• Ina stina

Kan man se kön på ultraljud i v 13?

Jag ska på ultraljud redan i vecka 13. Kan man avgöra barnets kön
    så tidigt eller är det först på det riktiga ultraljudet runt v 19?
    Nyfiken... men har inte bestämt om jag ska kolla eller inte. Sist gjorde
    jag det inte. Hur hade du gjort? Känns det inte som lite fusk?

• Svar på tråden Kan man se kön på ultraljud i v 13?
  • FridaGBG

Nej det kan man nog inte göra, tror att det är svårt att se även i vecka 19.

• Teskedsmamman

Det är lättare i vecka 19 än i vecka 13, då är könen fortfarande väldigt lika varandra, så öven om man ser kan det vara svårt att veta om det är en pojke eller flicka

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.14) BF - 070724
  • Novus

Könet är väl inte ens riktigt utvecklat förren i vecka 14?

• Flisan79

Man kan inte se före v 14. Men med den teknik som finns på vanliga sjukhus så kan det vara svårt även vid UL v 18.

• Flisan79

Glömde. Kollade kön v 19 på UL. Hon såg inget mellan bena och sa att med 85 % säkerhet är det en flicka. Är oxå det jag känner på mig.

• iiida

Nä jag såg det inte som fusk. Jag ville förbereda mig bara på nåt sätt.

• Tamagotchin

Jag såg en vit prick mellan bena på mitt foster i v 12. Vad det var vet jag inte? Snopp? Blygdben?

• minatre

De säger att det inte är förrän i v24 de med ngrlunda säkerhet kan säga könet. Barnens kön utväcklas olika fort och det är jättesvårt att se tidigar även av andra andledningar.
    Vi har tittat med våra två första barn men på ULet i v20 sa de nej till att titta då de inte kunde lita på att det de sa var sant. Sedan i v32 så tittade de däremot gärna och då såg man utan tvekan könet...både snopp och pung syntes tydligt och jag kunde själv se vad det var utan tvekan. Kunde säga innan BM vad det var båda gångerna.
    I v13 kan de verkligen inte se.
    Mamma är BM och känner de på UL så de hade gärna tittat om de känt att de säkert kunnat säga om det var pojk/flicka.
    Om de ser en pojke brukar det dock vara rätt...ser det ut som en flicka däremot så är det inte säkert att det faktiskt är en flicka...

• sextontolv

min flickas kön var väldigt tydligt o se :) och det blev jag glad o lättad över för hade ju bestämt mig för o ta reda på könet =)

• Turboplingen

Så här står det här på hemsidan:

Vecka 11
    Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet.

Synd att det inte används än, men snart så kanske

• Fannsan04

Hej!
    Tänkte bara berätta att när vi var på ultraljud i v 12 så kunde läkaren se till 95% att det var en liten pojke. (ville ha en liten felmarginal om det kunde vara navelsträngen). Men var i stort sett säker. I vecka 19 kunde tom vi själva se på skärmen att det var en liten pojke. Fick ultraljudet på dvd och det ser jättekul ut när bm pekar på könet med pilen!

• sporty74

Hej!

Vi såg vilket kön det var i v13. Bm berättade att dagen innan hade hon haft en tjej som var i v11 som man tydligt kunde se att det var en pojke. Bm sa att deras UL-maskiner är så bra nu för tiden att man kan se vilket kön det är välldigt tidigt! För v10 är det ingen skillanad på könen men efter v10 börjar det utveckals till pojke eller flicka.

• Ina stina

Tack för alla svar!
    Nu vet jag att det är möjligt
    även om det kanske inte gäller alla.
    Nu ska jag bara bestämma mig för om jag vill
    ta reda på eller inte!

• MiniMe77

När jag var på Ul i v13 så syndes själva könet jätteväl men frågan är vilken sort det var ....
    såg ut som en rund ring med en mindre ring i mitten...läkaren ville inte berätta och jag vet inte riktigt hur pojk/flick kön ser ut i den veckan.
    Men hoppas få en gissning/svar på rutin ul om några veckor

Mamma till grabbarna C-98, O-00 & M-05 + bebis på G ( bf 070714 )
  • Tamagotchin

Missknowitall: Precis som på mitt ul då. En svullen knapp, men vad är det?? Ska bli så spännande att se vad det "utvecklats" till. När ska du på nästa ul?

• Nena70

Vi såg också könet i vecka 13, och det såg misstänkt pojkaktigt ut (tycker det borde ha varit mindre annars), men vi vet förstås inte alls säkert. Ska på stora UL i vecka 20, och då lär vi få reda på om vi såg rätt första gången.

• MiniMe77
    Tamagotchin: Ja, eftersom våra små verkar se likadana ut där "nere" så hade det varit intressant att veta om vi får samma sort eller inte....
    Jag har mitt UL den 12/2...en evighet kvar
    Men min första tanke när jag såg könet var: Pojke...får se vid UL om det stämmer
    Mamma till grabbarna C-98, O-00 & M-05 + bebis på G ( bf 070714 )
  • vill ha fler barn

Jag ska på UL (NUPP) idag och jag är i v 13+1.
    Hoppas att jag ska kunna få reda på könet!
    Nu när jag har bestämt mig för att ta reda på det så vill jag veta NUUU !!

• vill ha fler barn

Nää, det gick inte att se könet. Får tåla mig några veckor till.

Svar på tråden Kan man se kön på ultraljud i v 13?