Hej!
Jag har ingen statistik på hur många kvinnor som har stopp i äggledarna, men det är inte helt ovanligt i alla fall. Dvs om man säger att 1 av 7 par har fertilitetsproblem, och i en tredjedel av de fallen ligger "felet" hos kvinnan... och i vissa av de fallen beror den uteblivna graviditeten på sammanväxta äggledare. Dvs: det är inte så vanligt, men heller inte så ovanligt, hur man nu väljer att se på saken
Det finns många kvinnor här inne på FL som har stopp i den ena eller i båda äggledarna.
Olika orsaker till stopp i äggledarna kan vara: sammanväxning på grund av endometrios, sammanväxning på grund av bukoperation, medfödda sammanväxningar (missbildningar), sammanväxningar på grund av klamydia etc.
Spolning är ingen behandling, det är en undersökning som görs för att ta reda på om det är stopp. Vissa läkare/kliniker/landsting resonerar visserligen precis som du skriver, och väljer att strunta i att spola äggledarna och går i stället direkt på IVF. (Dock får ju kvinnan då aldrig reda på om hon har stopp i äggledarna eller ej och följdaktligen så vet hon ju inte om det är idé med försök hemmavid eller om det krävs ivf ...)
Slutligen: Spolning av äggledarna gör ofta inte ont alls. En del upplever det smärtsamt men många gör inte det. När jag spolades upplevde jag inte alls att det gjorde ont, så smärtupplevelsen är nog mycket olika. Jag tyckte snarare att det var väldigt skönt att få reda på att jag inte hade stopp i äggledarna. Dessutom har forskare kommit fram till att en positiv bieffekt vid spolning är att kvinnan ofta lättare blir gravid under någon av de tre närmsta månaderna efter spolningen
(vilket jag tyvärr inte blev)