• MammaU

Köpa häst och vara gravid - är jag knäpp??? Snälla ge mig råd!

Finns det några hästägare här på fl? Jag&sambo väntar första barnet i slutet av april. Jag är grymt sugen på att ta upp mitt stora intresse från tidigare nämligen häst och ridning. Jag har tidigare ägt häst och vet vad det innebär i tid och pengar, men detta var för drygt 10 år sedan.

Jag har nu hittat världens finaste häst en unghäst på 2 år, stallplats i närheten av hemmet är prel. bokad nu är det "bara" jag som ska ta ett beslut och då behöver jag råd av er "hästiga mammor"!
    Går det att kombinera bebistiden med hästintresse? Första året kommer det inte att handla om ridning utan om skötsel. Det är jag som kommer att vara hemma med pyret och h*n kommer då att få följa med till stallet. Borde jag vänta?

Hoppas på att det finns någon med samma intresse som jag och som vill ge konstruktiva råd!

Kramis från Ullis

• Svar på tråden Köpa häst och vara gravid - är jag knäpp??? Snälla ge mig råd!
  • shaddy

hej
    först Grattis till den kommande bebisen! Vi väntar själv vår första nästan samtidigt! BF den 3e maj.
    Jag har ingen egen erfatrenhet av att ha bebis och häst samtidigt, men jag kommer att få det! Har själv tre hästar, två stora som rids dagligen och en unghäst! Min tanke är att behålla dem. Det kan vara ridningen som blir åtsodosatt senare under ett tag men som du själv skrev, så är det ingen ridning, mest skötsel.
    Jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt att kombinera detta. Man behöver nog lite tid utanför hemmet också, för att bli en glad mamma! Det är ju bra om din pojkvän är beredd att ta hand om den lill* några timmar per dag, det är väl säkert inte alltid man kan ta babyn med sig! Sedan säkert ett stort plus om man inte har så långt till stallet utan snabbt kan ta sig hem om det skulle behövas!
    Så kan man ju ha lite hjälp, prata med de i stallet, om de kan hjälpa dig ibland, eller se om du vet någon intresserad.
    I vårt stall har vi nyblivna mammor som tar hand om sina hästar ochj de säger att det funkar bra. Sen är det ju bete för hästarna i maj-oktober, och det kan man ju dra nytta av, inte så mycket tid kommer att gå åt till skötsel.
    Jag tycker absolut att du ska köpa hästen du har hittat! Lycka till! :o))

• shaddy

ett tips till!
    gå in på www.bukefalos.com och deras forum, där är ett forum som heter barn där du kan möta många blivande mammor och mammor, även hästägare!

• MammaU

Shaddy
    Åå tack för inspirationen!! Jag trodde jag skulle bli helt sågad *s* Jag hade tänkt som så att första året kan ju den lill* följa med till stallet. Antar att det ändå är mycket sömn! Sen när den lill* vuxit och inte ammas längre kan ju pappa vara hemma de timmar jag är i stallet med inridning o.s.v. Har tänkt så som du skriver att det nog är nyttigt med intresse utanför hemmet, för känner jag mig själv så klättrar jag på väggarna av att "bara" vara mamma och sköta hushållet! Just nu är jag sjukskriven för foglossning och det är såååå tråkigt!
    Vad har du för hästar??

• Sandra83

Många har ju klarat sej med häst och bebis. Blir kanske lite tuffare då hästen tar så pass mycket tid och man kanske inte har samma ork som innan. Men vad går upp mot en långritt i skogen då man inte tänker på något alls???

Har inte häst längre, men har haft.

Det kommer att gå bra.

• shaddy

ungefär så tänkte jag med, att ta den lill* med i början, rider man kan man parkera bilen bredvid ridbanan, annars förhoppningsvis är det en del sömn så man kan sköta det man ska. En bärsele är säkert med bra, om h-n inte sover. :o)
    Det är halvblodshästar jag har, två vuxna, och ett årsföl. Vad är det för häst du tänkte köpa?

