• Miltons Mamma

pappaledighet?

Får en styvpappa ta ut de 90 dagarna i pappaledighet?
    Faderskapet är inte fastställt och går heller inte att fastställa..
    Någon som vet om min sambo får ta ut Dom?

• Svar på tråden pappaledighet?
  • ebben

90 dagar? var är det för 90 dar??

• April Mamma

Tror Ts menar de 60d som är "öronmärkta" pappan.

• ebben

Jag tror inte det.Men VET inte!
    Observera-bara en gissning.
    men mamman får väl alla dagar om det inte finns nån pappa.o så borde det bli i det fallet,antar jag.
    Annars kunde man ju i praktiken ge de dagarna till "vem som helst"? Nån nära vän eller mormor eller nåt.......
    bara en tanke.....

• April Mamma
    ebben skrev 2007-01-20 20:49:54 följande:
    Jag tror inte det.Men VET inte!Observera-bara en gissning.men mamman får väl alla dagar om det inte finns nån pappa.o så borde det bli i det fallet,antar jag.Annars kunde man ju i praktiken ge de dagarna till "vem som helst"? Nån nära vän eller mormor eller nåt.......bara en tanke.....
    Ja..det stämmer nog som du tror...
  • ebben

Ja,alltså jag tror det är så.......

• valvid

Homosexuella kan ju dela på dagarna även innan dom ggenomfört adoption vet jag så jag antar att det funkar för dig.
    Jag vet säkert att mormor tex. kan ta ut dem.

• ebben

valvid-VA? kan mormor ta???? Har aldrig hört talas om! Att homosexuella kan dela är ju för att BÅDA ÄR föräldrar liksom........
    Men en "styvförälder" är ju inte det på samma sätt.Även om de många gånger är lika bra o ibland bättre !
    Men som sagt,jag vet inte.....bara gissar .

• Marco och Mathias mamma

Min sambo kollade upp om jag skulle kunna ta ut FP för hans barn men det är ej tillåtet trots att han har EV fick han ej "skriva över" några dar på mig, tyvärr...

• morsmorsan

De enda dagarna som tex mormor kan ta ut är väl "Tillfällig föräldrapenning" dvs senare när barnet är sjukt..

• CissiS

Men jag undrar om inte det kan vara lite annorlunda när man inte har något fastställt faderskap...Jag tycker du ska kolla med f-kassan istället!!

• Stumpan83

T.ex. mormor kan ta ut Tillfällig föräldrapenning om det finns särskilda skäl för det. Att t.ex. pappan inte kan. I ditt fall borde styvpappan kunna ta ut TF. Vet inte om du har fött barn redan men om inte får han även ta ut de tio sk "pappadagarna".

Svar på tråden pappaledighet?