Renovera nu eller inte? Behöver råd... *långt*
Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med renoveringen av vårt hus, så jag efterlyser lite råd om detta. Vi köpte ett hus för 2 år sen för 770 000. Vi tog 100 000 extra i lån eftersom badrummet behövde en helrenovering. Både jag och min man är lärare, på högstadiet och tjänar strax över 20 000 per man i månaden när båda jobbar. Vi hade ingen kontantinsats när vi köpte huset så ca 280 000 av lånet ligger som topplån. Inte kul, men det går.
Nu har köket börjat balla ur och vi vill göra en helrenovering av det och byta rum på köket. I det rum som nu är kontor ska nya köket ligga. Det betyder att rördragning och avlopp och liknande tillkommer. Vårt nuvarande kök är litet, och från 50-talet och bänkarna är så låga som de var då. Det betyder att vi inte kan installera någon diskmaskin under dem. Vår bänkdiskmaskin som vi haft i ett av skåpen har lagt av nu, så nu får vi handdiska - något som vi inte gillar. Jag tycker inte det känns bra att köpa en ny bänkdiskmaskin när vi har växande familj och när vi ändå ska renovera nytt kök.Kylskåp har vi ett stort ett som står mitt i köket eftersom det som ingår i köket var från 70-talet och lade av. Det stora vi har har vi fått begagnat av vänner som renoverat. Spisen i köket är inte barnsäker och gammal den med, men den går ju. I köksskåpen hade vi möss förra vintern. Nu har det varit så varmt att de inte kommit in, men jag led väldigt mycket av detta förra året och vill helst inte vara med om det igen.
Nu till frågan:
Ska vi renovera bums? Vi kan ju göra det lite etappvis eftersom vi har ett kök parallellt. Men vi behöver låna hela summan, ca 150 000 eller nåt, och det blir ju pålagt på topplånet. Det som kan underlätta är ju att vi kan värdera om huset för vi har gjort mycket på det och sen "trolla" bort lite av topplånet och sen fylla på det igen med ett nytt lån. Nu när vi varit föräldralediga har det varit kämpigt att klara topplånet men det beror på att jag bara tagit ut 3 dagar per vecka föräldraledigt...
Eller ska vi vänta med renoveringen och försöka spara pengar?! Det känns inte kul, men är det rätt sak att göra? Vad tycker ni?
Till saken hör att vi tänkte börja odla syskon till Elliot om ett år eller så, och då minskar ju inkomsterna igen, samtidigt som ett fungerande bra kök vore önskvärt...