• Tove

Hej Ullis!
    Du är galen! Men det är bra! De som inte har hästar skulle absolut såga dig, alla mina icke hästälskande vänner har sågat mig totalt, men min älskade häst skall vara kvar!
    Jag har inte heller någon erfarenhet av kombinationen häst/bebis, men jag bara vet att det måste gå! Jag har haft min häst i tio år, och kan faktiskt inte tänka mig ett liv utan honom. Han är, min allra bästa vän, och ett par dagar utan ett besök hos honom, får mig rabbiat.
    De dagar som jag är en äkta bitch, och knappt står ut med mig själv så säger sambon: åk till stallet, och kom hem när du blivit snäll...
    För jag mår otroligt bra i stallet, och som hästtjej, så har man nog ett behov att få vara med dessa underbara djur, oavsett om man är mamma eller inte...

Så bara du och sambon är överens, så skall Ni köpa hästen. För oss har det aldrig varit ett alternativ att ta bort/sälja Polegro, inte för min sambo heller. I mitt stall har jag dessutom full skötsel, vilket känns bra nu när jag är höggravid och mindre smidig. Min häst har just nu vintervila dessutom.
    Så jag säger köp! Du blir nog bara en bättre mamma av att ha häst!

Kramar M.

• Pallas Athena

Har du funderat på medryttare? Jag har själv varit medryttare till en nybliven mamma, och hon tyckte det var jättebra att få avlastning några dagar i veckan, och då visste hon ju att hästen skulle få uppmärksamhet och motion även de veckor som det körde ihop sig och hon inte fick så mycket möjlighet att ta hand om hästen..
    Sedan är det ju skönt att ha någon som man kan ringa om t ex barnet eller du blir sjuk, eller om något annat händer, så vet man att någon som hästen känner tar hand om den..
    Bara ett litet förslag från en mamma som också längtar efter att få ha egen häst!

• Evisen

Hej UllisH,

Jag är nog lite tråkigare än de andra tjejjerna som skrivit här men kanske att det känns bra att höra lite olika varianter.
    Jag hade häst fram till för ca 1 mån sedan, sålde min älskade ögonsten endast för att jag ska ha tvillingar, hade det varit en bebis hade jag nog behållt henne men jag för min del är rädd att jag ska känna det som att hästen blir mer en belastning än ett nöje... även om hon betydde otroligt mycket för mig.

De tjejer som svarat här är ju i samma situation som jag var innan jag sålde min häst, alltså redan hästägare. Vad du borde ta reda på tycker jag är om ditt intresse fortfarande är så starkt som du tror för det är nog en förutsättning för att man ska klara bebis och häst och samtidigt tycka att det är kul.

Hade jag varit som du så hade jag väntat tills bebisen är född och därefter känna om intresset att köpa egen häst fortfarande är lika stor och då köpa. Även om du nu hittat en superhäst så LOVAR jag dig att det finns massor av superhästar även i framtiden. Det är nog roligare att köpa hästen när man vet att man har tid och lust än att komma på när bebisen är född att man kanske tagit sig lite vatten över huduvet.

Hur jag än gjorde så de dagar jag inte red så tog stallbesöket minst 2-3 timmar.... jag vet att jag pratade på en hel del med de andra tjejjerna i stallet men det är också en del av stallivet tycker jag.

Jag vill också säga att jag beundrar alla hästägande mammor som får tiden att räcka till.

Vad jag egentligen ville säga är att jag tror att det är lite skillnad på att redan vara hästägare med invand rutin samt sin ögonsten än att bli ny hästägare samtidigt med en nyfödd bebis.

Hur du än gör så lycka till.... det är en otroligt kul och rogivande sport.

Kram
    Evisen

• Evisen

Hej UllisH,

Jag är nog lite tråkigare än de andra tjejjerna som skrivit här men kanske att det känns bra att höra lite olika varianter.
    Jag hade häst fram till för ca 1 mån sedan, sålde min älskade ögonsten endast för att jag ska ha tvillingar, hade det varit en bebis hade jag nog behållt henne men jag för min del är rädd att jag ska känna det som att hästen blir mer en belastning än ett nöje... även om hon betydde otroligt mycket för mig.

