Tryptizol mot värk
Någon som äter har ätit tryptizol mot kronisk värk ?
Vilken dos äter ni, hur mår ni, hur går det ?!?
Någon som äter har ätit tryptizol mot kronisk värk ?
Vilken dos äter ni, hur mår ni, hur går det ?!?
Jag åt 30 mg mot vestibulitsmärta. Det blev ju bättre, men jag fick problem att känna urinträngningar(en biverkning), så jag gick över till saroten. Dock är det ett helsicke att sluta sedan, mådde väldigt illa då.
Hur länge åt du dem ? Tog det lång tid innan du fick biverkningar ?
Jag har "bara" ätit 20mg i en vecka och har ännu bara possetiva effekter, som att jag somnar inom rimlig tid och sover bra.
Jag ska (om jag behöver) öka min dos med 10 mg/vecka upp till en dos på 50mg. Som det känns just nu tror jag inte att jag kommer att behöva det.
Tog du dem inför natten eller på dagen ?
Hoppas du orkar svara på mina tusen frågor.. ![]()
Jag tog dem på kvällen. Det dröjde ngra månader innan kisseriproblemen började.
Ok..
Tycker det är svårt att skaffa sig en uppfattning om hur de påverkar. En del klarar inte av att äta dem alls, jag känner inte något ännu..
Får väl se vad som händer..
Vilka smärtor har du? nervsmärtor?
En narkosläkare ville jag skulle prova dem för att han "trodde" jag hade nervsmärtor. provade en vecka, men tycker psykofarmaka är otäckt, har hört så mycket otäckt så jag slutade med dem efter 1 vecka. Ingen medicin jag ville hamna i ett beroende med.
Och tur var väl det, för på smärtenheten på Ackis kom de fram till att det inte alls var nerverna...
jag skulle ta dem kl. 20.00 iallafall.
Jenny;
Nä, det är inte nervsmärtor.
Jag har "överbelastat" nervsystemet (typ fibro) och måste få cellerna att glömma smärta..
Detta är lite sista utvägen, då smärtlindring inte funkar..
Jag har inte fått någon tid jag ska ta dem, bara inför natten..
Det jag hört och blivit informerad av utav smärtläkare är att det är nervsmärtor det hjälper på. Men överbelastat nervsystem/nervsmärtor kanske fungerar på samma sätt i kroppen?
jobbigt när inget fungerar.
Ett tips till dig är www,smärtguiden.se
ett forum för alla oss smärtisar. mycket tips och det finns fler med dina problem. Det är en jätteseriös smärtläkare som har hand om forumet. mängder av information finns att hitta med.
Det kostar 100kr/år, men tror att det är 3veckor gratis provtid att vara medlem. Men den hundralappen är väl investerade! Sen har han smärtronder, där man ställer frågor och direkt får svar från honom.
tror du kan hitta mycket bra hjälp i smärtlindringsväg där!
förlåt, www.smartguiden.se såklart...
Å, tack! ska titta in där!
jopp jag äter det för min fibromyalgi 20 mg tror jag
Knatade vidare till janusinfo och hittade att tryptizol rekomenderades för smärta/inflamation..
Hittar lite matnyttigt där, tack för tipset!
Ansluter mig hit jag med, fick i måndags utskriver Tryptizol av min läkare pga att jag sedan förlossningen har vandrande smärta i kroppen dygnet runt, röntgen var okej, lika så reumatism proverna.
Så hon var lite inne på fibromyalgi, äter tiarol för att klara av dagen så skulle kompletera de med tryptizolen, ni som ätit el äter dem vad har ni för erfaranheter av biverkningar? Obehag?
Aquagreen;
Jag har ätit tryptizolen i ca 1 mån nu. Började med 20mg och skulle trappa upp med 10 mg varje vecka. Har "bara" kommit upp i 40 mg.
Ibörjan blev jag lite trött varje gång jag ökade dosen, men det gick över efter ett par dagar. Jag är lite frånvarande, men inte värre än att jag klarar av vardagen. Däremot är muntorrheten en pina!!
Än så länge är det övervägande possetivt, klarar av att sova lite bättre. Det tar lite längre tid innnan jag blir trött/utmattad/ får ont.
jag fick utskrivet av en läkare ¨på smärtklinik, Tryptizol som jag skulle äta för att jag skulle "sova" bättre och "bli frisk"
k. dom menade att jag nästan hade fibro, och om jag nu skulle sova bättre så skulle jag bli bra. första 2-3 vackorna skulle jag ta 10mg 20.30 på kvällen, lägga mig klockan 23.00 och kliva upp 07.00 på morgonen.. första dagarna var det ju som vanligt sen vart jag ju trött och ville sova när klockan blev omkring 11. men jag är ju sten död på morgonen..
nu på vecka 3 ska äta 20mg på kvällen, samma tider gäller fortfarande. idag är första dagen, och jag haar varit helt död. det är tur att jag inte kört så mycket bil för då har jag somnat.. är så jätte trött. ska det verkligen vara så?om jag ska leva som i en dimma på dagarna pga T då finns det ju ingen vits med det i allfall, fö då kommer jag ju inte orka göra något för att jag är så trött. frågan är ju hur länge man ska äta dessa piller .. kommer jag bli bra eller är det bara för att dom vill utesluta något annat.. jag fattar inte alls varför dom ska trappa upp för..
ville bara skriva av mig lite.. skönt att se att man inte är ensam om att äta T!!
Hej Flisan!!
Jag äter numera 50mg /dag. Jag tar mina kl 20, lägger mig runt 22, somnar runt 23..
Jag vaknar numera runt 05-06 på morgonen, känner mig hyfsat utvilad och har mindre ont nu än innan jag började med T.
Jag är muntorr och har lite dimsyn (jag kör inte bil längre!) och är lite fumlig, tappar saker och går in i saker.
Men biverkningarna är inget mot värken jag hade innan.
Det är ganska olika hur man reagerar på olika prepparat, anledningen till att man börjat använda T mot smärta istället för deppritioner har tydligen att göra med att T innehåller både seretonin och noradrenalin.
Anledningen till att man "trappar" upp och ner är för att man ska vänja kroppen vid preparatet och därmed försöka slippa biverkningar.
Har du fler frågor eller bara vill skriva av dig lite, får du gärna höra av dig i min inbox.
Kram
Mådde jätte dåligt i början, typ tre månader, nu är dom små 25 mg guld värda... toppenbra. fick det mot fibroliknande smärtor!Tar en innan sov dags, fast jag har hört att många tar dom runt sex sju på kvällen för att slippa trötthetsattack nästa dag vid lunch! Värt att prova flisan!! Var jätte deppig första månaderna men sen vände det!!!
g att det inte var någon ide då jag verkligen är fumlig och allmänt luddig i huvudet.. jag är beronende av min bil, av att kuna åka till mina vänner och göra det som faller mig in så det här är verkligen skit jobbigt.. men jag hoppas att det vänder.. frågan är ju bara hur man ska klara av att bli frisk skriven? jag menar jag är sjukskriven nu , men inte för verken utan annat psykiskt som ioch försig hänger ihop med smärtan.. deppig för att man alltid har ont.. men jag fattar inte hur jag ska kunna börja söka jobb och ev jobba om jag ska vara såhär trött och inte komma ur sängen för kl 9-10 på morgonen..
kanske finns andra medel, vet inte .. hoppas att det blir bra snart .. orkar inte leva såhär heller..
tack för svare :))
Flisan;
Något som har hjälpt mig är Kognetivbeteende terapi. Det är dock svårt att få, men efter mycket tjat med försäkringskassan och min arbetsgivare så fick jag det..