• FiaFågel

Får man sämre syn under graviditeten?

Jag har idag glasögon men har under de senaste veckorna börjat tycka att synen har försämrats.
    Kan det vara så att synen försämras under graviditeten?

Jag har aldrig hört talas om det men det är ju så mycket konstigt som händer....

• Svar på tråden Får man sämre syn under graviditeten?
  • mamma37

Min optiker sa en gång till mig när jag var på undersökning om jag var gravid eftersom min syn hade förbättrats!!! Men nä då var jag inte gravid men jag har ett synfel som är ganska ovanlig, mina ögon hann inte med när jag växte och nu så är jag på väg att slippa glasögon/linser!
    Det kankse är på båda hållena!!

Du får väl boka tid men jag vet bara att optikern sa till mig att under en grav. ska man inte byta eftersom synen oftast återställs efteråt!!

• Lycka77

Det är faktiskt mycket vanligt att synen försämras när man är gravid, iallafall om man är närsynt sedan tidigare. Ofta blir man mer näsynt under grav och ammning.

• Mrs M

Jag tror det kan vara så, upplever samma sak. Har däremot inte kolat upp det, men hört att man kan få sämre syn under graviditeten och att de inte gör något åt det förrän efteråt, det kan nog gå tillbaka om jag inte minns fel!?

• Mamma till 1

När jag var gravid hörde jag ngn som sa att man kan få sämre syn under graviditeten pga ökad vätskeansamling.

Jag började en dag se lite lite suddigt på ena ögat och tänkte inte så mkt på det. Efter en vecka så nämde jag det för mvc som bad en läkare på vårdcentralen undersöka mig. Det blev fullt pådrag jag fick åka till sjukhusets synmottagning samma dag. De tog ca 2 månader innan de kunde komma på vad jag led av för fel och då var det kört för min del, Jag har nu tappat synen på ett öga. Jag hade drabbats av en blödning pga graviditeten och i och med att de inte kom på att det var en blödning på direkten så spred den sig mot gula fläcken och då är det kört med synen.

Jag vill inte skrämma dig, det som hände mig är jätte jätte ovanligt. Men jag råder dig kolla med vårdcentralen först och förklara så får de kika in i ditt öga. ( Gör ej ont )

• Ace

En kompis till mig fick synbortfall under sin graviditet, hon beskrev det som att synfältet plötsligt bara kunde krympa från sidan, hon fick som tunnelseende. Det gick över sen.

• Pallas

Jag har blivit sjukt mycket mer närsynt. Nu är jag väldigt närsynt från början (-11 och -13) men jag har säkert förändrats -1-2 dioptrier på vardera ögat. Om jag inte skulle korrigera under graviditeten skulle jag inte kunna köra bil, för jag ser alltså inte vad det står på vägskyltarna.

• Bamse04

Min syn försämrades under graviditeten.

• fruis

Det är som sagt vanligt med förändrad syn. I många fall får man tillbaka den syn man hade innan.

Själv har jag fruktansvärd värk i ögonen när jag är gravid, särskilt när jag får något varmt eller kallt på ögonen, t.ex när jag öppnar frysen eller en varm ugn. Min ögonläkare sade att hon aldrig hört om något liknande (det berodde nämligen inte på tryckförändringar vilket är vanligt) och efter förlossningen försvann värken. Nu är jag gravid igen och värken har kommit som ett brev på posten

• Manju

Min syn har inte försämrats. Är närsynt. Hade samma resultat på synundersökning nu som tidigare.

• FiaFågel

oj va många svar -tack.
    Ja jag kanske ska vänta med optikern tills efter förlossningen.
    Men jag har också haft flimmer för ögonen som hållt i sig länge...
    Hoppas det går över och inte är nått allvarligt.
    Jag är närsynt förresten.

• turia

jag ser dimmigt ibland..alltså inte så farligt men så man märker att den försämras iaf..
    o sen är man ju som i en bubbla- inte alltid man ser folk som hälsar på en på stan..haha

• Mamma till 1

Ögonen sitter via synerven i hop med hjärnan, börjar man se dåligt så KAN de vara ett fel man har där så jag tycker inte man ska bagatelisera detta. Läkarna trodde först att jag drabbats av en hjärntumör och jag fick göra en akut magnetröntgen. Det visade sig att jag inte hade ngn tumör (PHU) och de trodde då att jag fått en propp som gjorde att jag såg sämre.

• Muminmamman

Ögonflimmer i kombination med högt blodtryck och äggvita i urinen är ett symtom på havandeskapsförgiftning!
    Kolla bt och urin hos bm för säkerhets skull!

• lina4

ja vet inte men jag tycker oxå att min syn har blivit sämre..

• FiaFågel

Muminmamman - jag har haft äggvita i urinen, så mycket att det syntes. Men mitt blodtryck har varit bra, varje gång...så jag är inte så orolig för havandeskapsförgiftning.

Mamma till 1 - Nej självklart tar jag det på allvar och jag ska fråga min BM en gång till (har redan frågat om flimmret och då sa hon att det inte var nån fara)

• humran

tror inte synen har förändrats, däremot har jag fått bekymmer med mina linser eftersom jag under graviditeten utsöndrar mer proteiner som lägger sig på linserna och gör dem svåra att få rena.

• minihopp

När man är gravid o ammar kan synen försämras eller förbättras, både ock....helt otroligt faktiskt men det är alla hormoner som gör det sa min optiker till mej när min syn hade diffat sig. På ena ögat var det bättre o på det andra sämre....min syn har aldrig gått åt det bättre hållet förut :)

Lycka till, minihopp

• Marstös

Spännande att läsa. Jag tycker att min syn försämrats, men jag hade ingen aning om att det kunde bero på grav. Tack alla ni, nu väntar jag med optikern tills efter sommaren när den lill* "ploppat ut".

• Betsy

Igår när jag skulle ta ut en sticka ur sambons fot så såg jag ingenting nästan. Satt ett tag ganska nära och jag ser inte dåligt på nära håll. Vet inte vad det heter men jag har iaf glasögon, som jag inte använder.
    Iallafall så blev det helt dimmigt och suddigt. Obehagligt...
    Är bara i vecka 6...

Kram/Jessica

• mammma02

heh tror med synen förändrat s föör jag sitter nästan inne idatan å läser ibland hahahahah

Svar på tråden Får man sämre syn under graviditeten?