• annroll

Va ska man gå för utbildning om man vill jobba bakom disk med smink o skönhetsprodukter?

Hmmm.. Kanske la denna tråd i fel nu, men hoppas ngn kan ge mig ett svar var kag kan vända mig... finns de ngn utbildning som ses som bättre än andra på arbetsmarknaden?
    Finns de ngn som ngn vet är bra? Eller ngn som ni vet inte alls tar emot personal ifrån? Snälla hjälp mig, behöver veta så jag kan utbilda mig.. eller är de ngn som har andra tips på bra utbildning, betal eller inte, så kom med förslag!! Tack!

• Svar på tråden Va ska man gå för utbildning om man vill jobba bakom disk med smink o skönhetsprodukter?
  • vallis

Jag vet att man ska helst ha en make-up artist utbildning eller hudterapeut.
    Jag har hört att det är svårt att få en anställning även om har utbildningen  eftersom det finns överskott med folk som har utbildningar-

• annroll

Vallis:; Ok... Men finns de ngn annan bra utbildning man kan gå? Jag är i behov av en utbildning men har dåligt med ideer själv.... Surt som fan.

Behöver er hjälp!

• Poena

Vad gör du nu? Har du jobbat inom handels? Jag tror att en annan väg in kan vara att ha ett stort intresse och börja jobba extra eller kanske prakisera på t ex Kicks, Åhléns parfymdisk el likn. Jag tror säkert att deras leverantörer håller utbildning så att man kan lära sig under jobbets gång.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • vallis

googla lite på make-up artist .. Det finns många skolor men det kostar. Det finns skolor i olika prisklasser från 80-100 000 kr.

• vallis

Poena: Sorry läste lite för snabbt.

• Poena

Om jag var du skulle jag hört mig runt bland alla kosmetik-butiker i stan om någon kunde tänka sig att du arbetspraktiserade där. Det brukar ofta leda till att man får jobba extra när det behövs extra mycket folk (ex sommar, jul). Jag tycker själv det skulle känans för osäkert att bekosta en utbildning för 100 000:- i en bransch med ont om jobb..

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Earth Angel

annroll: För att få jobb på renodlade sminkbutiker (typ Face eller MakeupStore t ex) eller att sälja hudvårdsprodukter bakom disk (på t ex Åhléns) är det idag nästan mer krav än undantag att man har en hudterapeuts-utbildning eller/och make up artist-utbildning lr liknande. Till och med på Kick´s är det oftast ett krav att man har det...

Jag är själv utbildad hud -och spaterapeut och har inte haft några problem med att hitta arbete inom detta, men beror ju på hur kräsen man är (kanske inte är säkert att du direkt just hittar ett "säljjobb bakom disk", utan kanske får jobba på salong med både behandlingar och sälj t ex? ). Men precis som inom alla yrken så gäller det ju att visa framfötterna och vara beredd att arbeta...som ngn redan skrivit så är det ju en ganska liten branch fortfarande, men jobb finns nog bara man anstränger sig lite...

Hur som helst finns det mest privata utbildningar som man får fiansiera själv, men det finns även en statlig hudvårds-utbildning i Stockholm på St Eriks i Stockholm. Inom makeup-utbildning har jag inte riktigt lika mkt koll...

Om du skulle plugga inom detta; var bara noga att det är en seriös utbildning du går...annars kommer du bara få kasta ut massa pengar utan att lära dig ngt vettigt vilket i sin tur leder till att du inte får ngt jobb i vilket fall...

Lycka till!!

• annroll

Earth Angel

Tack för ditt långa svar..
    Asså grejen är att de bästa är ju om man kan bli lovad jobb först kanske.. o sen lägga ut en massa pengar.. Usch, hatar de där med att de kostar så jävligt.

• Earth Angel

annroll: Jo, absolut. Är det bara "en" sak du vill göra kanske du ska pröva att söka runt i olika butiker som du är intresserade av först, det värsta du kan få är ju ett nej.

Jag tror att H&M tar in outbildad personal hos sig på kosmetikavdelningen så du kanske kan söka dit också och skaffa dig lite erfarenhet genom dom?

Annars finns ju som sagt St Eriks hudvårds-utbildning som är kostnadsfri; den är dock svår att komma in på och är på två år. Utbildning, vilken det än är, kan ju vara rätt så tuff tidvis, så känner man sig inte motiverad utan kanske bara gör det för att kunna göra en sak och egentligen inte är så intresserad av själva yrket i sig kanske man inte orkar. Det där känner du ju själv.

Svar på tråden Va ska man gå för utbildning om man vill jobba bakom disk med smink o skönhetsprodukter?