• lilla fröet

Kan man vara hemma från jobbet av trötthet?

Hallå alla gravida!

Jag är gravid i v.10 ochi dag åkte jag hem ifrån jobbet för jag är såå himla trött, orkeslös helt enkelt. Jag mår inte särsklit dåligt, men vill bara sova. Vad tycker ni om att vara hemma på grund av trötthet? Man är ju inte sjuk, men orkar liksom inget. Vore skönt att höra hur andra i samma situation resonerar.

• Svar på tråden Kan man vara hemma från jobbet av trötthet?
  • Sanna80

Att vara hemma p.g.a. graviditetströtthet tycker jag inte alls är konstigt... Jag vet många som till och med har blivit sjukskrivna p.g.a. trötthet i början av graviditeten...

• Ottosson

Jag är hemma idag, är ju inte sjuk men är så trött och jag bara kände att jag måste vila idag annars så pallar jag inte...
    (men jag måste tillägga att jag mådde välditg illa i morse med)
    Är i vecka 13.

• Jessi

Klart man kan, det känner du ju själv vad som känns bäst!!! Man ska inte vara så himla rädd för att ta hand om sig själv! *kram*

• Titti2

Hej

Här är en som tycker att man inte automatiskt ska sjukskriva sig på heltid för att man är trött. Man kan ju börja med att försöka jobba 75 el 50 % och sjukskriva sig resten om nu arbetsgivaren godkänner det el fk om det blir aktuellt för en längre tid.

Jag led som många andra av fruktansvärd trötthet i ett par månader kring v 10 men jag såg till att sova ordentligt på natten och utnyttja vilorummet på lunchen. Det är ju lite olika vilka möjligheter till vila man har på jobbet men det kan räcka med att blunda 5-10 minuter och slappna av så mår man mycket bättre sen.

Men det är nog bara du själv som kan känna hur trött du är och hur dåligt du mår av det. Finns det inget som hjälper så är det klart du ska vara hemma och ta hand om dig men prova att gå ner i arbetstid först om du har möjlighet.
    Kram

• atelli

Klart att man kan vara hemma ett par dar pga trötthet. Jag tror att det är bra att man lyssnar på sin kropp och tar det lugnt.

Problemet brukar vara att läkarna inte sjukskriver "bara" pga trötthet. Och om de gör det kan FK iallafall neka till sjukpenning (det är säkert jätteovanligt, men de har den möjligheten).

Men man kan ju alltid sjukskriva sej själv den första veckan, det är ju först därefter man behöver läkarintyg.

Prata med din BM om din trötthet, det kan ju vara så att det är nåt som kan visas i provtagningar. Och är du i v10 så har du väl inte varit på så många kontroller än.

// A v33

• CosmicCat

Jag stannade hemma några "strödagar" i början av min graviditet pga trötthet... Jag kände helt enkelt att det inte gick att gå till jobbet...

• lilla fröet

Tack för era inlägg! Jag ska vara hemma idag +imorgon oxå, så får vi se sedan. Förhoppningsvis behöver inte den oehörda tröttheten vara så många veckor till. Vi får hoppas på det! Kram

• Coz

Det är upp till dig tycker jag. Är du trött, inte orkar så är det väl sunt att lyssna till sin kropp och se till att vila. Vem tackar dig om du går till jobb trött, grinig, och kanske inte är så effektiv som du skulle kunna vara?
    Och förresten är du ju säkert inte hemma för skojs skull, då det är du som får ta kontentan av bla karensdag vilket ger mindre i lönekuvertet.
    Sund inställning att lyssna till sig själv och ta hand om sig tycker jag! Hoppas du piggnar på dig!

Svar på tråden Kan man vara hemma från jobbet av trötthet?