• SandvikenMamma

Pannkakor utan ägg?

Kan man byta ut ägg mot någonting annat när man gör pannkakssmet?

• Svar på tråden Pannkakor utan ägg?
  • Egensinnig

Jag har gjort på sojamjöl istället för ägg. Recept brukar finnas på sojamjölspåsen

• MrsMurphy

Satt just och läste i en av alla dessa ekonomitrådar då nån skrivit att mjölk, vetemjöl och bakpulver bli pannkakor och att en tsk bakpulver motvarar ett ägg... Har själv aldrig testat det!

Går allt för lätt blir man fort dum...
  • SandvikenMamma

Sojamjöl har jag inte, då måste jag gå iväg till kvantum... Men bakpulver? Kan det verkligen gå? Fundersam Ingen annan som testat med bakpulver?

När man bakar kan man väl byta ut ägg mot banan har jag för mig, men det kanske inte blir så bra till pannkaka

• Dalkulla74

Jag gör pannkaka utan både ägg och vanlig mjölk, vänta lite så ska du få recept! *springer in i köket*

• Skruttis82

det går bra att byta ut ägg mot bakpulver. det gör en kompis till mig som inte tål ägg. ca 1 tsk bakpulver är ett ägg.

• Skruttis82

glömde skriva att det då är extra viktigt att smeten får stå och dra en halvtimme...

• mymlan77

Lyckas ALDRIG riktigt bra med pannkokor utan ägg.. Har provat diverse recept.. Viktigast är nog ändå att ha en teflonpanna att steka dom i... för pannkakorna håller ju som inte ihop alltför lätt..
    Har inget recept jag följer numera utan gör på olika sätt varje gång.. Lite bakpulver.. kanske lite maizena.. potatismjöl?

Lycka till!

• Dalkulla74

10 pannkakor eller 50 plättar
    2,5-3dl vetemjöl
    6dl mjölk
    2-3msk margarin (gärna flytande)
    1,5tsk bakpulver
    1,5tsk pofiber (finns i vanlig livsmedelbutik kring hyllorna med tex glutenfritt)

Blanda bakpulvret och pofibern i mjölet och vispa i hälften av mjölken till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Rör ner smält eller flytande margarin.

Jag tycker de blir jättegoda, kanske drar åt sig mer fett än vanliga pannkakor när man steker men det gör ju inget då det är barnmat .

• Lill fjant

Har köpt ett slags mjöl som heter No Egg, men har inte testat den än . Den är just till för att användas vid t ex bakning som kräver ägg.

• SandvikenMamma

Okej, tack för eran hjälp! Verkar som att jag får ta en tur till affären iaf

• HoneyPuff

Vår dotter tål inte ägg och så här gör vi pannkakor. Riktigt ok faktiskt. Och framför allt enkelt och med ingredienser man oftast har hemma.

2 ½ dl mjölk
    2 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    lite salt

Tricket för att lyckas är att steka dem på lite lägre temperatur än när man gör vanliga pankisar.

• Thedde

Min pannkakssmet består av mjölk, mjöl lite socker och lite salt. De blir jättegoda och går superbra att steka för mig i alla fall. Vi har aldrig haft ägg i eftersom min pappa är äggallergiker.

• Jewell

Det finns ett pulver man köper på apoteket som motsvarar ägg, minns inte vad det heter.

• Miss Lau

Gör alltid pannkakor utan ägg, har allergiska barn. Mjöl, lite bakpulver och mjölk. Blir precis lika bra som med ägg.

Svar på tråden Pannkakor utan ägg?