• 20052010

hur manga har stopp i aggledarna???

hej, jag laser ofta om tjejer som spolar aggledarna och nastan aldrig ar det nagon som har stopp. varfor gor lakarna en sa smartsam behandling? ar det nagon har som verkligen haft stopp? kan man testa ivf direkt istallet (betala privat).

• Svar på tråden hur manga har stopp i aggledarna???
  • Bliglin

Hej!

Jag har ingen statistik på hur många kvinnor som har stopp i äggledarna, men det är inte helt ovanligt i alla fall. Dvs om man säger att 1 av 7 par har fertilitetsproblem, och i en tredjedel av de fallen ligger "felet" hos kvinnan... och i vissa av de fallen beror den uteblivna graviditeten på sammanväxta äggledare. Dvs: det är inte så vanligt, men heller inte så ovanligt, hur man nu väljer att se på saken Det finns många kvinnor här inne på FL som har stopp i den ena eller i båda äggledarna.

Olika orsaker till stopp i äggledarna kan vara: sammanväxning på grund av endometrios, sammanväxning på grund av bukoperation, medfödda sammanväxningar (missbildningar), sammanväxningar på grund av klamydia etc.

Spolning är ingen behandling, det är en undersökning som görs för att ta reda på om det är stopp. Vissa läkare/kliniker/landsting resonerar visserligen precis som du skriver, och väljer att strunta i att spola äggledarna och går i stället direkt på IVF. (Dock får ju kvinnan då aldrig reda på om hon har stopp i äggledarna eller ej och följdaktligen så vet hon ju inte om det är idé med försök hemmavid eller om det krävs ivf ...)

Slutligen: Spolning av äggledarna gör ofta inte ont alls. En del upplever det smärtsamt men många gör inte det. När jag spolades upplevde jag inte alls att det gjorde ont, så smärtupplevelsen är nog mycket olika. Jag tyckte snarare att det var väldigt skönt att få reda på att jag inte hade stopp i äggledarna. Dessutom har forskare kommit fram till att en positiv bieffekt vid spolning är att kvinnan ofta lättare blir gravid under någon av de tre närmsta månaderna efter spolningen (vilket jag tyvärr inte blev)

• Centurion

Jag gjorde kontrastrtg i slutet av -04 då hade jag fri passage, efter ett komplicerat snitt så gjordes ny kontrastrtg nu i Dec och den visade på stopp i bägge äggledarna.. Ingen av gångerna gjorde det ont trots att det sägas att det ska göra ondare om man har stopp..

Det är skönt att ha gjort den för nu struntar vi helt i ÄL och hysterin kring det. Det ska ju till ett smärre mirakel för att vi ska bli gravida utan hjälp

Självklart kan man gå vidare privat utan att kolla ledarna..

• Sjörövarmoster

Jag har helt stopp i ena äggledaren och väldigt dålig passage i den andra, förmodligen p g a endometrios

• måne11

Jag hade inget stopp alls och jag tyckte inte alls att undersökningen gjorde ont. Kändes inte alls... har värre värk vid mens..  Så på alla gör det ju inte ont.. och det kan ju vara bra att få äggledarna kontrollerade för passage så man vet vilken behandling man ska fortsätta med. Jag tyckte iallafall att det var skönt att då dem kontrollerade och det var något jag ville göra. Har man stopp så blir det ju IVF men har man passage så kan ju tex insemination fungera som är billigare och oftast ingen kötid...

• lillawi

Jag har gjort spolning två gånger i mitt liv, första gången hade jag fri passage. Behandling blev Pergotime för att stimulera ägglossning och sedan marsch hem och göra barn! Efter några missfall lyckades det.

Efter en komplikationsfri graviditet och förlossning fick jag några år senare ett utomkvedshavandeskap i den ena äggledarna, men slapp operation då det läkte ut av sig själv.
    Efter det lyckades vi inte bli gravida igen. Ny utredning och även ny spolning. Nu var det stopp i båda äggledarna.

Spolningen och ultraljudet antydde att den ena äggledaren dessutom var vätskefylld och uttänjd, s k sactosalpinx. Den andra var visserligen också sluten, men fin. Innan IVF-försök vill man ta bort den vätskefyllda för att öka chanserna till graviditet. Forskning har visat att vätskefyllda äggledare ger sämre odds att lyckas nämligen.
    Så nu sitter jag här, nyopererad, en äggledare fattigare och en äggledare kvar i magen, oduglig men fin. Förhoppningsvis med alla de bästa oddsen på min sida inför vårt IVF-försök i vår.

Min egen ovetenskapliga slutsats blir därför att spolning är ett självklart diagnostiskt verktyg vid utredningar. Man kan inte gå vidare med behandlingar förrän man verkligen konstaterat att man har fri passage.

Lycka till!

lillawi

• Fiaflopp

Smärtsamt? Det är det då inte....men ja jag har stopp!

• Cilota

Enligt fertilitetsguiden nu:

"Ungefär 15 procent av kvinnors fertilitetsrubbningar har sin orsak i problem med äggledaren."

Enligt min fertilitetsklinik:

"Man räknar med att orsaken till barnlöshet som beror på äggledarfunktionen kan röra sig om 10-15 %.
    Mycket talar för att inte mer än ca 5 % av de kvinnor som söker i Västerbotten har helt tilltäppta äggledare."

Kort sagt: 15 % av oss ofrivilligt barnlösa har problem med äggledarna men bara 5 % av oss har så tilltäppta att ett ägg inte kan passera.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • lillawi

Cilota: "... men bara 5 % av oss har så tilltäppta att ett ägg inte kan passera."

I Västerbotten, bör väl tilläggas.

lillawi

• Cilota
    lillawi - betvivlar att vi är speciellt unika här uppe
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Ebbi

Hej! Jag skulle ha gjort en spolning i onsdags men den blev inställd & jag belv kallad till läkaren igår för samtal! Hon hade då hört sig för lite kring spolningar & ville ge mig all information innan jag tar ställning till ev. spolning.

Enligt henne har många sjukhus idag slutat göra spolningar pga av att det säger så lite om äggledarens funktion. Är det passage så säger det ändå väldigt lite om själva funktionen eftersom det är mycket som ska funka både i tratten som fångar upp ägget & i själva äggledaren som ska föra ägget fram mot livmodern. Ser man däremot att det är stopp menade hon att det lika gärna kan vara äggledaren som krampar just då och om man konstaterar sammanväxtningar så kan spermier & ägg ta sig fram i många fall ändå. Dessutom menade hon att infektionsrisen är väldigt stor efter en spolning & för mig som bara har en äggledare tyckte hon att det var onödigt att riskera. Hon & dom andra läkarna på KK tyckte att vi kunde höra oss för ang. IVF och försöka på egen hand så länge vi har tålamod till det.

jag har efter detta valt att inte göra någon spolning utan vi försöker ett tag till & funkar det inte så blir det IVF!
    Kram & Lycka till allihop!!

Svar på tråden hur manga har stopp i aggledarna???