    Lägg sås i botten på hummerskalet, lägg på hummerhacket, och sen ytterligare ett lager med sås. Avsluta med riven ost. Gratinera i ugnen 8-10 minuter.

Varmrätt: Rosmarinfilé www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=402
    Oxfilén kan man ju steka så att den passar var och en, eller bytas ut mot fläskfilé eller kyckling. Detta receptet har jag inte provat, så jag kan inte säga om det är gott eller inte. Men jag tycker det verkar gott.

Efterrätt har jag inte bestämt ännu.

• Jessicapersika

Till Villverkligen, jag tycker det känns som att det är väldigt mycket faktiskt. Fast å andra sidan beror det sig på hur noggrann man är. Patéer, rökt fisk som varit vacumförpackad, allt kallskuret om man inte vet att det är nyuppskuret och rökt på rätt sätt osv osv. Själv kommer jag nog vara försiktig med just fisk, ost och sånt, men när det gäller det kallskurna tänker jag fuska... Det som ser fräscht ut äter jag. Annars får man ju leva på sill och köttbullar hela julen
    Kram

• lilaki

Favorit som förrätt:

Färsk sparris med olivolja, valnötter och parmesan.
    Koka färsk sparris, lägg upp på fat (4-5st per pers), ringla över en god olivolja, strö över grovhackade valnötter och hyvla sedan över parmesan så att den halvsmälter. Löjligt enkelt, men elegant och gott.
    Är man inte helt gravid-cocher så kan man ha en skiva parmaskinka till. Men det är valfritt, och gott nog utan.

• Linny

Lilaki: Jo den rätten är god, har gjort den innan, fast då med lite parma o lite reducerad balsamico.
    Hur är det med parmesan då? Får vi gravida äta det??

Svar på tråden Gravidmat på nyårsafton, tips??!