De tjejer som svarat här är ju i samma situation som jag var innan jag sålde min häst, alltså redan hästägare. Vad du borde ta reda på tycker jag är om ditt intresse fortfarande är så starkt som du tror för det är nog en förutsättning för att man ska klara bebis och häst och samtidigt tycka att det är kul.

Hade jag varit som du så hade jag väntat tills bebisen är född och därefter känna om intresset att köpa egen häst fortfarande är lika stor och då köpa. Även om du nu hittat en superhäst så LOVAR jag dig att det finns massor av superhästar även i framtiden. Det är nog roligare att köpa hästen när man vet att man har tid och lust än att komma på när bebisen är född att man kanske tagit sig lite vatten över huduvet.

Hur jag än gjorde så de dagar jag inte red så tog stallbesöket minst 2-3 timmar.... jag vet att jag pratade på en hel del med de andra tjejjerna i stallet men det är också en del av stallivet tycker jag.

Jag vill också säga att jag beundrar alla hästägande mammor som får tiden att räcka till.

Vad jag egentligen ville säga är att jag tror att det är lite skillnad på att redan vara hästägare med invand rutin samt sin ögonsten än att bli ny hästägare samtidigt med en nyfödd bebis.

Kram
    Evisen

• Evisen

Hej UllisH,

Kram
    Evisen

• A lie

har inte heller någon erfarenhet, men väntar första barnet i juni. Har en liten fjord som jag haft i 5år och som jag inte gör mig av med. Enda problemet som jag ser det är att ridningen kan bli lidande, dels nu när jag är gravid när magen blir större och vid ev foglossning samt när bebisen är liten. Han har en skada som gör att han inte ska harva runt på ridbanan i onödan, så han behöver ut i skogen och då kan det ju vara svårt att ta bebisen med. Så jag har skaffat mig en medryttare vilket jag hoppas ska fungera bra, sedan är han inkörd och i vagnen kan ju den lilla föjla med. har diskuterat massa med hästvämnner som fått barn och det har funkat för alla.. endel har haft mormor med i stallet, andra pappan och ytterligare några har klarat det på egen hand. Jo ett problem till har jag kommit på - tänk om bebben är allergisk Men å andra sidan säger de att barn uppvuxna med djur sällan blir alergiska mot det djuret

är ju massa jobb med en 2 åring (Min var två då jag köpte honom..) men som sagt tar man det bara i sin egen takt så kan ju bebisen vara emd på allt..

*Lycka till*

• MammaU

Evisen
    tack för din åsikt! jag skrev för att jag gärna ville få lite nya synvinklar! Jag är väldigt subjektiv Jag har själv tänkt så att jag gör allt i fel ordning... att jag kanske borde vänta ett tag, men då har min andra hjärnhalva ifrågasatt: vänta tills NÄR? När kommer rätt tillfälle egentligen? Puh jag blir snurrig på detta *s*

Pallas Athena
    Jag har tänkt så oxå, men så är hästen jag tänkt köpa inte mer än knappa 2 år. Vet inte om intresset bland ridfolk är så stort att "bara" sköta och inte rida/köra! Annars så är ju medryttade ett kanontips!

• Pallas Athena

Det skadar ju inte att höra sig för, kanske du hittar någon som ändå vill ställa upp?

• MammaU

Jag ska höra mig för, bra tips. De som äger det stallet där jag tänkte ha hästen blev av med sin nordsvensk för ett knappt år sedan i tarmvred, så hemskt, och de kanske kan vara intresserade!

• lindis pindis

Jag tycker att det passar jättebra, ser inga problem med häst och nybliven mamma, det blir ju precis lagom ålder på barnet när det är dags att sätta igång hästen på riktigt, nu har du ju tid att bara vara i stallet och fixa, du kan ju ändå inte rida på en tvååring.

jag hade alla gånger slagit till, ingen tvekan.

lycka till.

