• Pokoyo

Rapa sovande bebis?

Bebisen lider en del av luft i magen, sväljer en del vid amning, speciellt på natten. Ofta somnar han dock vid bröstet och verkar sova gott (och på natten vill man ju verkligen att han ska göra just det) och då är det frestande att inte rapa honom. Vet att inte alla bebisar behöver rapas men min gör ofta det. Ska jag försiktigt väcka och rapa honom eller strunta i det? Hur gör ni?

• Svar på tråden Rapa sovande bebis?
  • eeee

hej
    jag brukar rapa min dotter på dagen men när jag ger henne mat på natten och hon somnar så lägger jag bara ner henne,
    skulle dom få ont i magen utav att man inte har rapat dom så vaknar dom ju!
    så länge dom sover så låt dom sova, tycker jag
    man ska aldrig väcka den björn som sover

• Esmeralda123

Har själv samma problem med min baby. Brukar inte rapa henne. Men efter en timme så vaknar hon och har än mer gaser. Så det bästa är nog att rapa ändå fast de somnat.

• Godisgalen

Jag försöker alltid rapa även nattetid. Hon är så trött på natten ändå att hon aldrig vaknar då jag rapar henne. Om hon vaknar till så somnar hon lika snabbt igen då jag lagt ned henne. Om det inte kommer någon rap brukar jag lägga ned henne i spjälsängen ca 2 minuter och då brukar hon börja vrida på sig (ont av rap) och då tar jag upp henne och då rapar hon alltid på en gång och somnar om sen igen. Hon sover minst 4 timmar i sträck innan hon vill äta igen.

• Tjohalia

Rapa sovandes? Det gjorde jag många gånger med min dotter (som behövde rapas för att inte kräkas så mycket), la bara upp henne sovandes på min axel och klappade på rumpan och strök upp över ryggen på henne, oftast kom det en rap i sömnen och jag kunde sen lägga ner henne utan att hon vaknade.

Joline ska få en lillebror i februari
  • Plopp1

Rapar aldrig på natten. Fast när jag tänker efter rapas det inte precis på dagen heller nu längre. Är det nåt som behöver ut brukar det komma ut ändå har jag märkt. Fast när han var yngre (är nu 4 månader) så var vi noga med rapandet på dagarna för då hade han mer problem med luft i magen.

• Pokoyo

Tjohalia: precis det är problemet för oss också - kräkningar, speciellt om det är mycket luft i magen, jättejobbigt är det. Det är så lätt att det blir en ond cirkel på natten: själv är man trött, somnar bebisen direkt efter amning vaknar den med ont i magen kanske, rapar man den riskerar man att den vaknar, blir upprörd och därför kräker... svårt. Sedan har jag märkt att det blir mer kräk när det är bajs på gång, trycket nedåt gör att det trycks uppåt med.

• S u s s

Hur gammal är bebisen?
    Är den inte alltför liten kan man ha bebisen sittande en stund, eller ståendes på benen med lite hjälp, så trycker det på magen, och ut kommer en liten rap. Vanligtvis.

• kifr

hmm ... jag tycker det där med att rapa sin bebis är lite överdrivet .. har aldrig rapat mina barn, det sköter de själva om de har lust  Om din bebis sover gott och verkar nöjd skulle jag inte väcka han. Du märker ju om han har ont i magen och är gasig

• Trakka

Rapade min dotter trots att hon sov de första 2-3 veckorna kanske, men sen upptäckte jag att det var bättre att låta bli. Rapade hon fick hon hicka som väckte henne...

Svar på tråden Rapa sovande bebis?