• Marbella

Graviditetsförsäkring...

Hej hej!

Tänkte kolla hur pass vanligt det är med graviditetsförsäkring....

Har redan en gratis försäkring från Skandia Liv men sitter just nu i valet och kvalet om jag ska skaffa mig tilläggsförsäkringen för 950 kr.

Skulle vara skönt att höra era råd och åsikter angående detta.

Kramizzz

• Svar på tråden Graviditetsförsäkring...
  • levlivet

Är i samma sitts. så jag puffar...

Gravid med liten plutt..ZÅÅ! lycklig BF Sept -07
  • Teskedsmamman

Med mina två andra skaffade jag aldrig försäkring, men det har jag gjort nu... Trygghansas VäntaBarn

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.14) BF - 070724
  • honeybee78

Jag sökte på försäkringar här på forumet och läste en gammal tråd där en tjej som jobbade på ett försäkringsbolag svarade. Hon sa att de försäkringar som man kan köpa medan barnet är i magen är en slags "björntjänst" från försäkringsbolagens sida eftersom de räcker ca 6 månader efter att barnet är fött. Om komplikationer uppstår efter barnets födelse (under dessa 6 månader) sa hon att det kunde vara svårt att få försärkringsbolagen att vilja fortsätta försäkra ditt barn efter det att de 6 månaderna löpt ut. Vad jag förstod utav hennes svar var att man ska tecka en försäkring till barnet så fort man bara kan när väl barnet är fött istället. Men visst kan man väl inte teckna någon försäkring till barnet innan barnet fått ett eget personnummer, och det tar väl ett tag eller?

Sök och läs själva. Jag har skaffat en gratisförsäkring under graviditeten och ska försäkra barnet ordentligt när det väl är fött

• skotertjej

Jag har inte haft nåt gravidförsäkring till nått av barnen men skaffade åt sonen efter födseln och ska göra lika denna gången.

• Levaloppan

Vår försäkringshandläggare tycker att vi ska teckna Trygg Hansas vänta barn försäkring trots att vi har Folksam i övrigt. Annars är inte barnet försäkrat förrän det fått ett personnr. Personligen vill jag gärna att barnet är försäkrat vid förlossningen, hemresan osv.
    Har vänner som förlorade sitt barn i slutskedet av grav. och de hade denna försäkringen, ingen tröst i sig men ändå en ekonomisk trygghet.

• Kim och Mike

Väntabarn försäkringen täcker  begravningskostnader om nåt tragiskt skulle inträffa.

• Millia

vi har trygg hansa (hette holmia förr) Har inte behövt använda den än, men det verkar ok.

• Marbella

hej igen!

Tack för alla svar....

• Marbella

Tänkte kolla med er hur länge det tar innan bebisen får ett personnummer?

Jag vill ju inte att barnet skall vara oförsäkrat i flera månader tills den har fått ett personnummer...

Kramiz

• lexa

Vi åkte till England när vår dotter var 3 veckor då hade vi hunnit få både pass och person nummer. tror det tog en vecka 5 dagar innan person nummret var fixat. Det går snabbt dom skickar in papprena direkt från BB:

• Kim och Mike

Gå in på deras hemsida o kolla upp hur det fungerar...Gravid försäkringar täcker INTE ev missbildningar, medfödda sjukdomar, kromosomavvikelser...sådant som uppkommit under fosterutvecklingen

• S a C

Vet en familj där första barnet föddes alldeles för tidigt pga havandeskapsförgiftning och det andra barnet fick RS-virus (heter det va?) efter födseln, dom var glada att dom tagit försäkringen båda gångerna.

• Troll1

Jag tänker som så att man kan teckna "erbjudande-försäkringen" först och sedan när barnet är fött teckna hos ngt annat försäkringsbolag. Att man tecknar försäkring tidigt är viktigt. Jag väntade lite för länge och vi fick en klausul i försäkringen mot allergier etc. Min dotter hade besvär redan på BB och eftersom vi sökte läkare strax efter för utslagen så kom denna klausul med. Tråkigt!

Svar på tråden Graviditetsförsäkring...