• AA aa

Ska nog gå bra, Lycka till med båda!

• Sunnie G

Hejsan är hästägare och småbarnsmamma. För mig har det gått jättebra dels för att min syster har ställt upp jättemycket och så har jag en underbar familj. Ska väl tillägga att min häst står hos min mamma och pappa och vi har jättefina träningsmöjligheter där de bor med ridhus som granne + fina utebanor och underbar terräng.

Skulle jag inte ha så mycket folk omkring mig mamma, pappa, syster och sambo skulle det vara betydligt mycket jobbigare. Jag har även ej börjat att jobba ännu vilket även det gjort det smidigare så det kan jag inte uttala mig om men det känns lite nu som det blir knapert om tid då?

Har man ett gediget intresse tror jag inte att det är något problem men med en häst, men med en häst kommer även mycket jobb och bebisen tar ju också sin tid.
    Men det jag tycker att du skall fundera över om du verkligen orkar detta nu när du inte är inne i svängen så att säga det är mycket tid som går åt att ha en häst även om du inte skall rida nu då den är ung så skall den skötas, kanske ev mockas till varje dag beroende på var du har din häst, kanske helgtjänstgöring, verkning och skoning mm mm.
    Det är ju också ett jobb i sig att ha unghäst som kräver mycket uppmärksamhet.
    Skulle jag vara dig skulle jag väntat till barnet kommit för att sedan se om jag hade lika stor lust då och hästar finns det gott om så du hittar nog minst en lika bra häst då.

Under de 15 år jag har haft egen häst hade jag ett uppehåll under min graviditet pga av komplikationer, sedan när jag kom tillbaka hade jag glömt hur mycket jobb det egentligen är med en häst så ta en noga funderare över detta för varken bebisen eller hästen får ju komma i kläm.
    Hur du än gör Lycka till! Det är bara du som sätter begränsningarna

• Lukka

Tänkte att jag också skulle passa på att skriva ner mina tankar runt ämnet. Jag har en islandshäst och har funderat mycket på vad jag ska göra med honom eftersom jag ska få barn i juli. Först hade jag tänkt pyssla på som vanligt åtminstone till i vår för att sedan skicka honom på lösdrift eller något... Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt. Jag är i v.8 och illamåendet och tröttheten har hindrat mig från att rida och vara i stallet de senaste 2 veckorna. Just nu har jag en medryttare på honom, men i mitten av januari kommer han att lånas ut till en bekant som har egen turridningsfirma. Det passar min lilla pojke fint för han gillar sådant! Vi har tagit beslutet att vänta till i höst med att ta ytterligare beslut ang. hästen. Detta är mitt (vårt) första barn och det känns omöjligt att säga hur mycket tid jag kommer att ha över till hästen och jag vill inte sätta mig i en situation där jag drunknar av att ha för mycket att göra och för mycket stress. Så därför är beslutet vilande ett tag och jag lånar ut honom tills barnet kommit. Men vad gäller ditt hästköp så måste jag hålla med "Evisen" om att du borde vänta tills barnet är fött innan du köper häst för att undvika att ta dig vatten över huvudet. Jag har själv sysslat med hästar i 17 år och har ägt häst tidigare. I våras uppfyllde jag en dröm som jag haft länge och köpte en islandshäst och det var enormt kul i ett par månader, men även om jag tycker enormt mycket om min häst som han är som person så känner jag att intresset håller på att svalna... Det hade jag verkligen inte kunnat tro när jag köpte honom.. Men hur som helst, man vet aldrig och ett barn förändrar ju ens liv så mycket! Men detta är ditt beslut och jag önskar dig lycka till vad du än väljer att göra

• porko

beror på hur snäll bebis du får. många nya mammor är tids optimister. har själv haft häst och bebis.en 2 åring hästen är ju tids krävande.ofta blir det inte vad man tänkt sig.tål att tänka på!!!!!

Svar på tråden Köpa häst och vara gravid - är jag knäpp??? Snälla ge mig råd!