• Mamma till Adrian

Ni med erfarenhet av komjölksallergi - snälla svara!

Min niomänaders son har varit väldigt lös i magen i snart tre månader och bajsar 5-6 ggr om dagen. I princip alltid så fort han äter även om det händer att han någon gång hoppar över det eller att det kommer vid annan tidpunkt. Bajset luktar väkdigt illa och är kletigt. Han har aldrig i sitt liv bajsat någpon "riktig" korv. Han verkar dock inte ha ont i magen utan är glad och pigg och går upp i vikt.

Han har också vid 4-5 tillfällen haft en massa utslag på ryggen som ser ut som allergiutslag (små röda prickar), ibland ser det ut som myggbett runt prickarna. Dessa har försvunnit efter mellan 3-7 dagar varje gång och han verkar inte berörd av dem.

Funderar såklart på varför han är så konstig i magen och undrar om det kan vara mjölkallergi? Problemen började i samband med att jag drog ner på amningen rejält (han ammas nu inte alls) och började ge mer riktig mat, gröt och välling. Han har också haft en magsjuka och BVC påstår att det kan ta lång tid för magen att stabiliseras efter det, men inte ska det behöva ta flera månader??? Inga tecken på förbättring märks och det blir inte heller bättre av stoppande mat som morots- och blåbärspuré. Han får ingen annan välling än majsvälling som ju också ska vara milt och stoppande och jag vågar inte ge fruktpureér längre för de går verkligen bara rätt igenom. Men å andra sidan verkar han bajsa av ALLT...

Vet varken ut eller in - finns det någon med tips så tas de tacksamt emot!

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av komjölksallergi - snälla svara!
  • Joppjopp

Hej

Hi hi, skrev precis ett inlägg om allergi... vilket sammanträffande. Min är också 9 månader. Drog ner på amningen ordentligt nu under julen.

Men min är inte lös i magen hela tiden. Kan vara ordentligt hård också. Äter egentligen inga komjölksprodukter så vi letar något annat ex ägg.

Lycka till och hoppas det ordnar sig för er...

• Mamma till Adrian

Joppjopp: detsamma!

• Joppjopp

hihi... min son heter också Adrian hihi..

• Bakeapple

Min äldsta son var allergisk mot komjölksprotein när han var liten. Han svullnade upp i hela ansiktet och fick flammiga utslag över hela kroppen vid första teskeden smakportion av pulvergröt. Han reagerade dock inte alls på att jag åt mjölkprodukter när jag ammade.
    Han fick komma till sjukhuset och göra pricktest, sedan fick han stå på helt mjölkfri diet. Vi fick hjälp av en jättebra dietist på barnkliniken med hur vi skulle laga mat till honom, hon pratade även med dagispersonalen när han sedan började på dagis.
    Allergin växte bort i tvåårsåldern sedan och nu har han inga problem alls.

Ta upp problemen igen på BVC och be om att få prata med läkare kanske vid nästa läkarundersökning?

Lycka till!

• ludicrous

Hejsan!
    När min dotter var 2,5 mån fick hon diagnosen eller vad man ska kalla det, komjölksproteinallergi. Då har hon haft som nässelutslag i ansiktet länge, men alla sa bara att det var vanliga bebisprickar, men när vi vaknade och det såg ut som någon hade slagit till henne över halva ansiktet åkte vi till sjukhuset.
    Nova hade haft kolik och åt minifomdroppar, som vi nu i efterhand antar att detvar pga mjölken, eftersom vi kunde ta bort dropparna ca samtidigt som vi drog ner på all mjölk.

Novas prickar var hela tiden, inte bara då och då, men jag antar att det inte behöver vara så, men det är ju den erfarenheten jag har :)
    du kan ju ringa till barnmottagningen och be att få göra ett pricktest, det är hemskt, usch.. men men, då får du iaf ett ordentligt svar.

På novas pricktest visades först inget, förrän senare på kvällen.

• Mamma till Adrian

Tack för era svar!
    Någon mer?

• Tess93

Min lilltjej är mjölkallergiker. Viktigt att veta är att det finns två typer av mjölkallergi: laktosallergi, som är allergi mot mjölksockret och beror på ett enzymbrist, och mjölkproteinallergi, som är precis vad det låter som. Laktosintolerans är ganska ovanligt, och livslångt, proteinallergi är vanligare och brukar oftast växa bort. Vid proteinallergi måste man uteslua ALL mjölkprotein ur kosten - det funkar alltså INTE med låglaktosprodukter! Mjölkprotein finns i de mest märkliga matvaror, så man måste läsa innehållsförteckningarna stenhårt innan man ger barnet något. Ammar man fortfarande så måste man utesluta precis alla mjölkprodukter även ur sin egen kost. Majsvälling inehåller mjölkprotein, så är det det ditt barn reagerar på så funkar inte majsvällingens "snällhet" Det finns en mjölkfri gröt som heter Sinlac, den går att blanda till en välling också. Sedan om och när ditt barn fått diagnos finns det mjölkfria ersättningar att få på recept. Allergin kan även yttra sig som hudutslag, eksem, skorv etc
    Ta kontakt med barnkliniken så kan de hjälpa dig mera!
    Lycka till!

Svar på tråden Ni med erfarenhet av komjölksallergi - snälla svara!